3. Reglarea în poziția superioară
Distanța dintre plăcuța exte-
rioară a ghidajului lanțului și lanț
trebuie să fie de 0 - 0,5 mm.
4. Reglarea foii de angrenaj intermediare
În momentul reglării, se așază lanțul pe
cel mai mare pinion și, în față, pe foaia
de angrenaj intermediară. Reglarea se
face cu ajutorul bucșei de reglare a
manșonu lui exterior, pentru ca distanța
dintre plăcuța interioară a ghidajului
lanțului și lanț să fie de 0 - 0,5 mm.
Montarea deraiorului față
Șurub
AdaptorAdaptor
Deraior față
Foaie față
Reglare SIS
Tăierea manșonului exterior
În momentul tăierii manșonului exterior, se
taie capătul opus capătului marcat. După
tăierea manșonului exterior, capătul se
rotunjește, pentru ca interiorul găurii să
aibă un diametru uniform.
2. Conectarea și fixarea cablului intern
Se acționează maneta de două sau mai multe ori, pentru a o aduce
în poziția cea mai de jos. După scoaterea capacului orificiului intern
și deschiderea capacului, se trece cablul prin bucșa de reglare a
manșonului exterior. Se trage complet cablul intern, pentru a
poziționa capătul cablului intern pe cârlig și se închide capacul.
Se urmează ordinea de mai sus.
1. Reglarea în poziția inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanța dintre plăcuța interioară a
ghidajului lanțului și lanț să fie de 0 - 0,5 mm.
Bloc de aliniere Pro-
Set
Poziția lanțului
Pinionul cel
mai mare
Cea mai mică
foaie de angrenaj
Cuplu de strângere:
35 - 50 N
·
m
Lanț
Plăcuță interioară
ghidaj lanț
Bucșă de reglare
manșon exterior
Poziția lanțului
Pinionul cel
mai mic
Cea mai mare
foaie de angrenaj
Poziția lanțului
Pinionul cel
mai mare
Foaie de angrenaj
intermediară
Dacă lanțul ajunge în partea brațului
pedalier.
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
de angrenaj intermediară la cea mai
mică foaie de angrenaj este dificilă.
Se strânge șurubul de reglare în poziție
supe rioarã, prin rotirea în sensul acelor de
ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Se slăbește șurubul de reglare în poziție
superioară, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Se slăbește șurubul de reglare în poziție
inferioară, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanț și
plăcuța interioară a deraiorului față, la
cea mai mare foaie a angrenajului.
Dacă există atingeri între lanț și
plăcuța exterioară a deraiorului față,
la cea mai mare foaie a angrenajului.
Se strânge șurubul de reglare în
poziție superioară, prin rotire în sensul
acelor de ceasornic (aprox. 1/8 de
tură).
Se slăbește șurubul de reglare în
poziție superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă foaia de angrenaj intermediară
este ignorată în momentul trecerii de
la cea mai mare foaie de angrenaj.
Se slăbește bucșa de reglare a man șo-
nului exterior, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanțul ajunge în partea
butucului pedalier.
Dacă maneta este rigidă în momentul
trecerii de la foaia de angrenaj interme-
diară la cea mai mare foaie de angrenaj
Se strânge bucșa de reglare a
manșonului exterior, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Se strânge șurubul de reglare în pozi ție inferioară, prin
rotire în sensul acelor de ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
Se slăbește șurubul de reglare în poziție
superioară, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
5. Tabelul problemelor tehnice
După finalizarea pașilor 1 - 4, se acționează maneta de schimbător,
pentru a verifica buna funcționare (Această operațiune se efectuează
și dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul utilizării.)
Dacă există atingeri între lanț și
plăcuța interioară a deraiorului față,
atunci când se face trecerea de la
pinionul spate la cel mai mare pinion
și foaia de angrenaj se află în poziție
intermediară.
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
de angrenaj intermediară la cea mai
mare foaie de angrenaj este dificilă.
Capac orificiu intern
Cârlig
Capac orificiu intern
Se atașează același
capac exterior la capătul
tăiat al manșonului
exterior.
