Dolmar PM4602SR Manualul proprietarului

  • Bună! Sunt un chatbot AI antrenat să vă ajut cu Dolmar PM4602SR Manualul proprietarului. Am citit deja documentul și sunt gata să vă ofer răspunsuri clare și simple.
219
ROMÂNĂ
Explicaţia vederii generale
AVERTISMENT:
Pentru siguranţa dumneavoastră, vă rugăm să citiţi acest
manual înainte de a încerca să utilizaţi noul
dumneavoastră echipament. Nerespectarea instrucţiunilor
poate duce la vătămări corporale grave. Acordaţi-vă
câteva momente pentru a vă familiariza cu maşina de
tuns iarba înaintea fiecărei utilizări. Păstraţi manualul într-
un loc sigur, pentru a-l putea consulta în orice moment.
Dacă îi împrumutaţi echipamentul unei alte persoane,
înmânaţi-i acesteia şi instrucţiunile de utilizare, şi regulile
de siguranţă.
Domeniu de utilizare
Echipamentul se va utiliza exclusiv pentru lucrările pentru
care a fost conceput. Orice altă utilizare va fi considerată
o întrebuinţare incorectă. Pagubele materiale sau
vătămările corporale rezultate în urma utilizării incorecte
vor fi considerate responsabilitatea utilizatorului/
operatorului şi nu a producătorului.
Maşina de tuns iarba cu motor pe benzină este destinată
utilizării personale, cu alte cuvinte pentru efectuarea
lucrărilor în jurul casei şi în grădină.
Utilizarea în scop personal a maşinii de tuns iarba se
referă la o perioadă de funcţionare anuală care nu
depăşeşte, în general, 50 de ore, timp în care maşina
este utilizată în principal pentru întreţinerea la scară
redusă a gazonului şi grădinilor private/de agrement. Nu
sunt incluse în această categorie spaţiile verzi publice,
terenurile de sport şi utilizările în scop agricol/forestier.
Reţineţi faptul că echipamentul nostru nu este destinat
utilizării în scop comercial, profesional sau industrial.
Garanţ
ia va fi anulată dacă maşina est
e
utilizată în scop
comercial, profesional sau industrial ori în scopuri
similare.
Instrucţiunile de utilizare, în forma furnizată de către
producător, trebuie păstrate şi consultate pentru a se
garanta utilizarea şi întreţinerea corecte ale maşinii de
tuns iarba. Instrucţiunile conţin informaţii importante
privind condiţiile de funcţionare, întreţinere şi reparare.
Important! Datorită riscului crescut de vătămare corporală
a utilizatorului, maşina de tuns iarba nu se va utiliza
pentru toaletarea tufişurilor, gardurilor vii sau a tufelor,
tăierea vegetaţiei luxuriante, a suprafeţelor cultivate pe
acoperişuri sau a ierbii crescute în balcoane, curăţarea
(aspirarea) murdăriei de pe trotuare sau pentru tăierea ori
mărunţirea arborilor sau gardurilor vii. De asemenea,
maşina de tuns iarba nu se va utiliza ca sapă electrică
pentru nivelarea ridicăturilor de teren, de exemplu a
muşuroaielor de cârtiţă.
Din motive de siguranţă, maşina
de tuns iarba nu se va
u
tiliza ca echipament de antrenare pentru alte unelte sau
seturi de unelte de orice fel.
1. SIMBOLURI MARCATE PE
PRODUS (pe capacul spate)
1. Manetă de comandă frână
2. Mâner superior
3. Mâner de comandă pentru
acţionare automată
4. Manetă de şoc
5. Manetă de pornire
6. Ghidaj de cablu
7. Pârghie de blocare
8. Mâner inferior
9. Separator de iarbă
10. Manetă de reglare înălţime
11. Canal de descărcare laterală
12. Clapetă laterală
13. Punte
14. Bujie
15. Capac ulei
16. Capac ştuţ de umplere cu
combustibil
17. Clemă de cablu
18. Inel de fixare cablu
19. Manetă de reglare viteză
20. Pană de mulcire
21. Indicator de nivel
22. Şurub
23. Şaibă
24. Bolţ de blocare
25. Contrapiuliţă
26. Mecanism de reglare a unghiului
27. Buton
28. Capac/tijă de nivel de ulei
29. Max: limită superioară
30. Min: limită inferioară
31. Şurub
32. Clapetă
Citiţi manualul operatorului.
Instruiţi persoanele aflate în zonă să păstreze
distanţa.
Acordaţi atenţie maximă mâinilor şi
picioarelor, pentru a evita rănirile.
Combustibilul este inflamabil, a se feri de
sursele de căldură. Nu adăugaţi combustibil
în timpul operării maşinii.
Fumuri toxice; nu operaţi în interior.
La tunderea ierbii, vă rugăm purtaţi ochelari
de protecţie şi astupătoare de urechi pentru a
vă proteja.
220
2. REGULI GENERALE DE
SIGURANŢĂ
AVERTISMENT: Când folosiţi maşini pe bază de
benzină, trebuie respectate măsurile fundamentale de
protecţie, inclusiv cele prezentate în continuare, pentru a
reduce riscul accidentărilor grave şi/sau defectării maşinii.
Citiţi toate aceste instrucţiuni înainte de operarea acestui
produs şi păstraţi-le pentru referinţe viitoare.
AVERTISMENT: Această maşină produce un
câmp electromagnetic în timpul operării. În anumite
condiţii, acest câmp poate intra în interferenţă cu
implanturi medicale active sau pasive. Pentru a reduce
riscul accidentelor grave sau fatale, recomandăm ca
persoanele cu implanturi medicale să consulte medicul şi
producătorul implantului medical înainte a opera această
maşină.
Instruire
•Citiţi cu atenţie instrucţiunile. Familiarizaţi-vă cu
comenzile şi cu utilizarea corectă a echipamentului.
Învăţaţi modul de oprire rapidă a motorului.
Utilizaţi maşina de tuns iarba doar în scopul pentru
care a fost concepută, adică pentru tăierea şi
colectarea ierbii. Orice altă utilizare poate fi
periculoasă, cauzând defectarea maşinii. Exemplele de
utilizare incorectă pot include următoarele, fără a se
limita doar la acestea:
- transport de persoane, copii sau animale pe maşină;
- utilizarea maşinii pentru transport;
- utilizarea maşinii pentru remorcarea sau împingerea
greutăţilor;
- utilizarea maşinii pentru colectarea frunzelor sau
reziduurilor;
- utilizarea maşinii pentru tunderea gardurilor vii sau
pentru tăierea unor alte tipuri de vegetaţie decât
iarbă;
- utilizarea maşinii de mai multe persoane;
- utilizarea lamei pe alte suprafeţe decât iarbă.
