Informaţii generale privind siguranţa
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
■ Dispunerea spiţelor
Se verifică dacă spiţarea a fost efectuată conform ilustraţiei.Se interzice
utilizarea unui model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
În cazul ghidajelor în formă
de "C” și al tipului obișnuit
de opritoare pentru cablu, se
folosește suportul special de
cablu Shimano (comercializat
separat) pentru o fixare
conform imaginii.
< Ghidaj în formă de
"C” >
< Tip obișnuit de opritor al
cablului >
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
Direcţia de
rotire a roţii
Fig. 1 Fig. 2
Dreapta faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Stânga
faţă
Instrucţiuni pentru service
SI-8V40A-002
Frână pe disc
(pentru Cross-Country)
AVERTISMENT
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările va
avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare. Discul
este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele
persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile acestuia.
• Rotoarele de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai
puternică decât discurile de 160 mm. Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu
frânarea, înainte de a folosi frânele.
• Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor atinge
cu mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile.
Înainte de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt
suficient de reci.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.Se va reduce viteza și se va frâna
ușor, din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de
accidentare. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe
plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie înlocuite. Dacă pe disc
ajunge ulei sau lubrifiant, acesta trebuie curăţat. În caz contrar, este
posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor,
care trebuie să fie de minim 0,5 mm.
• Dacă la frânare se produce zgomot, este posibil ca plăcuţele să fie
prea uzate. După răcirea sistemului de frânare, se verifică grosimea
plăcuţelor.
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă indicatorul de uzură al
acestora este vizibil.
• În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat
vaporilor. Pentru a remedia problema, se eliberează temporar maneta.
• Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, este
posibil ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
• Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor.
Uleiul vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de frânare
din cauza vaporilor.
• Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se
poate bloca din cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare atenţie.
• Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de pe
stânga pe dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (5) și (8) - (10) din
secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea" a instrucţiunilor pentru service.
• Atunci când bicicleta este răsturnată sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate
prezenta câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul rezervorului
este pus la loc sau care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci când
acesta este utilizat pentru perioade lungi de timp. Sistemul de frână cu disc nu a fost
proiectat pentru întoarcerea invers a bicicletei. Dacă bicicleta este întoarsă invers sau
așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot deplasa în direcţia etrierelor. Dacă
bicicleta este utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să nu funcţioneze și
utilizatorul să fie accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o
parte, se va acţiona de câteva ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a
frânelor înainte de a folosi bicicleta. Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate
prin următoarea procedură.
• În cazul unei scurgeri de lichid, utilizarea frânelor trebuie întreruptă imediat și trebuie
efectuate reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie,
frânele pot ceda brusc.
• Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl
atingă; se va verifica dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare a
bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare a bicicletei dumneavoastră poate
avea ca rezultat pierderea controlului sau producerea de accidentări grave. Dat fiind că
fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze
cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea manetei de frână și cu controlul
bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și a
manualului de utilizare a bicicletei, precum și prin testarea deplasării și frânării.
• În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar
bicicleta se poate răsturna în faţă, provocând răni grave.
• Frânele pe disc M445/M446 sunt proiectate pentru a oferi performanţe
optime când sunt utilizate împreună cu etrierele BR-M445/M446, cu
manetele de frână BL-M505, cu discurile SM-RT53/RT51 și cu plăcuţele
Shimano (B01S).
• Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele
tandem. Deoarece bicicletele tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de
frânare este sporită. Dacă frânele hidraulice pe disc sunt folosite pe biciclete tandem,
uleiul se va supraîncălzi, putând provoca blocarea datorită vaporilor sau ruperea
furtunurilor de frână.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în
mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
ATENŢIE
■ Manipularea uleiului mineral
• Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii
poate provoca iritaţii. În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă
curată și se va consulta de urgenţă medicul.
• Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort.
În cazul contactului cu pielea, zona afectată trebuie spălată bine cu apă și săpun.
Indicatoare
de uzură a
plăcuţei
Montarea
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
< SM-RT53/53M/53L >
Cuplu de strângere: 40 - 50 N•m
Piuliţă de fixare a discului
TL-LR15 / LR10
■ Montarea etrierelor (BR-M445/M446) și fi xarea furtunului
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etrierele Post mount. (Sunt disponibile
adaptoare faţă și spate separate.)
1. Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se
montează adaptorul pe cadru.
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
■ Montarea furtunului
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59 (SI-8H20) pentru
informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele trebuie să se afle în
poziţiile din imagini.
< Pentru maneta dreaptă >
< Pentru maneta stângă >
Se montează temporar etrierul pe cadru
(astfel încât să se poată deplasa lateral),
se apasă maneta de frână, pentru ca
discul să fie prins de plăcuţe, apoi se
strâng șuruburile de fixare a etrierului.
Șuruburi de
fixare adaptor
● Sistem Post mount
Etrier
Disc
Cuvetă
● Sistem IS
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
< Faţă >
< Spate >
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
< Faţă >
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare etrier
Capace
< Faţă >
< Spate >
Sistem Post
mount
Capace
Capace
Slăbirea acestor șuruburi poate fi prevenită folosind un capac sau un inel de sârmă.
Folosiţi metoda adecvată, în funcţie de furcă și cadru.
Disc de 160 mm
Capace
< Faţă > < Spate >
Sistem Post
mount
Sârmă
Capace
Discuri de 203/180 mm
< Metoda cu inel de sârmă >
Dacă șurubul ➀ tinde să se desfacă (să se rotească în sens antiorar),
sârma exercită asupra șurubului ➁ o forţă de strângere (în sens orar).
Șurubul ➁ nu se mai poate roti însă în sensul de strângere. În consecinţă,
slăbirea șurubului ➀ este împiedicată de sârmă. Dacă unul din șuruburi
încearcă să se desfacă, celălalt șurub este acţionat în sensul de
strângere. Cu alte cuvinte, acest sistem previne desfacerea șuruburilor.
Șurub ➀
Șurub ➁
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
SI-8V40A-002-05
■ Montarea discului de frână
< SM-RT51/51M >
Se montează discul de frână și placa de
strângere a discului pe butuc, iar apoi se
montează și se strâng șuruburile conform
Fig. 1.
Folosind mănuși, se încearcă rotirea discului în
sens orar, conform fig. 2. Simultan, se strâng
șuruburile de fixare a discului în ordinea indicată
în imagine.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă similară pentru a îndoi
marginile plăcii de strângere peste capetele șuruburilor, conform Fig. 3.
Fig. 1
Placa de
strângere
Disc
Butuc
Cuplu de strângere: 2 - 4 N•m
Fig. 2 Fig. 3
Placa de strângere
Șuruburi de fixare a
discului (#T25 torx) *
* TORX este marcă
înregistrată a Camcar LLC.
Distanţier
Întreţinerea
■ Înlocuirea plăcuţelor de frână
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă se pătează cu ulei sau dacă se uzează până la
grosimea de 0,5 mm.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele
de frână conform imaginii.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
3. Se scoate capacul rezervorului și se consultă
pasul (1) din secţiunea "Completarea cu ulei
mineral”.
6. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
7. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului”.
8. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
9. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
4. Se împinge înapoi pistonul, până la
capăt, fără a-l îndoi. (Este posibil să
iasă ulei din rezervor în această etapă.)
Observaţie:
Această frână este proiectată astfel încât, atunci când plăcuţele de frână se uzează,
pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa dintre disc și plăcuţele
de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână, pistoanele trebuie să fie împinse
înapoi în poziţiile iniţiale.
5. Se montează noile plăcuţe de
frână și apoi distanţierele dintre
plăcuţe.
Plăcuţe de frână
Piston
■ Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează
corect, dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating discul, pistoanele se
reglează prin următoarea procedură.
1. Se scoate roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
2. Se împinge pistonul înapoi, perpendicular, fără a-l îndoi.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe.
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului”.
6. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
■ Montarea manetei de frână (BL-M505)
Se fixează maneta de frână conform imaginii. (Se verifică dacă
maneta de frână nu atinge maneta de schimbător în timpul
acţionării. Se vor consulta și instrucţiunile de service ale manetei
schimbătorului. La anumite tipuri, maneta de schimbător trebuie
montată prima, din cauza poziţiei șuruburilor de fixare a
acesteia.)