Capac exterior
Utilizarea manetelor
■ Schimbarea vitezelor
Mecanismul cu ELIBERARE
INSTANTANEE asigură
schimbarea rapidă a vitezelor,
dat fiind că are loc o
destindere imediată a cablului,
odată cu apăsarea manetei
principale sau a manetei
secundare de eliberare.
Poziția inițială
a manetei
Se
lățește
Se
îngustează
Cheie hexagonală de 2 mm
ST-M770 ST-M775
■ Utilizarea manetei
de frână
Prima falangă
Capăt manetă
Aprox.
2 mm
Poziția inițială
a manetei
Maneta revine întotdeauna la poziția inițială în momentul eliberării
după schimbarea vitezelor. În momentul acționării manetei, se
rotește simultan și brațul pedalier.
Pentru a trece de la o foaie de angrenaj mică la una mai
mare
În momentul în care maneta este apăsată o dată, are loc trecerea
cu o poziție de la o foaie de angrenaj mică la una mai mare.
Exemplu: de la foaia de angrenaj intermediară la cea mai mare
foaie de angrenaj.
Pentru a trece de la o foaie de angrenaj mare la una mai
mică
În momentul în care maneta este apăsată o dată, are loc trecerea
cu o poziție de la o foaie de angrenaj mare la una mai mică.
Exemplu:
de la cea mai mare foaie de angrenaj la cea intermediară.
Reglarea lățimii manșoanelor
Se recomandă ca lățimile manșoanelor să fie reglate cât mai
confortabil pentru schimbarea vitezelor și frânare.
Se montează capacul orificiului intern
rotindu-l după cum se arată în imagine,
până când se oprește. Nu se rotește
mai mult decât atât, pentru a nu
deteriora filetul capacului.
Șurub de reglare
pentru poziția
inferioară
FD-M770/M772/M772A
Lanț
Plăcuță interioară
ghidaj lanț
Lungime lanț
Se adăugă 2 zale (cu lanțul pe cel
mai mare pinion și pe cea mai mare
foaie de angrenaj)
Pinionul cel mai
mare
Cea mai mare
foaie de angrenaj
Lanț
Cuplu de strângere:
6 - 8 N
·
m
Cheie hexagonală de 4 mm
Se va folosi un manșon pentru ghidon, cu
un diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei
După compensarea jocului inițial al cablului, se refixează
deraiorul față, după cum se arată în imagine.
Tip normal
< Tip normal >
•
FD-M770/M772/M772A
< Tip Top Route >
Tip Top Route
Se trage
Se trage
Cheie hexagonală de 5 mm
Observație:
Se trece cablul
după cum se
arată în imagine.
Șurub de
fixare a firului
■ Se vor citi instrucțiunile de service ale foii față FC-M770/M771-K și aceste instrucțiuni de service.
Capac
FD-M770/M772/M772A
FD-M771/M773
Lanț
Plăcuță
exterioară
ghidaj lanț
Șurub de reglare în
poziția superioară
Se îngustează
Se lățește
50 mm 50 mm
44T 44T/48T
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
44T
Informații generale privind siguranța
AVERTISMENT
“Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie curăţat
periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi
substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca
accidentări grave.”
•
Maneta DUBLU CONTROL ST-M770/ST-M775 este folosită atât pentru schimbarea vitezelor, cât și pentru frânare.
Utilizatorul se va familiariza și obișnui cu modul de schimbare a vitezelor și de frânare, specifice modelului bicicletei sale. Se va consulta
ilustrația pentru metoda de acționare.
•
Frânarea poate fi executată numai cu ajutorul manetei DUBLU CONTROL. În cazul utilizării manetei de schimbător cu eliberare (maneta de
eliberare suplimentară) pentru frânare, este posibil ca maneta de eliberare să se defecteze și bicicleta să nu mai poată fi controlată, ceea
ce poate provoca accidentarea utilizatorului.