Nu permiteţi niciodată copiilor sau persoanelor care
sunt nefamiliarizate cu aceste instrucţiuni să utilizeze
maşina de tu
ns
iarba. Reglementările locale pot
restricţiona vârsta operatorului.
Nu utilizaţi niciodată maşina de tuns iarba:
- când în apropiere se află alte persoane, în special
copii sau animale de companie;
- dacă operatorul a luat medicamente sau substanţe
care îi pot afecta capacitatea de reacţie şi
concentrare.
•Amintiţi-vă că utilizatorul este responsabil de
accidentele sau situaţiile neprevăzute antrenate de
utilizarea mainii, cauzate altor persoane sau bunurilor
acestora.
Este obligatoriu ca operatorii să fie corect instruiţi cu
privire la utilizarea, reglarea şi funcţionarea maşinii,
inclusiv la operaţiunile interzise.
Pregătirea
În timpul folosirii maşinii, purtaţi întotdeauna o
încălţăminte corespunzătoare (solidă) şi pantaloni
lungi. Nu folosiţi maşina cu picioarele goale sau cu
sandale.
•Verificaţi cu atenţie zona în care va fi utilizată maşina şi
îndepărtaţi toate obiectele care pot fi expulzate de
maşină, de exemplu pietre, jucării, beţe şi cabluri.
AVERTISMENT- Benzina este extrem de inflamabilă.
- depozitaţi combustibilul în containere special
concepute în acest scop;
-efectuaţi reumplerea cu combustibil doar în exterior
şi nu fumaţi în timpul reumplerii;
-adăugaţi combustibil înaintea de pornirea motorului.
Nu scoateţi niciodată capacul rezervorului de
combustibil şi nu adăugaţi benzină în timp ce
motorul este pornit sau este cald;
- dacă benzina este vărsată, nu încercaţi să porniţi
motorul şi mutaţi maşina
la distanţă de zona
respectivă, evitând crearea oricăror surse de
aprindere până când vaporii de benzină s-au disipat;
- remontaţi în mod corect toate capacele
containerelor şi rezervorului de combustibil.
Înlocuiţi amortizoarele defecte.
Înainte de utilizare, inspectaţi întotdeauna vizual pentru
a verifica dacă lamele, şuruburile de lamă sau
ansamblul de cuţite nu sunt uzate sau deteriorate.
Înlocuiţi toate lamele şi şuruburile deteriorate sau uzate
pentru a menţine echilibrarea maşinii.
•Verificaţi periodic buna funcţionare a tuturor
dispozitivelor de blocare a pornirii şi a manetelor şi
butoanelor.
Operare
Nu operaţi motorul într-un spaţiu închis în care pot fi
colectate fumuri periculoase de oxid de carbon.
Nu utilizaţi maşina dacă sunteţi obosit(ă), bolnav(ă)
sau dacă vă aflaţi sub influenţa alcoolului sau
medicamentelor.
Avertisment! Nu utilizaţi maşina de tuns iarba în zone
cu pericol de aprindere.
Se recomandă scurtarea duratei de utilizare, pentru
reducerea la minimum a pericolelor datorate
zgomotului şi vibraţiilor.
•Procedaţi cu grijă atunci când utilizaţi maşina pe teren
înclinat şi în apropierea pantelor descendente excesiv
de abrupte, şanţurilor sau digurilor.
Operaţi maşina doar la lumina zilei sau la o lumină
artificială puternică.
•Evitaţi operarea echipamentului pe iarbă udă, dacă
acest lucru este posibil.
Acordaţi atenţie atunci când vă deplasaţi pe suprafeţe
înclinate.
Nu alergaţi.
Pentru maşini rotative cu ro
ţi, t
undeţi iarb
a de-a lungul
pantei, niciodată în sus sau în jos.
La efectuarea reparaţiilor, vă rugăm scoateţi
bujiile şi apoi să reparaţi în conformitate cu
manualul operatorului.
Atenţie: Motor fierbinte.
221
Acordaţi atenţie maximă atunci când schimbaţi direcţia
pe suprafeţele înclinate.
Nu tundeţi iarba pe o pantă excesiv de abruptă.
Acordaţi o atenţie maximă atunci când întoarceţi sau
trageţi maşina de tuns iarba spre dumneavoastră.
•Fixaţi bine lama(ele) dacă maşina de tuns iarba trebuie
înclinată pentru transport, atunci când treceţi cu
maşina de tuns iarba peste suprafeţe fără iarbă, sau
atunci când transportaţi maşina de tuns iarba la sau de
la locul de tuns iarba.
Nu operaţi niciodată maşina de tuns iarba cu protecţiile
defecte, sau fără dispozitivele de siguranţă, cum ar fi
deflectoarele şi/sau separatorul de iarbă.
•Atenţie: Este interzisă utilizarea maşinii de tuns iarba
fără întregul ansamblu al colectorului de iarbă sau fără
prot
ecţi
a orificiului de evacuare cu închidere automată.
•Nu modificaţi setările regulatorului de motor şi nu
supraturaţi motorul.
•Nu modificaţi piesele etanşe pentru controlul turaţiei
motorului.
•Este interzisă modificarea sau dezactivarea sistemelor
sau funcţiilor de siguranţă ale maşinii de tuns iarba.
Decuplaţi toate lamele şi ambreiajele de acţionare
înainte de a porni motorul.
•Porniţi motorul cu atenţie conform instrucţiunilor, cu
picioarele la distanţă de lamă(e).
Nu înclinaţi maşina de tuns iarba la pornirea motorului.
Nu porniţi motorul când vă aflaţi în faţa jgheabului de
descărcare.
Nu apropiaţi mâinile sau picioarele de componentele
rotative. Păstraţi permanent distanţa faţă de orificiul de
descărcare.
•Nu ridicaţi şi nu transportaţi maşina de tuns iarba cu
motorul în func
ţiune
.
•O
priţi motorul şi deconectaţi conductorul bujiei,
asiguraţi-vă că toate componentele mobile s-au oprit
complet şi, dacă este prevăzută o cheie, scoateţi cheia:
- înainte de a elimina blocajele sau a desfunda
jgheabul;
- înainte de a controla, curăţa sau lucra cu maşina de
tuns iarba;
- după ce aţi lovit un obiect străin. Verificaţi
eventualele daune şi efectuaţi reparaţiile necesare,
înainte de a repune în funcţiune şi opera maşina de
tuns iarba;
- dacă maşina de tuns iarba începe să vibreze în mod
anormal (verificaţi imediat).
•Opriţi motorul şi deconectaţi conductorul bujiei,
asiguraţi-vă că toate componentele mobile s-au oprit
complet şi, dacă este prevăzută o cheie, scoateţi cheia:
- de fiecare dată când o lăsaţi nesupravegheată;
-
î
naintea realimentării.
Reduceţi setarea de acceleraţie în timpul opririi
motorului şi, dacă motorul este prevăzut cu o supapă
de închidere, opriţi alimentarea cu combustibil la
finalizarea operaţiunii de tundere a ierbii.
Utilizaţi maşina de tuns iarba doar în scopul pentru
care a fost concepută, pentru tăierea şi colectarea
ierbii. Orice altă utilizare poate fi periculoasă, cauzând
defectarea maşinii.
Întreţinerea şi depozitarea
•Menţineţi şuruburile strânse, ca şi piuliţele, pentru a fi
siguri că maşina este în condiţii bune de funcţionare.
Nu depozitaţi niciodată echipamentul cu benzină în
rezervor în clădiri în care fumurile pot ajunge la o
scânteie sau flacără deschisă.
•Lăsaţi motorul să se răcească înainte a de depozita
maşina într-un spaţiu închis; Curăţaţi maşina şi
efectuaţi lucrările de întreţinere înainte de a o depozita.
Pentru a reduce pericolul de incendii, feriţi motorul,
amortizorul, compartimentul bateriei şi zona de
depozitare a benzinei de reziduuri, frunze sau unsoare
excesivă.
•Controlaţi frecvent ca separatorul de iarbă să nu fie
deteriorat sau uzat.
Pentru siguranţă, înlocuiţi componentele defecte sau
uzate.
•Dacă rezervorul de combustibil trebuie golit, acest
lucru trebuie efectuat în exterior.
•Întreţinerea incorectă, utilizarea de piese de schimb
necorespunzăt
oare sau demo
ntarea ori modificarea
componentelor de siguranţă poate cauza defectarea
maşinii şi vătămarea corporală gravă a operatorului.
Utilizaţi exclusiv lamele şi piesele de schimb
recomandate de producător. Utilizarea altor piese
decât cele originale poate duce la defectarea maşinii şi
vătămarea operatorilor. Păstraţi maşina de tuns iarba
în bună stare de funcţionare.
•Dacă dispozitivul de oprire a cuţitului nu funcţionează,
adresaţi-vă centrului de service.
Transportarea şi manipularea
De fiecare dată când maşina va fi manipulată, ridicată,
transportată sau înclinată trebuie:
-să purtaţi mănuşi de lucru solide;
-să apucaţi maşina de punctele care oferă o prindere
sigură, ţinând cont de greutate şi distribuţia greutăţii.
-să utilizaţi un număr de persoane adecvat pentru
greutatea maşinii şi caracteristicile vehiculului sau
locului pe care maşina va fi amplasată sau de pe
care va fi colectată.
În timpul transportului, fixaţi maşina în siguranţă cu
frânghii şi lanţuri.
AVERTISMENT: Nu atingeţi lama rotativă.
AVERTISMENT: Realimentaţi într-o zonă bine
aerisită, cu motorul oprit.
3. DESCRIEREA
COMPONENTELOR (Fig. 1,
Fig. 2, Fig. 3, Fig. 4)
Include
A: Cheie pentru bujie
222
4. DATE TEHNICE
5. ASAMBLARE
5-1 ASAMBLAREA MÂNERULUI PLIABIL
1. Fixaţi bara de manevrare inferioară pe suportul
mânerului cu şurubul, şaiba şi bolţul de blocare, în
modul indicat. (Fig. 5)
2. Ridicaţi cele două pârghii de blocare pentru a conecta
mânerul superior şi inferior. (Fig. 6)
3. Închideţi pârghia de blocare pentru a bloca barele de
manevrare în poziţia de operare. (Fig. 7)
4. Reglaţi tensiunea prin rotirea contrapiuliţei cu o cheie
adecvată. (Fig. 8)
5. Poziţionaţi cablul peste axul mânerului. Prindeţi cablul
în jurul mijlocului mânerului inferior cu ajutorul clemei
de cablu, astfel încât cablul să fie fixat în jurul
exteriorului mânerului. (Fig. 9, Fig. 10) În caz contrar,
cablul poate fi prins în deschiderea/închiderea
capacului posterior.
5-2 REGLARE PENTRU UN UNGHI
CORESPUNZĂTOR
1) Trageţi de pârghia de blocare pentru deschidere.
2) Rotiţi mânerul superior centrat al mecanismului de
reglare a unghiului pentru ajustare la un unghi
corespunzător cuprins între -15º şi 15º (3 poziţii: -15º/
0º/15º) conform Fig. 11.
3) Apăsaţi pârghia de blocare pentru închidere, pentru a
conecta mânerul inferior şi mânerul superior.
5-3 MONTAREA ŞI DEMONTAREA
SEPARATORULUI DE IARBĂ
1. Pentru montare: Ridicaţi capacul posterior şi cuplaţi
separatorul de iarbă în partea din spate a maşinii.
(Fig. 12, Fig. 13, Fig. 14)
2. Pentru demontare: Prindeţi şi ridicaţi capacul
posterior, scoateţi separatorul de iarbă.
5-4 MANETĂ DE PORNIRE
Mutaţi maneta de pornire de la motor spre ghidajul de
cablu. (Fig. 15)
5-5 ÎNĂLŢIME DE TĂIERE
Aplicaţi o presiune externă pentru a decupla maneta de la
rack. Mutaţi maneta înainte sau înapoi pentru a regla
înălţimea. (Fig. 16 şi consultaţi clauza 7-9)
6. FUNCŢIE
Aceste maşini de tuns iarba pot fi adaptate pentru alte
funcţii pe lângă funcţia lor normală, pe baza scopului de
aplicare:
De la maşină de tuns iarba cu colectare în partea din
spate la:
1. Maşină de tuns iarba pentru mulcire sau ca
Model PM462R PM4602SR PM-4602 S3C PM-5102 S3C
Tip motor
Seria B&S 675EXi,
ReadyStart
Seria B&S 675EXi,
ReadyStart
Seria B&S 750EX,
ReadyStart
Seria B&S 750EX,
ReadyStart
Autopropulsat Nu Da Da Da
Capacitate cilindrică motor 163 cm
3
163 cm
3
161 cm
3
161 cm
3
Putere nominală 2,6 kW 2,6 kW 2,5 kW 2,5 kW
Lăţimea pânzei 460 mm 460 mm 460 mm 510 mm
Turaţie nominală 2.800/min 2.800/min 2.800/min 2.800/min
Capacitate rezervor
carburant
1,0 L 1,0 L 1,0 L 1,0 L
Capacitate rezervor ulei 0,47 L 0,47 L 0,6 L 0,6 L
Capacitate separator de
iarbă
60 L 60 L 60 L 65 L
Greutate netă 30 kg 32,5 kg 35 kg 38 kg
Reglare înălţime
25-70 mm,
8 reglaje
25-70 mm,
8 reglaje
25-70 mm,
8 reglaje
25-70 mm,
8 reglaje
Model PM462R PM4602SR PM-4602 S3C PM-5102 S3C
Nivel garantat de presiune acustică la
poziţia operatorului
(conform EN ISO 5395-1 anexa F şi EN
ISO 5395-2, EN ISO 4871)
84,3 dB (A)
(K=3 dB (A))
84,3 dB (A)
(K=3 dB (A))
83,9 dB (A)
(K=3 dB (A))
85,7 dB (A)
(K=3 dB (A))
Nivel de putere acusticã mãsuratã
94,0 dB (A)
K=1,80 dB (A)
94,0 dB (A)
K=1,80 dB (A)
94,3 dB (A)
K=1,80 dB (A)
95,9 dB (A)
K=2,16 dB (A)
Nivel de putere acustică garanta
(conform 2000/14/CE)
96 dB (A) 96 dB (A) 96 dB (A) 98 dB (A)
Vibraţii
(conform EN ISO 5395-1 anexa G şi EN
ISO 5395-2)
5,18 m/s
2
K=1,5 m/s
2
5,18 m/s
2
K=1,5 m/s
2
7,12 m/s
2
K=1,5 m/s
2
6,53 m/s
2
K=1,5 m/s
2
223
2. Maşină de tuns iarba cu descărcare laterală.
Ce înseamnă mulcire?
La mulcire, iarba este tăiată într-o etapă de lucru, apoi
este mărunţită şi returnată pe gazonul de iarbă ca
fertilizator natural.
Indicaţii pentru mulcire:
- Retezare normală la max. 2 cm, de la o înălţime a ierbii
de 6 cm la 4 cm.
- Utilizaţi un cuţit de tăiere ascuţit.
- Nu tundeţi iarbă udă.
-Fixaţi turaţia maximă a motorului.
-Deplasaţi-vă doar în spaţiul de lucru.
-Curăţaţi în mod regulat pana de mulcire, partea
interioară a carcasei şi lama de tăiere.
Operaţie de pornire
6-1 Adaptare pentru maşină de tuns iarba
pentru mulcire
AVERTISMENT: Numai cu motorul şi cuţitul
oprite.
1. Ridicaţi capacul posterior şi scoateţi separatorul de
iarbă.
2. Apăsaţi pana de mulcire în punte. Blocaţi pana de
mulcire cu butonul în deschiderea punţii. (Fig. 17,
Fig. 18)
3. Coboţi din nou capacul posterior. (Fig. 19)
4. Ridicaţi clapeta laterală şi scoateţi canalul de
descărcare laterală.
6-2 Resetare pentru tunderea ierbii cu
descărcare laterală
Numai atunci când motorul şi cuţitul sunt
oprite!
1. Ridicaţi capacul posterior şi scoateţi separatorul de
iarbă.
2. Montaţi pana de mulcire.
3. Ridicaţi clapeta laterală pentru descărcarea laterală.
(Fig. 20)
4. Montaţi canalul de descărcare laterală pentru
descărcare laterală pe ştiftul de susţinere al clapetei
laterale. (Fig. 21)
5. Coboţi clapeta laterală - clapeta se poziţionează pe
canalul de descărcare laterală. (Fig. 22)
6-3 Tunderea ierbii cu separator de iarbă
AVERTISMENT: Doar cu motorul oprit şi cuţitul
staţionar.
Pentru tunderea ierbii cu separatorul de iarbă, demontaţi
pana de mulcire şi canalul de descărcare pentru
descărcare laterală şi montaţi separatorul de iarbă.
1. Demontarea penei de mulcire.
- Ridicaţi capacul posterior şi demontaţi pana de
mulcire.
2. Demontarea canalului de descărcare laterală pentru
descărcare laterală.
- Ridicaţi clapeta laterală şi scoateţi canalul de
descărcare laterală.
- Clapeta laterală închide automat deschiderea de
descărcare de pe carcasă prin intermediul forţei unui
arc.
-Curăţaţi regulat clapeta laterală şi deschiderea de
descărcare de resturile de iarbă şi reziduurile
blocate.
3. Montaţi separatorul de iarbă.
- Pentru montare: Ridicaţi capacul posterior şi cupla
ţi
separ
atorul de iarbă în partea din spate a maşinii.
- Pentru demontare: Prindeţi şi ridicaţi capacul
posterior, scoateţi separatorul de iarbă.
7. INSTRUCŢIUNI DE UTILIZARE
7-1 ÎNAINTEA PORNIRII
Efectuaţi întreţinerea motorului cu benzină şi ulei conform
instrucţiunilor din manualul de motor separat furnizat cu
maşina dumneavoastră de tuns iarba. Citiţi cu atenţie
instrucţiunile. (Fig. 23, Fig. 24, Fig. 25, Fig. 26)
AVERTISMENT: Benzina este extrem de
inflamabilă.
Depozitaţi combustibilul în recipiente special destinate
acestui scop.
Realimentaţi doar în exterior, înainte de a porni motorul şi
nu fumaţi în timpul realimentării sau manipulării
combustibilului.
Nu scoateţi niciodată capacul rezervorului de combustibil
şi nu adăugaţi benzină în timp ce motorul este pornit sau
este cald.
Dacă benzina se varsă, nu încercaţi să porniţi motorul, ci
îndepărtaţi maşina de zona în care a avut loc curgerea şi
evitaţi crearea oricărei surse de aprindere până la
disiparea vaporilor de benzină.
Remontaţi corect toate capacele de recipiente, precum şi
capacul rezervorului de combustibil.
Înainte de a înclina maşina de tuns iarba pentru
între
ţiner
ea lamei sau evacuarea uleiului, eliminaţi
combustibilul din rezervor.
AVERTISMENT: Nu alimentaţi niciodată cu
combustibil în interior, cu motorul pornit sau fără a lăsa
motorul să se răcească timp de cel puţin 15 minute după
operare.
7-2 PENTRU A PORNI MOTORUL ŞI A
CUPLA LAMA
1. Unitatea este prevăzută cu un manşon din cauciuc
peste capătul bujiei, asiguraţi-vă că bucla metalică de
pe capătul conductorului bujiei (din interiorul
manşonului din cauciuc) este fixată ferm peste vârful
de metal al bujiei.
2. Când porniţi motorul cald sau rece, aduceţi clapeta de
aer în oricare poziţie între “ şi “ ”. În timpul
funcţionării, aduceţi clapeta de aer în poziţia “ ”.
(Fig. 27)
3. Stând în spatele maşinii, apucaţi maneta de comandă
frână şi menţineţi poziţia acesteia pe mânerul
superior, conform Fig. 28.
224
4. Apucaţi maneta de pornire în modul indicat Fig. 28 şi
trageţi rapid în sus. Readuceţi-l uşor pe bolţul
ghidajului de cablu după pornirea motorului.
Eliberaţi maneta de comandă frână pentru a opri motorul
şi lama.
Porniţi motorul cu atenţie conform
instrucţiunilor, cu picioarele la distanţă de lamă.
Nu înclinaţi maşina de tuns iarba la pornirea
motorului. Porniţi maşina de tuns iarba pe o
suprafaţă plană, fără iarbă înaltă sau obstacole.
Ţineţi mâinile şi picioarele la distanţă de
componentele care se rotesc. Nu porniţi
motorul când vă aflaţi în faţa orificiului de
descărcare.
7-3 PROCEDURI DE UTILIZARE
În timpul operării, ţineţi strâns maneta de frână cu ambele
mâini.
NOTĂ: În timpul operării, când maneta de frână
este eliberată, motorul se va opri, oprindu-se astfel şi
operarea maşinii de tuns iarba.
AVERTISMENT: Pentru a se evita pornirea
accidentală a maşinii, aceasta este prevăzută cu o frână
de motor care trebuie trasă spre înapoi înainte de a porni
motorul. După ce este eliberată, maneta de control al
motorului trebuie să revină în poziţia iniţială, moment în
care motorul se opreşte automat.
NOTĂ: Frâna de motor (maneta de frână):
Acţionaţi maneta pentru a opri motorul. În momentul
eliberării manetei, motorul şi cuţitul se opresc automat.
Pentru a efectua operaţiunea de tăiere a ierbii, ţineţi
maneta în poziţia de lucru. Înainte de a începe
operaţiunea de tăiere, verificaţi de câteva ori maneta de
pornire/oprire pentru a vă asigura c
ă ac
easta
funcţionează corect. Verificaţi funcţionarea cu uşurinţă a
cablului de întindere (acesta nu trebuie să se prindă sau
să se răsucească).
7-4 PENTRU A OPRI MOTORUL
ATENŢIE: Lama continuă să se rotească timp de
câteva secunde după oprirea motorului.
1. Eliberaţi maneta de comandă frână pentru a opri
motorul şi lama. (Fig. 29)
2. Deconectaţi şi legaţi la masă conductorul bujiei
conform instrucţiunilor din manualul separat al
motorului pentru a preveni pornirea accidentală în
timp ce motorul este nesupravegheat.
7-5 CONEXIUNE PENTRU MIŞCARE
AUTOMATĂ
Pentru PM4602SR
Prindeţi mânerul de comandă pentru acţionare automată,
maşina de tuns iarba se va deplasa automat înainte cu
aproximativ 3,6 km/h (Fig. 30), iar dacă eliberaţi mânerul
pentru acţionare automată, maşina de tuns iarba se va
opri.
Pentru PM-4602 S3C, PM-5102 S3C
Maşina este prevăzută cu un sistem de reglare a vitezei,
care poate regla 3 viteze, de la 3,0 km/h la 4,5 km/h.
Poziţia “ ”: cea mai lentă poziţie; Poziţia “ ”: cea mai
rapidă poziţie. (Fig. 31)
Procedaţi în modul următor:
1. Eliberaţi mânerul de comandă pentru acţionare
automată până când maşina de tuns iarba nu mai
înaintează.
2. Reglaţi viteza dorită. (Fig. 31)
3. Prindeţi mânerul de comandă pentru acţionare
automată pentru a continua operaţia de tundere a
ierbii. (Fig. 30)
ATENŢIE: Maşina dumneavoastră
de tuns iarba
e
ste concepută pentru a tăia iarbă rezidenţială obişnuită,
nu mai înaltă de 250 mm.
Nu încercaţi să tundeţi iarbă uscată foarte înaltă sau iarbă
umedă (de exemplu, păşune), sau grămezi de frunze
uscate. Reziduurile se pot acumula pe puntea maşinii sau
pot intra în contact cu ţeava de eşapament a motorului,
apărând pericolul incendiilor.