* Pentru deschiderea benzii de fixare, se va consulta procedura
de demontare a manetei de frână.
Cuplu de strângere manetă de
frână: 6 - 8 N•m
Colier
1. Se demontează șurubul de fixare a manetei de frână, conform ilustraţiei.
2. Se introduce un obiect subţire, cum ar fi o cheie hexagonală de 2 mm, în
orificiul de pe latura cu furtunul a manetei de frână pentru a împinge în afară
știftul și a decupla blocajul colierului. Se demontează apoi maneta de frână.
■ Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează
puternic.
Se așează un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se
deschide aerisitorul și se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona
maneta de frână pentru a facilita scurgerea uleiului. După scurgerea lichidului,
se toarnă lichid de frână proaspăt, consultându-se, în prealabil, secţiunea
"Completarea cu ulei mineral și aerisirea." Se va folosi numai ulei mineral
Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau
locale în vigoare.
■ Demontarea manetei de frână
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea
"Completarea cu ulei mineral și aerisirea”, precum și prezentele
instrucţiuni de service.
Pentru demontare sunt necesare următoarele instrumente.
Colier
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se orientează maneta de frână într-o poziţie paralelă cu solul, apoi se apasă ușor
de mai multe ori și se așteaptă revenirea bulelor de aer în rezervor. Se recomandă
să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu ulei mineral
până la dispariţia bulelor.
Dacă frânarea este în continuare slabă, se aerisește sistemul de frânare. (Se va
consulta secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea”).
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de
frânare se încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor
de aer din sistemul de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere
bruscă a cursei manetei de frână.
• Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu
omască de protecţie și se va lucra într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de
vapori, persoana afectată va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu
opătură. Victima va fi stabilizată și ţinută la cald. Se va consulta medicul.
• A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
• A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
• Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece
acest lucru poate provoca explozii sau incendii.
• Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau
naţionale. Uleiul uzat trebuie manipulat cu atenţie.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea
obiectelor străine și a umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros,
întunecat, ferit de razele soarelui și de căldură.
■ Perioada de rodaj
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în
această perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie
să ia în considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen
are loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
■ În momentul curăţării cu un compresor
• În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul unui
compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să rămână pe
componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate să se usuce bine înainte de a
reasambla etrierele.
Observaţie
• Discurile SM-RT53L/M de 203/180 mm au un diametru mai mare și flexează mai mult
decât discurile de 160 mm pentru cross-country. Ca rezultat, pot atinge plăcuţele de
frână.
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul și etrierul
se pot atinge.
• După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între plăcuţe.
Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă maneta de frână este
apăsată în timp ce roata este scoasă.
• În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre plăcuţe să fie
montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal. Se folosește o
șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a împinge înapoi plăcuţele
de frână, având însă grijă să nu se deterioreze suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de
frână nu sunt montate, se împing direct pistoanele, având grijă să se evite deteriorarea
acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va scoate
capacul rezervorului și se va încerca din nou. (Este posibil să iasă ulei din rezervor în
această etapă.)
• Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă cu
săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de curăţare a frânelor
sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot provoca deteriorarea pieselor cum
sunt garniturile.
• Nu se scot pistoanele în timpul demontării etrierelor.
• Dacă discul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale
apieselor.
Etrier BR-M445 /M446
Manetă de frână BL-M505
Disc
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT51
SM-RT51M
Furtun SM-BH59
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe de frână B01S (plăcuţe resin)
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a discului TL-LR15 sau TL-LR10
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare a etrierului /
Șuruburi de fixare a adaptorului
Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Clește plat
Șurub de fixare furtun frână Cheie de 8 mm
Capac rezervor Șurubelniţă cruce nr. 1
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
Șuruburi de
fixare adaptor
Locul de folosire Instrument
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 5 mm
Decuplarea blocajului colierului Tijă subţire, cum ar fi o cheie hexagonală de
2 mm
Capace
2 mm 0,5 mm
rom_000135_8V40A_002.indd 1rom_000135_8V40A_002.indd 1 12/04/11 13:0112/04/11 13:01