•
În cazul în care dispozitivul intern al manetei DUBLU
CONTROL se defectează, maneta va coborî din poziția
normală, ajungând într-o poziție în care frânarea este dificilă.
În acest caz, folosirea bicicletei va fi întreruptă imediat.
•
Știftul de cuplare întărit se va folosi numai pentru
conectarea lanțului de tip îngust.
•
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va
consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul potrivit.
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite sau de știfturi de cuplare întărite sau instrumente
care nu sunt potrivite pentru tipul de lanț utilizat, este posibil ca forța de conectare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanțului.
•
În cazul în care lungimea lanțului trebuie reglată ca urmare a unei modificări a numărului de dinți ai
pinionului, tăierea unei secțiuni va fi executată într-un alt loc decât locul de îmbinare a lanțului cu ajutorul
unui știft de cuplare întărit sau al unui știft pentru extremități. Dacă tăierea secțiunii este executată în
locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft pentru extremități, lanțul se va deteriora.
•
Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanț în timpul pedalării; în caz contrar, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
•
Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanțului. Dacă lanțul nu este perfect întins sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În
caz contrar, lanțul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
•
Se folosește o foaie față compatibilă cu lanțurile cu 9 viteze, împreună cu lanțurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și CN-HG73. În cazul
folosirii unei foi pentru un lanț cu 8 viteze sau mai puțin, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia față sau știfturile lanțului pot
cădea, provocând ruperea lanțului.
•
Cele două șuruburi de prindere de pe brațul pedalier stânga se vor strânge câte puțin și pe rând, nu separat și până la capăt. Se va folosi o
cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplurile de strângere finale se situează în intervalul 12-14 N·m.
De asemenea, după parcurgerea a circa 100 km (60 de mile), se va folosi o cheie dinamometrică pentru a verifica din nou cuplurile de
strângere.
Este importantă verificarea periodică a cuplurilor de strângere. Dacă acestea sunt prea mici sau dacă șuruburile de prindere nu sunt
strânse câte puțin și pe rând, brațul pedalier stânga se poate desprinde, iar bicicleta se poate răsturna.
•
Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica brațele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenței unor fisuri, brațul
pedalier se poate rupe și utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
•
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea
exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
•
Înainte de instalarea părților componente, se vor consulta cu atenție instrucțiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanțul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea
gravă a acestuia.
•
Instrucțiunile pentru service se vor citi cu atenție și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Observație
•
În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
•
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la intervale regulate
braţele pedaliere și pedalele.
•
Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
•
În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenților, se va înlocui butucul pedalier.
•
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurință, se va curăța deraiorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui deraiorul.
•
Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanțul se va curăța cu un detergent neutru și
se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanțului.
•
Dacă lanțul continuă să iasă din foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanțul și foile
angrenajului.
•
Atunci când lanțul se află în poziția din imagine, ar putea atinge foile față sau deraiorul față,
producând astfel zgomot.
Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va ridica lanțul pe următorul pinion spate mai
mare sau pe cel de după acesta.
•
Se va aplica lubrifiant pe adaptoarele stâng și drept înainte de a le monta.
•
Pentru o funcționare fără probleme, se folosește manșonul exterior specificat și ghidajul de cablu
al butucului pedalier.
•
Acest deraior față se folosește numai pentru foile de angrenaj triple. Nu se folosește pentru foile de angrenaj duble,
deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
•
În momentul montării tipului Top Route, se alege un cadru care are trei suporturi ale manșonului exterior, conform
imaginii din partea dreaptă.
•
Se folosește un manșon exterior care are încă spațiu liber chiar și atunci când ghidoanele sunt rotite complet de
ambele părți. În plus, se verifică dacă maneta de schimbare a vitezelor nu atinge cadrul bicicletei atunci când
ghidoanele sunt rotite complet.
•
Cablul de schimbare a vitezelor și cablul de frână nu trebuie să se atingă unul de celălalt în timpul frânării. În caz
contrar, frânarea poate fi împiedicată.
Se montează cablurile, fără a le întinde prea tare, pentru ca acesta să aibă un anumit joc chiar și atunci când ghidoanele sunt rotite
complet în orice direcție.
