Shimano BR-M445 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Informaţii generale privind siguranţa
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Dispunerea spiţelor
Se verifică dacă spiţarea a fost efectuată conform ilustraţiei.Se interzice utilizarea
unui model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
Montarea manetei de frână (BL-M445/T445)
Se fixează maneta de frână conform imaginii. (Se verifică dacă maneta de frână nu atinge maneta
de schimbător în timpul acţionării. Se vor consulta și instrucţiunile de service ale manetei
schimbătorului. La anumite tipuri, maneta de schimbător trebuie montată prima, din cauza poziţiei
șuruburilor de fixare a acesteia.)
Moment de strângere manetă
defrână: 6 - 8 N•m
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
În cazul ghidajelor în formă
de "C" și al tipului obișnuit
deopritoare pentru cablu,
sefolosește suportul special
de cablu Shimano
(comercializat separat) pentru
o fixare conform imaginii.
< Ghidaj în formă de "C" >
< Tip obișnuit de opritor al cablului >
Moment de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
Direcţia de rotire
a roţii
Fig. 1 Fig. 2
Dreapta faţă Stânga spate Dreapta spate Stânga faţă
Instrucţiuni pentru service SI-8J50A-002
Frână pe disc
(pentru Cross-Country)
AVERTISMENT
În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările
va avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare.
Discul este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă
degetele persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile
acestuia.
Rotoarele de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai mare, faţă de cele de
160 mm. Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea, înainte de a
folosi frânele.
Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor
atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita
arsurile. Înainte de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale acestora
sunt suficient de reci.
Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.Se va reduce viteza și se va frâna
ușor, din timp.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de
accidentare. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe
plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie
înlocuite. Dacă pe disc ajunge ulei sau lubrifiant, acesta trebuie
curăţat. În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze
corect.
Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor,
care trebuie să fie de minim 0,5 mm.
Dacă la frânare se produce zgomot, este posibil ca plăcuţele să fie
prea uzate. După răcirea sistemului de frânare, se verifică grosimea
plăcuţelor.
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă indicatorul de uzură al
acestora este vizibil.
În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat
vaporilor. Pentru a remedia problema, se eliberează temporar maneta.
Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei,
esteposibil ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor.
Uleiul vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de
frânare din cauza vaporilor.
Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se
poate bloca din cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare atenţie.
Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de
pe stânga pe dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (5) și (8) - (10)
din secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea" a instrucţiunilor pentru service.
Atunci când bicicleta este răsturnată sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate
prezenta câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul
rezervorului este pus la loc sau care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de
frânare atunci când acesta este utilizat pentru perioade lungi de timp. Sistemul de frână
cu disc nu a fost proiectat pentru întoarcerea invers a bicicletei. Dacă bicicleta este
întoarsă invers sau așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot deplasa în
direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele
să nu funcţioneze și utilizatorul să fie accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă
invers sau așezată pe o parte, se va acţiona de câteva ori maneta de frână, pentru a
verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a folosi bicicleta. Dacă frânele nu
funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
În cazul unei scurgeri de lichid, utilizarea frânelor trebuie întreruptă imediat și trebuie
efectuate reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie,
frânele pot ceda brusc.
Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl
atingă; se va verifica dacă cele două componente nu se ating.
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare
abicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare a bicicletei dumneavoastră poate
avea ca rezultat pierderea controlului sau producerea de accidentări grave. Datfiind că
fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu
tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea manetei de frână și cucontrolul
bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și amanualului
de utilizare a bicicletei, precum și prin testarea deplasării șifrânării.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar
bicicleta se poate răsturna în faţă, provocând răni grave.
Frânele pe disc M445/M446 sunt proiectate pentru a oferi performanţe
optime când sunt utilizate împreună cu etrierele BR-M445/M446, cu
manetele de frână BL-M445/T445, cu discurile SM-RT53/RT51 și
cu plăcuţele Shimano (B01S).
Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece
bicicletele tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită.
Dacă frânele hidraulice pe disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi,
putând provoca blocarea datorită vaporilor sau ruperea furtunurilor de frână.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în
mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru
a le putea consulta pe viitor.
ATENŢIE
Manipularea uleiului mineral
Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii
poate provoca iritaţii. În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă
curată și se va consulta de urgenţă medicul.
Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort.
În cazul contactului cu pielea, zona afectată trebuie spălată bine cu apă și săpun.
Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu
omască de protecţie și se va lucra într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de vapori,
Indicatoare de
uzură a plăcuţei
persoana afectată va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură.
Victima va fi stabilizată și ţinută la cald. Se va consulta medicul.
A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest
lucru poate provoca explozii sau incendii.
Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale.
Uleiul uzat trebuie manipulat cu atenţie.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea
obiectelor străine și a umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros,
întunecat, ferit de razele soarelui și de căldură.
Perioada de rodaj
Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în
această perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie
să ia în considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen are
loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
În momentul curăţării cu un compresor
În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul
unui compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să
rămână pe componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate să se usuce
bine înainte de a reasambla etrierele.
Observaţie
Discurile SM-RT53L/M de 203/180 mm au un diametru mai mare și flexează
mai mult decât discurile de 160 mm pentru cross-country. Ca rezultat,
potatinge plăcuţele de frână.
Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul
și etrierul se pot atinge.
După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă
maneta de frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre plăcuţe
să fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal.
Sefolosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru
aîmpinge înapoi plăcuţele de frână, având însă grijă să nu se deterioreze
suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se împing direct
pistoanele, având grijă să se evite deteriorarea acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele,
sescoate șurubul de aerisire, se montează pâlnia pentru ulei și se încearcă din
nou. Această etapă presupune și efectuarea operaţiunii de aerisire.
Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă
cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de curăţare
a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot provoca
deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
Nu se scot pistoanele în timpul demontării etrierelor.
Dacă discul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
Montarea
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
<SM-RT53 / 53M / 53L>
Moment de strângere:
40 - 50 N•m
Piuliţă de fixare a rotorului
TL-LR15 / LR10
Montarea etrierelor (BR-M445/M446) și fixarea furtunului
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etrierele Post mount.
(Sunt disponibile adaptoare faţă și spate separate.)
1. Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se
montează adaptorul pe cadru.
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
Montarea furtunului
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59 (SI-8H20) pentru
informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele trebuie să se afle în
poziţiile din imagini.
< Pentru maneta dreaptă >
< Pentru maneta stângă >
Se montează temporar etrierul pe cadru
(astfel încât să se poată deplasa lateral),
se apasă maneta de frână, pentru ca
discul să fie prins de plăcuţe, apoi se
strâng șuruburile de fixare a etrierului.
Șuruburi de fixare
adaptor
Sistem Post mount
Etrier
Disc
Adaptor
Sistem IS
Moment de strângere:
6 - 8 N•m
< Faţă >
< Spate >
Moment de strângere:
6 - 8 N•m
< Faţă >
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Capace
< Faţă > < Spate >
Sistem Post mount
Capace
Capace
Slăbirea acestor șuruburi poate fi prevenită folosind un capac sau un inel de sârmă.
Folosiţi metoda adecvată, în funcţie de furcă și cadru.
Disc de 160 mm
Capace
< Faţă > < Spate >
Sistem Post mount
Cablu
Capace
Discuri de 203 / 180 mm
<Metoda cu inel de sârmă>
Dacă șurubul tinde să se desfacă (să se rotească în sens antiorar),
sârmaexercită asupra șurubului o forţă de strângere (în sens orar).
Șurubul nu mai poate fi însă strâns. Prin urmare, sârma previne
desfacerea șurubului . Dacă unul din șuruburi încearcă să se desfacă,
celălalt șurub este acţionat în sensul de strângere. Cu alte cuvinte,
acestsistem previne desfacerea șuruburilor.
Șurub
Șurub
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
SI-8J50A-002-05
Montarea discului de frână
<SM-RT51 / 51M>
Se montează discul de frână și placa de
strângere a discului pe butuc, iar apoi se
montează și se strâng șuruburile conform
Fig. 1.
Folosind mănuși, se încearcă rotirea discului în
sens orar, conform fig. 2. Simultan, se strâng
șuruburile de fixare a discului în ordinea indicată
în imagine.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă similară pentru a îndoi
marginile plăcii de strângere peste capetele șuruburilor, conform Fig. 3.
Fig. 1
Placa de strângere
Disc
Butuc
Moment de strângere:
2 - 4 N•m
Fig. 2 Fig. 3
Placa de strângere
Șuruburi de fixare
a discului de frână
(#T25 torx)*
* TORX este marcă
înregistrată a Camcar LLC.
Distanţier
Întreţinerea
Înlocuirea plăcuţelor de frână
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă se pătează cu ulei sau dacă se uzează până la
grosimea de 0,5 mm.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele
de frână conform imaginii.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
5. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
6. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului".
3. Se împinge înapoi pistonul, până la
capăt, fără a-l îndoi.
Observaţie:
Această frână este proiectată astfel încât, atunci când plăcuţele de frână se uzează,
pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa dintre disc și plăcuţele
de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână, pistoanele trebuie să fie împinse
înapoi în poziţiile iniţiale.
4. Se montează noile plăcuţe de
frână și apoi distanţierele dintre
plăcuţe.
Plăcuţe de frână
Piston
Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează corect,
dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating discul, pistoanele se reglează prin
următoarea procedură.
1. Se scoate roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
2. Se împinge pistonul înapoi, perpendicular, fără a-l îndoi.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe.
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului".
Perioada de înlocuire a uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează
puternic. Se va folosi numai ulei mineral Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau locale
în vigoare.
Dacă nivelul uleiului scade după înlocuirea plăcuţelor de frână sau după reglarea
pistonului din cauza funcţionării defectuoase, forţa de frânare poate să scadă. În acest
caz, se montează pâlnia pentru ulei și se efectuează operaţiunea de aerisire pentru
acompleta uleiul.
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea
"Completarea cu ulei mineral și aerisirea", precum și prezentele
instrucţiuni de service.
*
Pentru aerisire sunt necesare o pâlnie pentru ulei și un dop pentru ulei.
Șurub de aerisire
Pâlnie pentru ulei
Dop pentru ulei
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se orientează maneta de frână într-o poziţie paralelă cu solul, apoi se apasă ușor de
mai multe ori și se așteaptă revenirea bulelor de aer în rezervor. Se recomandă să se
scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu ulei mineral până la
dispariţia bulelor.
Dacă frânarea este în continuare slabă, se aerisește sistemul de frânare. (Se va
consulta secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea").
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de
frânare se încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor
deaer din sistemul de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere bruscă
acursei manetei de frână.
2 mm 0,5 mm
Etrier
BR-M445/M446
Manetă de frână
BL-M445/T445
Rotor
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT51
SM-RT51M
Furtun
SM-BH59
Suport cablu
SM-HANG
Ulei mineral
SM-DB-OIL
Plăcuţe de frână
B01S (plăcuţe resin)
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a rotorului TL-LR15 sau TL-LR10
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare a etrierului /
Șuruburi de fixare a adaptorului
Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Clește plat
Șurub de fixare furtun frână Cheie de 8 mm
Șurub de aerisire Cheie hexagonală de 2 mm
Aerisire Pâlnie pentru ulei, dop pentru ulei
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
Capace
Șuruburi de
fixare adaptor
  • Page 1 1

Shimano BR-M445 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru