Shimano MF-TZ20 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9 viteze,
cum ar fi CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, cum ar fi
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul
opus capătului marcat. După tăierea
cămășii exterioare, capătul se
rotunjește, pentru ca interiorul găurii
să aibă un diametru uniform.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al
cămășii exterioare.
Capac exterior
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând
din capătul cu marcajul. Se aplică vaselină din capătul
cu marcajul pentru
menţinerea eficienţei
funcţionării cablului.
Marcaj
Sistem tracţiune spate
Instrucţiuni pentru service SI-6PTRA-002
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe pinionul mare și pe foaia mare)
Pinionul mare Foaia mare
Lanţ
Reglarea cursei și fixarea cablului
1. Reglarea în poziţia superioară
Se rotește șurubul de reglare în poziţia superioară astfel
încât rola de ghidare să fie aliniată cu conturul exterior al
celui mai mic pinion, atunci când se privește din spate.
1
2
Șurub de reglare în
poziţia superioară
Partea exterioară a pinionului mic
Rolă de ghidare
3. Reglarea în poziţia inferioară
Se rotește șurubul de reglare pentru poziţia inferioară astfel încât rola de
ghidare să se alinieze cu pinionul mare.
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Pinionul mare
Rolă de ghidare
SI-6PTRA-002-05
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
“Intervalul de întreţinere depinde de modul şi mediul de utilizare. Lanţul trebuie
curăţat regulat folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi
bazici sau acizi, cum ar fi substanţele de îndepărtare a ruginii. Aceştia pot duce la
ruperea lanţului, soldată cu accidentarea gravă.”
Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot
desprinde și pot provoca accidentări grave.
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege
știftul potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de
instrumente sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil
ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a modificării
numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei secţiuni trebuie
executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un știft
de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei
secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare
întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este
deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă
a utilizatorului.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând vătămări grave.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea
utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
Instrucţiunile pentru service trebuie citite cu atenţie și păstrate într-un loc sigur, pentru consultarea
ulterioară.
Observaţie
Știfturile de cuplare întărite nu pot fi utilizate cu lanţul UG; în caz contrar, îmbinările nu se vor
deplasa corect și va exista zgomot.
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate
piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a
bicicletei. Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii exterioare. Aceasta nu trebuie
să fie prea lungă sau prea scurtă.
În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului
cu un detergent neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a
duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci
când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu
atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se lubrifiază cu vaselină cablul și partea interioară a cămășii exterioare înainte de utilizare, pentru a
se asigura alunecarea ușoară a cablului.
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au
tendinţa de a afecta funcţia de schimbare SIS.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Pentru o funcţionare corectă, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al butucului
pedalier specificat.
Pentru o funcţionare optimă, se va folosi exclusiv tipul de lanţ specificat. Nu pot fi folosite lanţuri de
tip lat.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei,
utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
Instalarea manetei schimbătorului
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Ansamblu manetă
SE INTERZICE DEZASAMBLAREA
manetei schimbătorului.
Șurub de montare a manetei
OBSERVAŢIE:
Maneta schimbătorului nu
trebuie să atingă maneta de
frână.
Nu trebuie să se atingă.
Corp manetă de frână
Maneta schimbătorului
Montarea blocului de pinioane
Cheie demontare bloc de pinioane
TL-FW30
Cuplu de strângere:
30 N•m
Pentru montare
Pentru
dezasamblare
2. Conectarea și fixarea cablului
Se conectează cablul la schimbătorul spate și, după
întinderea cablului, se fixează din nou în schimbătorul
spate, conform imaginii. Se fixează cablul trăgându-l cu o
forţă de 5 - 10 kg cu ajutorul unui clește.
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Se trage
Canelură
Observaţie:
Cablul trebuie să fie bine fixat în
canelură.
Reglarea SIS
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic toate piesele
sistemului de transmisie.
Se acţionează repetat maneta de schimbare a
vitezelor pentru a deplasa lanţul pe al 2-lea pinion.
Apoi se presează ușor maneta și se rotește braţul
pedalier.
Dacă lanţul trece
pe al 3-lea pinion
Se strânge bucșa de reglare
a cablului până când lanţul revine la
cel de-al 2-lea pinion. (în sensul
acelor de ceasornic)
Se slăbește bucșa de reglare a
cablului până când lanţul atinge cel
de-al 3-lea pinion și face zgomot.
(în sens invers sensului acelor de
ceasornic)
Bucșă de
reglare cablu
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o apăsare ușoară a
manetei de schimbare a vitezelor, lanţul atinge cel de-al 3-lea
pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (la al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul angrenajului în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot, se rotește ușor bucșa de reglare a cablului în sensul
acelor de ceasornic până când zgomotul dispare și lanţul funcţionează fără
probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică lipsa zgomotelor
pe toate pinioanele.
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Bucșă de
reglare cablu
Joc
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe
pinionul mare, apoi se rotește braţul
pedalier înapoi. Se rotește apoi șurubul
de reglare a tensiunii B pentru a aduce
rola de ghidare cât mai aproape de
pinion, dar fără a-l atinge. Se așează
lanţul pe cel mai mic pinion și se repetă
operaţiunea de mai sus pentru a întinde
corect lanţul.
Pinionul mare
Pinionul mic
Șurub de reglare a
tensiunii B
Negru
Argintiu
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei
combinaţii.
Maneta schimbătorului SL-TZ20
Cămașă exterioară SIS
Schimbător spate RD-TZ50 / RD-TX31
Bloc de pinioane
MF-TZ20/TZ21, MF-TZ06/TZ07
Lanţ CN-UG51
Ghidaj cablu butuc pedalier SM-SP18
6,5 mm
7.1mm
7,1 mm
Date tehnice
Maneta schimbătorului
Schimbător spate
Configuraţii pinioane
Număr model Viteze Tip
SL-TZ20 6, 7 Acţionat cu degetul
Tip GS
Viteze 6, 7
Capacitate totală 34T
Pinion mare 28T (angrenaj cu trei foi)
Pinion mic 14T
Viteze Combinaţie de dinţi
6 14, 16, 18, 21, 24, 28T
7 14, 16, 18, 20, 22, 24, 28T
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Cuplu de strângere:
3 - 4 N•m
Montarea schimbătorului spate
Cu prindere pe ax
Piuliţă ureche
Cadru
Șurub ureche
Suport
RD-TZ50-GS nu trebuie folosit la biciclete cu diametrul roţilor de
20 de inci sau mai mic, în caz contrar schimbătorul spate poate
să atingă roata sau suprafaţa carosabilă.
  • Page 1 1

Shimano MF-TZ20 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru