a
c
-
1
4
T
A
CS-HG40-8I (an, aw, ao) CS-HG30-I (ac)
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fixare
roată spate
Șurub de reglare a tensiunii B
“Intervalul de întreţinere depinde de modul şi mediul de utilizare. Lanţul
trebuie curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ.
Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi substanţele de
curăţare a ruginei. Aceştia pot duce la ruperea lanţului, soldată cu
accidentarea gravă.”
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi,
cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece aceștia pot duce la defectarea și /
sau deteriorarea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos
înainte de a alege știftul potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt
potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel
în care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare
întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei
secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft
de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se
va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab
sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și
poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Componentele slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea utilizatorului. Se
recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la
căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor
lubrifia toate piesele mobile.
•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul
și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu
partea din spate a bicicletei. Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile
cămășii exterioare. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta
trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
• Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus,
curăţarea lanţului cu un detergent neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi o
modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul
trebuie înlocuite.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje
de grup. Nu se folosește niciodată cu un pinion cu un marcaj de
grup diferit.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată,
deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia
de schimbare SIS.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru
a nu se întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este
rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta
schimbătorului nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se lubrifiază cu vaselină cablul și partea interioară a cămășii exterioare înainte de
utilizare, pentru a se asigura alunecarea ușoară a cablului.
• Manetele schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale
a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a
bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Instrucţiuni pentru service SI-6NMRA-002
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea
următoarei combinaţii.
Date tehnice
Schimbător spate
Combinaţie pinioane
Montarea schimbătorului spate
La instalare, se va verifica să nu apară deformări cauzate de șurubul de reglare a
tensiunii B care vine în contact cu urechea de fixare a roţii.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Înlocuirea casetei
După îndepărtarea axului
butucului, se va scoate șurubul de
fixare a casetei (din interiorul
casetei) și se va înlocui caseta.
Observaţie:
Se interzice dezasamblarea
casetei, deoarece acest lucru
poate provoca o funcţionare
defectuoasă.
Casetă Șurub de fixare casetă
Șaibă casetă
Cheie hexagonala de
10 mm (TL-WR37)
Demontarea
Asamblarea
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și,
după compensarea jocului
iniţial al cablului, se prinde
din nou de schimbătorul
spate, după cum se arată
în imagine.
Se trage
Cuplul de strângere cu cheia
hexagonală:
6 - 8 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Se folosește un manșon pentru ghidon cu
diametru exterior maxim de 32 mm.
Instalarea manetei de schimbător
Montarea pinioanelor
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să
fie orientată în afară și
poziţionată astfel încât
marcajul triunghiular ( ▲ ) de
pe fiecare pinion și partea A
(unde lăţimea canelurii este
mare) de pe casetă să fie
aliniate.
Caseta are o
singură
canelură lată.
Cuplu de strângere:
30 - 50 N•m
Piuliţă de fixare
Manetă (B)
Șurub
Capac
Cablu
2. Conectarea și fixarea cablului
Se apasă maneta (B) de cel puţin 7 ori pentru a
aduce maneta în poziţia superioară. Se scoate
șurubul, apoi se demontează capacul.
Se extrage cablul conform imaginii, apoi se
montează cablul nou.
1
2
1 2
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de ghidare
Șurub de reglare în
poziţie superioară
1. Reglarea în poziţia superioară
Se rotește șurubul de reglare în poziţia
superioară astfel încât rola de ghidare să
fie aliniată cu conturul exterior al celui
mai mic pinion, atunci când se privește
din spate.
Reglarea SIS
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul
opus capătului marcat. După tăierea cămășii exterioare,
capătul se rotunjește, pentru ca interiorul găurii să aibă
un diametru uniform.
Se atașează același capac exterior la
capătul tăiat al cămășii exterioare.
Capac exterior
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară
începând din capătul cu marcajul. Se aplică
vaselină din capătul cu marcajul pentru
menţinerea eficienţei funcţionării cablului.
Marcaj
Pentru schimbarea de pe un pinion mare
pe unul mai mic (maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba o
viteză de la un pinion mai mare la unul mai mic.
Manetă (B)
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după
schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit
simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe
unul mai mare (maneta A)
Pentru a schimba o singură viteză, se apasă
maneta (A) în poziţia (1). Pentru a schimba două
viteze odată, se apasă maneta (A) în poziţia 2.
1
2
Poziţia iniţială a manetei
(A)
Piuliţă de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontarea
TL-LR15/LR10
Lanţ
Foaia mare Foaia mare
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe pinionul mare și
pe foaia mare)
Lungime lanţ
Canelură
Notă: Se verifică amplasarea
cablului în canelură.
3. Reglarea în poziţia inferioară
Se rotește șurubul de reglare
pentru poziţia inferioară astfel
încât rola de ghidare să se
alinieze cu cel mai mare pinion.
1
1 2
2
Pinionul mare
Rolă de ghidare
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe pinionul mare,
apoi se rotește braţul pedalier înapoi. Se
rotește apoi șurubul de reglare a tensiunii
B pentru a aduce rola de ghidare cât mai
aproape de pinion, dar fără a-l atinge. Se
așează lanţul pe cel mai mic pinion și se
repetă operaţiunea de mai sus astfel încât
rola să nu atingă pinionul.
1
2
1 2
2
1
Pinionul mare
Pinionul mic
Șurub de reglare a
tensiunii B
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate piesele
sistemului de transmisie.
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbare a vitezelor pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se presează ușor maneta și se rotește braţul
pedalier.
Dacă se trece la al
treilea pinion
Se strânge bucșa de reglare a
cablului până când lanţul revine la
cel de-al 2-lea pinion. (în sensul
acelor de ceasornic)
Se slăbește bucșa de reglare a cablului
până când lanţul atinge cel de-al 3-lea
pinion și face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Bucșă de
reglare cablu
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o apăsare
ușoară a manetei de schimbare a vitezelor, lanţul atinge cel
de-al 3-lea pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (la al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul angrenajului în sensul acelor
de ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și
face zgomot, se rotește ușor bucșa de reglare a cablului
în sensul acelor de ceasornic, pentru a o strânge până când zgomotul
dispare și lanţul funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică lipsa
zgomotelor în toate vitezele.
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Bucșă de
reglare cablu
Lanţ Știft de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9 viteze,
ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Serie Altus
Rapidfire Plus ST-EF60-8R ST-EF60-7R
Cămașă exterioară SP40
Schimbător spate RD-M310
Tip Smart Cage
Butuc spate FH-RM30-8 FH-RM30-7
Viteze 8 7
Bloc de pinioane CS-HG40-8I CS-HG30-I
Lanţ CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj butuc pedalier SM-SP18 / SM-BT18
Număr model RD-M310
Tip Smart Cage
Capacitate totală 43T
Pinionul mare 34T
Pinionul mic 11T
Diferenţa dintre foaia mare și cea mică 20T
Angrenaj compatibil (configuraţia dinţilor foilor)
FC-M341/M311 (48 - 38 - 28T/42 - 32 - 22T)
FC-M341-8/M311-8 (42 - 32 - 22T)
Număr model Pinioane Denumire grup Combinaţie de dinţi
8 an
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
CS-HG40-8I 8 aw
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
8 ao
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
CS-HG30-I 7 ac
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28T
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
marcaj
▲
Pentru a monta pinioanele HG, se va folosi
instrumentul special (TL-LR15/LR10) pentru a
strânge piuliţa de fixare.
Pentru a înlocui pinioanele HG, se vor folosi
instrumentul special (TL-LR15/LR10)
și TL-SR21 pentru a
desface piuliţa
de fixare.
SI-6NMRA-002-05