•
Se folosește o vaselină specială pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi vaselină DURA-ACE sau de alt tip,
deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
•
Se lubrifiază cablul intern și partea interioară a manșonului exterior înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă a acestora.
•
Manetele care asigură schimbarea vitezelor se vor acționa numai atunci când foaia față se învârte.
•
În cazul în care lichidul de frână folosit pentru frânele cu disc, pe ulei, tinde să adere la piesele de plastic ale schimbătorului, piesele de
plastic se pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral, folosit pentru frânele cu disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic, în cazul în care aderă la
acestea, însă aceste piese trebuie curățate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
•
Nu se va folosi șurubul de fixare (din aluminiu) pentru capacul manetei suplimentare de eliberare pentru a fixa maneta.
•
Nu se garantează rezistența pieselor componente la uzura naturală sau la deteriorarea rezultată în urma utilizării normale.
•
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreținere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer
autorizat.
Instrument pentru lanțLanț
Lanț foarte îngust cu
9-viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Lanț îngust, cu 8-/ 7-/
6-viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Știft de cuplare întărit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Argintiu
Negru
Serie XT
Manetă DUBLU CONTROL ST-M770 / ST-M775
Manșon exterior SIS-SP41
Deraior față FD-M770 / FD-M771 / FD-M772 / FD-M773 / FD-M770-E / FD-M772A
Foaie față FC-M770 / FC-M771-K
Lanț CN-HG93
Ghidaj cablu butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Instrucțiuni pentru service SI-6MSFA-002
Sistem tracțiune față
Pentru a obține cele mai bune rezultate, se recomandă utilizarea următoarei combinații.
Date tehnice
Număr model
Tip normal
Tip Top Route
Diferență dinți foaie față
Diferența minimă dintre cea de sus și cea intermediară
Diametru bandă de montare deraior față
Unghi tuburi cadru (
a
)
Linie lanț indicată
FD-M770-E
X
X
22T
12T
–
66° - 69°
FD-M770 FD-M771
X = disponibil
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
44T/48T
FD-M772/M772A
FD-M773
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66°
Deraior față
Foaie față indicată
Suporturi manșon exterior
Diametre bandă de montare:
S (mic) (28,6 mm), M (mediu) (31,8 mm),
L (mare) (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
folo sește o bandă de montare cu un dia-
metru de 28,6 mm, 31,8 mm și se mon-
tează pe un adaptor de dimensiune L.
Unghi tuburi cadru
Foaie
Număr model
Combinație dinți foaie
Diametru gaură șurub
Lungime braț pedalier
Linie lanț
Lățime carcasă butuc pedalier
Dimensiuni filet
FC-M770
44-32-22T
104 mm / 64 mm
165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
FC-M771-K
48-36-26T
104 mm / 64 mm
165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
Foi angrenaj
față
Pinioane
spate
Secțiunea orizontală a plăcuței
exterioare a ghidajului lanțului trebuie
să se afle imediat deasupra și să fie
paralelă cu cea mai mare foaie a
angrenajului. Se fixează cu o cheie
hexagonală de 5 mm.
Se reglează și se montează deraiorul față după cum se arată în
imagine. Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinții roții trebuie
să ocupe acest
spațiu
Indicator Pro-Set
Foaie (cea
mai mare)
Ghidaj lanț
Bloc de aliniere Pro-Set
FD-M771/M773
•
FD-M771/FD-M773
Cuplu de strângere:
6 - 7 N
·
m
Observație:
Se trece cablul după cum se
arată în imagine.
FD-M771 FD-M773
Șurub de fixare a firului
Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
De reținut: datele tehnice pot fi modificate în vederea îmbunătățirii fără preaviz. (Romanian)
Știft de cuplare întărit
Știft de extremitate Știft de legătură
Manetă de
eliberare suplimentară
SI-6MSFA-002-05
$ Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
Pentru butuc tip
Se instalează după cum
se arată în imagine.
6,5mm
7mm