Montarea
■ Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
■ Montarea discului de frână
<SM-RT51>
Se montează discul de frână și placa de
strângere a discului pe butuc, iar apoi se
montează și se strâng șuruburile conform
Fig. 1.
■ Montarea manetei de frână
Montarea se realizează cu o cheie
hexagonală de 5 mm.
■ Montarea etrierelor
Următoarea operaţiune necesită purtarea
de mănuși. Se rotește discul în sens orar
conform Fig. 2. Simultan, se strâng
șuruburile de fixare a discului în ordinea
indicată în ilustraţie.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă similară pentru a îndoi
marginile plăcii de strângere peste capetele șuruburilor, conform Fig. 3.
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga faţă Stânga spate Dreapta spate Dreapta faţă
Fig. 1 Fig. 2
Fig. 1
Placa de strângere
Disc
Butuc
Șuruburi de fixare a
discului (#T25 torx)
Cuplu de strângere: 2 - 4 N·m
Fig. 2 Fig. 3
Placa de strângere
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 32 mm.
Cuplu de strângere: 6 - 8 N·m
1. Se montează roata bicicletei.
Se desfac șuruburile de fixare
a etrierelor și se montează etrierele
pe cadru.
Șurub de fixare etrier
Șuruburi de fixare etrier
2. Următoarea operaţiune necesită purtarea de mănuși; se rotește adaptorul în
sens antiorar, strângând simultan șurubul de fixare a etrierului.
1. Se trece cablul prin șurubul de
reglare a cablului,
apoi se strânge șurubul de fixare
a cablului
4. Se apasă maneta de frână de
aproximativ 10 ori până când
atinge ghidonul, apoi se verifică
dacă toate componentele
funcţionează corect și dacă
plăcuţele nu ating discul în timp
ce roata se rotește.
5. Se rotește șurubul de reglare a cablului pentru a întinde cablul.
Șurub de fixare etrier
Adaptor
Cuplu de strângere: 6 - 8 N·m
Cuplu de strângere: 6 - 8 N·m
Șurub de reglare
a cablului
Șurub de fixare
a cablului
Cablu
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Se fixează cele trei șuruburi prin montarea unor capace conform ilustraţiei
pentru a preveni desfacerea acestora.
Capace
< Faţă > < Spate >
■ Tip post-mount
Capace
■ Reglarea pentru compensarea uzurii plăcuţelor
Pentru reglarea distanţei plăcuţelor se folosește șurubul de reglare a cablului de la
maneta de frână, șurubul de reglare a cablului de la etrier și șuruburile de reglare
a plăcuţelor. Plăcuţele pot fi utilizate atâta timp cât grosimea acestora este mai
mare de 0,5 mm.
• La reglarea plăcuţelor pentru compensarea
uzurii se folosește atât șurubul de reglare a cablului, cât și șurubul de reglare
a plăcuţei. Dacă se folosește doar șurubul de reglare a cablului, plăcuţa va trebui
înlocuită înainte de a ajunge la grosimea minimă de 0,5 mm. În plus, este posibil
ca plăcuţa să atingă discul fără ca frâna să fie acţionată.
Dacă grosimea plăcuţelor de frână scade sub 0,5 mm, acestea trebuie înlocuite.
Șurub de reglare a cablului
Șurub de reglare a plăcuţei
< Latura B >
Se strânge șurubul de reglare
a plăcuţei pentru modificarea
distanţei.
< Latura A >
Pentru reglarea distanţei se
folosește șurubul de reglare a
cablului de la maneta de frână
sau șurubul de reglare a cablului
de la etrier.
Înlocuirea plăcuţelor de frână
1. Se demontează roata de pe cadru, apoi se scot plăcuţele de frână conform
ilustraţiei.
2. Se desface șurubul de reglare
a plăcuţei și se rotesc în sens orar
șuruburile de reglare a cablului de
pe maneta de frână și de pe etrier.
3. Se montează noile plăcuţe de frână.
Se deschide apoi știftul despicat. Se
strânge șurubul de reglare a plăcuţei
astfel încât distanţa dintre plăcuţă și
disc să fie de 0,2 -- 0,4 mm.