7-6 PENTRU OBŢINEREA UNOR
REZULTATE CÂT MAI BUNE LA
TUNDEREA IERBII
Eliberaţi gazonul de reziduuri. Asiguraţi-vă că gazonul
este liber de pietre, beţe, sârme sau alte obiecte străine
care pot fi proiectate accidental de maşina de tuns iarba
în orice direcţie provocând răni operatorului şi altor
persoane din apropiere, precum şi aducând daune
proprietăţii şi obiectelor din jur. Nu tăiaţi iarbă udă. Pentru
o tundere a ierbii cât mai eficientă, nu tăiaţi iarbă udă,
deoarece aceasta are tendinţa de a se lipi de partea
inferioară a punţii, împiedicând tunderea corectă a ierbii
tăiate. Tăiaţi iarba pe cel mult 1/3 din lungime. Tăierea
recomandată pentru tundere este de 1/3 din lungimea
ierbii. Viteza de deplasare va trebui reglată astfel încât
bucăţile de iarbă tăiată să poate fi distribuite uniform pe
gazon. În special pentru tăieri dificile în iarbă deasă, poate
fi necesară utilizarea celei mai reduse turaţii, pentru a
obţ
ine o tundere corectă şi cur
ată. La tunderea ierbii
înalte este posibil să fie necesară tunderea peluzei în
două ture, coborând lama cu încă 1/3 din lungime pentru
cea de-a doua tăiere, precum şi tăierea cu un model
diferit de cel utilizat la prima tăiere. Suprapunerea unei
tăieri cu fiecare trecere va ajuta, de asemenea, la
curăţarea oricăror bucăţi de iarbă rămase pe gazon.
Maşina de tuns iarba trebuie întotdeauna operată la
acceleraţie maximă pentru a obţine cea mai bună tăiere şi
pentru a permite o operaţie de tundere cât mai eficientă.
Curăţaţi partea inferioară a punţii. Asiguraţi-vă că aţi
curăţat partea inferioară a punţii după fiecare utilizare
225
pentru a evita acumularea ierbii, care ar putea împiedica o
mulcire corespunzătoare. Tunderea frunzelor. Tunderea
frunzelor poate fi, de asemenea, benefică pentru gazonul
dumneavoastră. La tunderea frunzelor, asiguraţi-vă că
acestea sunt uscate şi nu formează un strat prea gros pe
gazon. Nu aşteptaţi căderea tuturor frunzelor din copaci
înainte de tundere.
AVERTISMENT: Dacă loviţi un obiect străin, opriţi
motorul. Deconectaţi conductorul de la bujie, inspectaţi cu
atenţie maşina de tuns iarba pentru a identifica eventuale
defecţiuni şi remediaţi defecţiunea înainte de a reporni şi
opera maşina de tuns iarba. Vibraţiile excesive ale maşinii
de tuns iarba în timpul operării indică un defect. Unitatea
trebuie inspectată şi reparată prompt.
7-7 SEPARATOR DE IARBĂ
Pe partea de sus a separatorului de iarbă se află un
indicator de nivel care indică dacă separatorul este gol
sau plin (Fig. 32, Fig. 33):
- Indicatorul de nivel se umflă dacă separatorul nu este
plin în timpul deplasării. (Fig. 33)
-Dacă separatorul este plin, indicatorul se dezumflă;
după ce se întâmplă acest lucru, opriţi imediat
deplasarea şi goliţi separatorul, asiguraţi-vă că este
curat şi că împletitura acestuia este ventilată. (Fig. 32)
IMPORTANT
Dacă poziţia deschiderii indicatorului este foarte murdară,
indicatorul nu se va umfla - în acest caz, curăţaţi imediat
poziţia deschiderii indicatorului.
7-8 PUNTE
Partea inferioară a punţii maşinii de tuns iarba trebuie
curăţată după fiecare utilizare pentru a preveni
acumularea bucăţilor de iarbă tăiată, a frunzelor, mizeriei
şi altor materii. Dacă aceste reziduuri sunt lăsate să se
acumuleze, pot rezulta ruginirea şi coroziunea,
împiedicând mulcirea corectă. Puntea trebuie curăţată
prin înclinarea maşinii de tuns iarba şi curăţarea prin
răzuire cu un instrument adecvat (asiguraţi-vă că aţi
deconectat conductorul bujiei).
7-9 INSTRUCŢIUNI DE REGLARE A
ÎNĂLŢIMII
ATENŢIE: Nu încercaţi niciodată să efectuaţi
reglaje ale maşinii de tuns iarba fără a opri mai întâi
motorul şi a deconecta conductorul bujiei.
ATENŢIE: Înainte de a modifica înălţimea de tuns
iarba, opriţi maşina de tuns iarba şi deconectaţi bujia.
Maşina de tuns iarba este prevăzută cu o manetă
centrală de reglare a înălţimii care oferă 8 poziţii de
înălţime.
Înălţimea (lamă faţă de sol) poate fi reglată de la 25 mm la
70 mm (8 poziţii de înălţime). (Fig. 34)
Cea mai redusă reglare: 25 mm (poziţie 1); cea mai mare
reglare: 70 mm (8 poziţii).
1. Opriţi maşina de tuns iarba şi deconectaţi cablul bujiei
înainte de a modifica înălţimea
de tăie
re a maşinii.
2. Maneta centrală de reglare a înălţimii vă oferă 8 poziţii
diferite de înălţime. (Fig. 34)
Pentru a modifica înălţimea de tăiere, strângeţi maneta de
reglare spre roată, mutând în sus sau în jos la înălţimea
selectată.
8. INSTRUCŢIUNI DE
ÎNTREŢINERE
BUJIE
Utilizaţi doar o bujie de schimb originală. Pentru cele mai
bune rezultate, înlocuiţi bujia la fiecare 100 de ore de
utilizare.
PLĂCUŢELE DE FRÂNĂ
Verificaţi şi/sau înlocuiţi periodic plăcuţele de frână la un
atelier de service şi utilizaţi numai piese de schimb
originale.
9. INSTRUCŢIUNI DE
LUBRIFIERE
ATENŢIE: DECONECTAŢI BUJIA ÎNAINTE DE
EFECTUAREA SERVICE-ULUI.
1. ROŢI - Lubrifiaţi rulmenţii din fiecare roată cel puţin o
dată pe sezon, cu ulei uşor.
2. MOTOR - Consultaţi manualul motorului pentru
instrucţiuni de lubrifiere.
10.CURĂŢAREA
ATENŢIE: Nu stropiţi cu apă motorul. Apa poate
duce la defectarea motorului sau poate contamina
sistemul de combustibil.
1. Ştergeţi puntea cu o cârpă uscată.
2. Stropiţi cu apă partea de sub punte ridicând maşina
de tuns iarba astfel încât bujia să fie sus.
10-1 FILTRU DE AER MOTOR
ATENŢIE: Nu permiteţi acumularea mizerii sau
prafului în elementul de spumă al filtrului de aer.
Elementul filtrului de aer al motorului trebuie curăţat după
fiecare 25 de ore de operare normală. Elementul de
spumă trebuie întreţinut în mod regulat dacă maşina de
tuns iarba este folosită în condiţii uscate, cu mult praf.
PENTRU A CURĂŢA FILTRUL DE AER
1. Îndepărtaţi şurubul. (Fig. 35 pentru PM-4602 S3C şi
PM-5102 S3C)
2. Ridicaţi clapeta de pe capacul filtrului. (Fig. 36 pentru
PM462R şi PM4602SR)
3. Scoateţi capacul filtrului.
4. Spălaţi elementul de filtru în apă cu săpun. NU
FOLOSIŢI BENZINĂ!
5. Lăsaţi elementul de filtru să se usuce la aer.
6. Aplicaţi câteva picături de ulei SAE30 pe filtrul cu
spumă şi strângeţi ferm pentru a elimina uleiul în
exces.
7. Remontaţi filtrul.
8. Închideţi capacul filtrului.
226
NOTĂ: Înlocuiţi filtrul dacă acesta este uzat, rupt,
deteriorat sau nu mai poate fi curăţat.
10-2 LAMA DE TĂIERE
ATENŢIE: Asiguraţi-vă că deconectaţi şi legaţi la
masă conductorul bujiei înainte de a lucra pe lama de
tăiere, pentru a preveni pornirea accidentală a motorului.
Protejaţi-vă mâinile cu mănuşi groase sau cu o cârpă
atunci când apucaţi lamele de tăiere. Înclinaţi maşina de
tuns iarba în modul specificat în manualul separat al
motorului. Demontaţi şurubul hexagonal şi şaiba care
fixează lama şi adaptorul de lamă pe arborele cotit al
motorului. Demontaţi lama şi adaptorul de pe arborele
cotit.
AVERTISMENT: Inspectaţi periodic adaptorul de
lamă pentru identificarea eventualelor fisuri, în special
dacă aţi lovit un obiect străin. Înlocuiţi dacă este necesar.
Pentru cele mai bune rezultate, lama trebuie să fie
ascuţită. Lama trebuie ascuţită din nou, prin demontarea
ei şi fie prin şlefuire, fie prin pilire a marginii de tăie
re,
î
ncercând să păstraţi oblicitatea originală. Este extrem de
important ca fiecare margine de tăiere să fie şlefuită în
mod egal pentru a evita o lamă dezechilibrată. O lamă
neechilibrată va duce la vibraţii excesive, cauzând
defectarea motorului şi a maşinii de tuns iarba. Asiguraţi-
vă că echilibraţi cu atenţie lama după ascuţire. Echilibrul
lamei poate fi testat prin echilibrarea balansarea acesteia
pe o şurubelniţă de arbore rotundă. Şlefuiţi partea mai
grea până la o balansare perfectă. (Fig. 37)
Înainte de reasamblarea lamei şi a adaptorului de lamă pe
unitate, lubrifiaţi arborele cotit al motorului şi suprafaţa
interioară a adaptorului de lamă cu ulei uşor. Montaţi
adaptorul de lamă pe arborele cotit. Consultaţi Fig. 37.
Amplasaţi lama cu număr
ul
de piesă în partea opusă
adaptorului. Aliniaţi şaiba peste lamă şi introduceţi şurubul
hexagonal. Strângeţi şurubul hexagonal la cuplul listat
mai jos.
10-3 CUPLU DE MONTARE LAMĂ
Şurub central 40 Nm - 50 Nm, pentru a garanta operarea
în siguranţă a unităţii dumneavoastră. Toate piuliţele şi
şuruburile trebuie verificate periodic pentru a fi strânse
corect.
După o utilizare prelungită, în special în condiţii de sol
nisipos, lama se va uza şi îşi va pierde din forma originală.
Eficienţa tăierii se va reduce, iar lama va trebui înlocuită.
Înlocuiţi doar cu o lamă de schimb aprobată de
producător. Posibilele daune rezultate din neechilibrarea
lamei nu intră în responsabilitatea producătorului.
Când schimbaţi lama, trebuie să utilizaţi tipul original
marcat pe lamă (DOLMAR 263001451 pentru PM462R/
PM4602SR/PM-4602 S3C, DOLMAR 263002552 pentru
PM-5102 S3C) (pentru a comanda lama, vă rugăm să
contactaţi distribuitorul local sau societatea noastră,
consultaţi coperta).
10-4 MOTOR
Consultaţi manualul separat al motorului pentru
instrucţiuni de întreţinere a motorului.
Întreţineţi uleiul de motor conform instrucţiunilor din
manualul separat al motorului, furnizat împreună cu
unitatea dumneavoastră. Citiţi cu atenţie şi respectaţi
instrucţiunile.
Întreţineţi filtrul de aer conform manualului separat al
motorului, în condiţii de utilizare normală.
Curăţaţi la fiecare câteva ore în condiţii cu foarte mult
praf. O performanţă slabă a motorului şi înecarea
acestuia indică, de obicei, faptul că trebuie efectuată
întreţinerea filtrului de aer.
Pentru întreţinerea filtrului de aer, consultaţi manualul
separat al motorului furnizat împreună cu unitatea
dumneavoastră.
Bujia trebuie curăţată, iar distanţa dintre electrozi trebuie
resetată o dată pe sezon. Se recomandă înlocuirea bujiei
la începerea fiecărui sezon de tundere a ierbii; verificaţi
manualul motorului pentru tipul corect de bujie şi
specificaţ
ii privind distanţa corectă în
tre
electrozi.
Curăţaţi motorul în mod regulat cu o cârpă sau perie.
Păstraţi sistemul de răcire (zona carcasei ventilatorului)
curat pentru a permite o circulare adecvată a aerului,
aceasta fiind esenţială pentru operarea şi durata de viaţă
a motorului. Asiguraţi-vă că îndepărtaţi iarba, mizeria şi
reziduurile de combustibil din zona tobei de eşapament.
11. INSTRUCŢIUNI DE
DEPOZITARE (ÎN AFARA
SEZONULUI)
Pentru a pregăti maşina de tuns iarba pentru depozitare
urmaţii paşii de mai jos.
1. Goliţi rezervorul după ultima tundere a ierbii din
sezonul respectiv.
a) Goliţi rezervorul de combustibil cu o pompă de
aspiraţie.
ATENŢIE: Nu goliţi benzina în încăperi închise, în
apropierea unei flăcări deschise etc. Nu fumaţi! Vaporii de
benzină pot cauza explozii sau incendii.
b) Porniţi motorul şi lăsaţi-l să funcţioneze până la
consumarea întregii cantităţi de benzină rămase şi
până la blocare.
c) Demontaţi bujia. Utilizaţi un bidon de ulei pentru a
turna aprox. 20 ml de ulei în camera de combustie.
Acţionaţi demarorul pentru a distribui uniform uleiul
în camera de combustie. Remontaţi bujia.
2. Curăţaţi şi ungeţi cu atenţie maşina de tuns iarba
conform descrierii din secţiunea “INSTRUCŢIUNI DE
LUBRIFIERE” de mai sus.
3. Unge
ţi uşor
cuţit
ul pentru a evita coroziunea.
4. Depozitaţi maşina de tuns iarba într-un loc uscat,
curat, protejat împotriva îngheţului, ferit de accesul
persoanelor neautorizate.
ATENŢIE: Motorul trebuie să se fi răcit complet
înainte de depozitarea maşinii de tuns iarba.
NOTĂ:
- La depozitarea oricărui tip de echipament de
alimentare într-o zonă de depozitare a materialelor sau
o zonă neventilată.
227
- Se va asigura protecţia echipamentului împotriva
coroziunii. Utilizând un ulei uşor sau silicon, acoperiţi
cu un strat echipamentul, în special cablurile şi toate
părţile mobile.
- Acordaţi atenţie pentru a nu îndoi sau strivi cablurile.
- În cazul în care cablul demarorului se deconectează de
la ghidajul de cablu de pe mâner, deconectaţi şi legaţi
la masă conductorul bujiei, apăsaţi maneta de
comandă frână şi trageţi încet cablul demarorului din
motor. Introduceţi cablul demarorului în bolţul de
ghidare cablu de pe mâner.
Transport
Opriţi motorul şi lăsaţi-l să se răcească. Scoateţi fişa bujiei
şi goliţi rezervorul de combustibil conform instrucţiunilor
din manualul aferent motorului. Aveţi grijă să nu îndoiţi şi
să nu deterioraţi cuţitul atunci când treceţi maşina de tuns
iarba peste obstacole.
228
12.DEPANARE
PROBLEMĂ CAUZĂ PROBABILĂ ACŢIUNE CORECTIVĂ
Motorul nu porneşte.
Maneta de şoc a acceleraţiei nu se
află în poziţia corectă pentru
condiţiile date.
Mutaţi maneta de şoc a acceleraţiei în poziţia
corectă.
Rezervorul de combustibil este gol.
Umpleţi rezervorul cu combustibil: consultaţi
MANUALUL PROPRIETARULUI MOTORULUI.
Elementul filtrului de aer este
murdar.
Curăţaţi elementul filtrului de aer: consultaţi
MANUALUL PROPRIETARULUI MOTORULUI.
Bujie desprinsă. Strângeţi bujia la un cuplu de 25-30 Nm.
Conductor al bujiei desprins sau
deconectat de la bujie.
Montaţi conductorul bujiei pe bujie.
Distanţa între electrozii bujiei este
incorectă.
Stabiliţi spaţiul între electrozi la 0,7 - 0,8 mm.
Bujia este defectă.
Montaţi o bujie nouă, cu o distanţă corectă între
electrozi: consultaţi MANUALUL
PROPRIETARULUI MOTORULUI.
Carburatorul este inundat cu
combustibil.
Demontaţi elementul filtrului de aer şi trageţi cablu
l
d
emarorului în mod continuu până când
carburatorul se curăţă, iar apoi montaţi elementul
filtrului de aer.
Modul de aprindere defect. Contactaţi agentul de service.
Motor dificil de pornit sau
motorul pierde putere.
Murdărie sau apă în rezervor sau
rezervor de combustibil gol.
Goliţi combustibilul şi curăţaţi rezervorul. Umpleţi
rezervorul cu combustibil curat, proaspăt.
Orificiul de aerisire din capacul
rezervorului de combustibil este
înfundat.
Curăţaţi sau înlocuiţi capacul rezervorului de
combustibil.
Elementul filtrului de aer este
murdar.
Curăţaţi elementul filtrului de aer.
Motorul funcţionează
neregulat.
Bujia este defectă.
Montaţi o bujie nouă, cu o distanţă corectă între
electrozi: consultaţi MANUALUL
PROPRIETARULUI MOTORULUI.
Distanţa între electrozii bujiei este
incorectă.
Stabiliţi spaţiul între electrozi la 0,7 - 0,8 mm.
Elementul filtrului de aer este
murdar.
Curăţaţi elementul filtrului de aer: consultaţi
MANUALUL PROPRIETARULUI MOTORULUI.
Turaţie de ralanti motor
defectuoasă.
Ele
m
entul filtrului de aer este
murdar.
Curăţaţi elementul filtrului de aer: consultaţi
MANUALUL PROPRIETARULUI MOTORULUI.
Fantele de aer din mantaua de
protecţie a motorului sunt blocate.
Eliminaţi reziduurile din fante.
Aripioarele de răcire şi căile de aer
de sub carcasa ventilatorului
motorului sunt blocate.
Eliminaţi reziduurile din aripioarele de răcire şi
căile de aer.
Întreruperi ale motorului la
turaţii mari.
Spaţiul dintre electrozii bujiei este
prea mic.
Stabiliţi spaţiul între electrozi la 0,7 - 0,8 mm.
Motorul se supraîncălzeşte.
Fluxul de aer de răcire este
obstrucţionat.
Eliminaţi reziduurile din fantele aflate în mantaua
de protecţie, carcasa ventilatorului, căile de aer.
Bujie incorectă.
Montaţi aripioarele de răcire şi bujia originală pe
motor.
Maşina de tuns iarba
vibrează anormal.
Ansamblul de tăiere nu este fixat
ferm.
Strângeţi lama.
Ansamblul de tăiere este
dezechilibrat.
Echilibraţi lama.
229
13.MEDIU
În cazul în care maşina dumneavoastră trebuie înlocuită
după o lungă perioadă de utilizare, nu o depuneţi la
gunoiul menajer şi respectaţi normele de protecţie a
mediului la depunerea acesteia la deşeuri.
14.DECLARAŢIE DE
CONFORMITATE CE
Doar pentru ţările europene
Declaraţia de conformitate CE este inclusă ca Anexa A la
prezentul manual de instrucţiuni.
1/252