Instrucţiuni pentru service SI-6S80A-003
Sistem tracţiune faţă
Date tehnice
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M,
se folosește un colier cu un diametru de
28,6 mm, 31,8 mm și se montează pe un
adaptor de dimensiune L.
Unghi chainstay
Manetă (B)
2-way release
Poziţia iniţială a manetei (A)
Pentru a trece pe o foaie mai mare
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea pe de pe o foaie mai mică pe o foaie mai mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe foaia mare.
Pentru a trece pe o foaie mai mică
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mare pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe
foaia mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin tragerea
manetei. Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia
dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Schimbător faţă
X = disponibil
Secţiunea orizontală a plăcuţei
exterioare a ghidajului lanţului trebuie
să se afle exact deasupra foii mari și
să fie paralelă cu aceasta. Se strânge
folosind o cheie hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Angrenaj
(foaia mare)
Ghidaj lanţ
■ Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Reglarea SIS
Montarea manetei
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Foaia mare
Lanţ
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
FD-M591
FD-M590
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Lanţ
Bloc de aliniere
Pro-Set
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia
mică
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru
exterior maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii
exterioare, capătul se rotunjește, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
2. Conectarea și fixarea cablului
Se apasă maneta (B) de 2 sau mai
multe ori, se verifică pe display dacă
poziţia inferioară este corectă, apoi
se fixează cablul.
Manetă (B)
Se montează capacul rotindu-l
conform imaginii, până când se
oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
Capac
Capac
Manetă tragere
cablu
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Normal Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
FD-M590
FD-M591
Lanţ
Plăcuţă
exterioară ghidaj
lanţ
Șurub de reglare în
poziţie superioară
A
B
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
A
B
Șurub reglare cablu
Poziţia lanţului
Cel mai mic
pinion
Foaia mare
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia
mijlocie
3. Reglarea în poziţie
superioară
Distanţa dintre plăcuţa exterioară
a ghidajului lanţului și lanţ
trebuie să fie de 0 - 0,5 mm.
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se așază lanţul pe
cel mai mare pinion și, în faţă, pe foaia
mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
șurubului de reglare a cablului, astfel
încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului și lanţ să fie de
0 - 0,5 mm.
Dacă lanţul cade spre braţul pedalier. Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe foaia
mijlocie pe foaia mare este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
mijlocie la foaia mică este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe
foaia mare.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie la
coborârea de pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers acelor
de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea pe pinionul
mare și lanţul se află pe foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sensul acelor de
ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în momentul
trecerii de pe foaia mijlocie pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
5. Tabelul problemelor tehnice
După efectuarea pașilor 1 - 4, se acţionează maneta de schimbător
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se
efectuează și dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul utilizării).
< Cu tragere de jos >
• FD-M590
< Cu tragere de sus >
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
< Cu tragere de jos >
• FD-M591
< Cu tragere de sus >
Cheie hexagonală de 5 mm
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
■ Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului de tracţiune spate pentru
informaţii despre înlocuirea și montarea indicatorului.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceștia pot duce la deteriorarea și / sau ruperea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul care va fi utilizat. În
cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea
unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de
capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz
contrar, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și
CN-HG73. În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbatul
vitezelor pe foi sau niturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Cele două șuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin, nu separat și până la capăt. Se
folosește o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de strângere final este de 12 - 14 N•m. În plus, după parcurgerea
a circa 100 km, se verifică din nou cuplul de strângere folosind o cheie dinamometrică. Este de asemenea important să se
verifice periodic cuplurile de strângere. Dacă acestea sunt prea mici sau dacă șuruburile de prindere nu sunt strânse alternativ
câte puţin, braţul pedalier stânga se poate desprinde, provocând căderea și accidentarea utilizatorului.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri,
braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• În cazul în care protecţia internă nu este montată corect, axul poate rugini și se poate deteriora, provocând accidente grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul
se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la intervale
regulate braţele pedaliere și pedalele.
• Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier și de la punctul de conectare a braţului stânga, se aplică vaselină pe
conector, apoi se strânge la cuplul specificat.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un detergent
neutru și se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul
și foile.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul
faţă, producând astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va
muta lanţul pe un pinion mai mare.
• Se va aplica lubrifiant pe cuvetele din stânga și dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al
schimbătorului faţă specificat.
• Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple. Nu se folosește
pentru angrenajele duble, deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămașă,
conform imaginii din dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant DURA-
ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care
aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Aceste instrucţiuni trebuie citite împreună cu instrucţiunile de service pentru SM-BB51 înainte de folosire.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
Suporturi cămașă exterioară
Foi
Pinioane
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
SI-6S80A-003-05
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate
blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinţii foii trebuie
să ocupe acest
spaţiu
Indicator Pro-Set
Bloc de aliniere Pro-Set
Pentru schimbător cu
prindere pe butuc
Se instalează după cum
se arată în imagine.
Șurub
Adaptor Adaptor
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
< FC-M590 > < FC-M591 >
68 mm
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Distanţier
68 mm
Suport de
prindere pe
butucul
pedalier
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Suport
apărătoare lanţ
73 mm 73 mm
68 mm
Suport de
prindere pe
butucul
pedalier
73 mm
Montarea angrenajului și a schimbătorului faţă
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se utilizează instrumentul special TL-FC32 / 36 pentru a
monta adaptorul dreapta (filet pe stânga) și adaptorul stânga
(filet pe dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
3 Se introduce partea din dreapta a angrenajului.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului
pedalier dreapta, în punctul în care canelura este largă.
5 Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului și se verifică dacă știftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge șurubul braţului
pedalier stânga. (Cheie hexagonală de 5 mm)
Notă: Fiecare șurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu de
12 - 14 N•m.
■ Metoda de instalare a distanţierelor
(1) Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului pedalier
este de 68 mm sau de 73 mm.
(2) După aceea, se montează cuveta, conform figurilor
de mai jos.
*
1 Dacă se folosesc trei distanţiere de 2,5 mm cu un schimbător cu colier și o carcasă a butucului pedalier cu lăţimea de 68 mm, se montează două distanţiere în partea dreaptă
și un distanţier în partea stângă.
*
2 1,8 mm reprezintă grosimea apărătorii pentru lanţ.
Angrenaj Butuc pedalier
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Se taie excesul de cablu și se instalează capacul interior.
În timp ce se trage ferm de cablu, se fixează prin strângere șurubul
de fixare cu o cheie hexagonală de 5 mm.
5
6
2
4
1
3
Zona canelurii
largi
TL-FC16
TL-FC32
Plăcuţă opritor
Știft
plăcuţă
Se ridică
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se
fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
Tub intern
Tip butuc Schimbător faţă cu colier Schimbător faţă cu colier Cu apărătoare de lanţ
Schimbător faţă cu prindere pe butuc
Serie Deore
Rapidfire M9 (manetă schimbător) SL-M590
Cămașă SIS-SP41
Schimbător faţă FD-M590 / FD-M591
Angrenaj pedalier FC-M590 / FC-M591
Butuc pedalier SM-BB51
Lanţ CN-HG53
Ghidaj cabluri SM-SP17 / SM-BT17
Număr model FD-M590 / FD-M591
Valabil atât pentru modelul cu tragere de jos, cât și cu tragere de sus X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia mijlocie 12T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L
Unghi chainstay (
α
)
63° - 66°, 66° - 69°
Linie lanţ indicată 50 mm
Număr model FC-M590 / FC-M591
Combinaţie dinţi angrenaj 44-32-22T / 48-36-26T
Diametru cerc șuruburi 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm
Linie lanţ 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1,37 (68, 73 mm)
Număr model SM-BB51
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm
Dimensiuni filet 1,37 X 24 T.P.I.
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 /
6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
68 mm
73 mm
2,5 mm 1,8 mm 0,7 mm