Plăcuţă de frână
Șurub de reglare a cablului
Șurub de reglare a plăcuţei
Știft despicat
Știft despicat
Instrucţiuni pentru service SI-8EA0D-003
Frână mecanică pe disc
(pentru cross-country)
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
4. Se verifică dacă plăcuţa nu atinge
discul, apoi se verifică dacă nu există
probleme la apăsarea manetei de
frână.
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările
va avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare.
Discul este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă
degetele persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile
acestuia.
• Se reglează cablul astfel încât porţiunea care iese în exterior să nu
depășească 20 mm. Dacă lungimea este mai mare, capătul cablului
poate intra în disc, ceea ce poate provoca blocarea roţii și
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin
urmare, nu se vor atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după
utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile. Înainte de reglarea frânelor,
se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt suficient de
reci.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă
a frânelor faţă și spate.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor,
care trebuie să fie de minim 0,5 mm.
• Dacă la frânare se produce zgomot, este posibil ca plăcuţele să fie prea
uzate. După răcirea sistemului de frânare, se verifică grosimea
plăcuţelor.
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă indicatorul de uzură al
acestora este vizibil.
• Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe
disc sau pe plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să
nu funcţioneze corect.
• Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie înlocuite. Dacă pe
disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat. În caz contrar, este posibil ca
frânele să nu funcţioneze corect.
• Se verifică cablul pentru a detecta eventualele urme de rugină sau uzură și se înlocuiește
imediat dacă sunt detectate astfel de probleme. În caz contrar, este posibil ca frânele să
nu funcţioneze corect.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.
Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de
cădere. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl
atingă; se va verifica dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare al
bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei dumneavoastră poate
avea ca rezultat pierderea controlului sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă
poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica
adecvată de frânare (inclusiv cu presarea manetei de frână și cu controlul bicicletei).
Acest lucru poate fi făcut prin consultarea dunui dealer specializat și
a manualului de utilizare a bicicletei și prin testarea rulării și frânării.
• Frânele pe disc M416 sunt proiectate pentru a oferi performanţe optime
când sunt utilizate împreună cu etrierii BR-M416/M416-A, cu manetele de
frână ST-M410/M405/M360/BL-M421, cu discurile SM-RT53/51 și cu
plăcuţele Shimano (B01S). Se vor folosi manete de frână V-brake pentru
două degete, cum ar fi ST-M410/M405/M360/BL-M421. Dacă se folosesc manete pentru
4 degete, cum ar fi ST-T300/T400, forţa de frânare va fi mai mare. Ca urmare, în anumite
circumstanţe, există pericolul de căzături și accidentări dacă bicicleta nu este manevrată
cu prudenţă.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în
mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în această
perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în
considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen are aloc și după
înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
Observaţie
• Discul SM-RT53 trebuie folosit cu plăcuţe Resin. Dacă este folosit cu plăcuţe Metal,
acestea se vor uza foarte rapid.
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul și etrierul
se pot atinge.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale
a pieselor.
Indicatoare
de uzură
a plăcuţei
Sub 20 mm
2 mm 0,5 mm
<SM-RT53>
Piuliţă de fixare a discului
TL-LR15
Cuplu de strângere: 40 N·m
Șurub de reglare a cablului
■ Fixarea cablului
Disc
2. Se apasă maneta de frână; simultan, se amplasează etrierul în poziţia corectă,
apoi se strâng șuruburile de fixare a etrierului.
3. Se desface două clicuri șurubul
de reglare a plăcuţei.
Plăcuţe
Șurub de reglare a plăcuţei
SI-8EA0D-003-05
AVERTISMENT
ATENŢIE
Etrier BR-M416 / BR-M416-A
Manetă de frână ST-M410 / ST-M405 / ST-M360 / BL-M421
Disc SM-RT53 / SM-RT51
Plăcuţă de frână (Resin) B01S
Cablu de frână
Cuplu de strângere: 6 - 8 N·m
Se reglează astfel încât distanţele A și B să fie cuprinse între 0,2 - 0,4 mm.
Șurub de reglare a plăcuţei
* TORX este marcă
înregistrată a Camcar LLC.