Shimano BR-R505 Service Instructions

Tip
Service Instructions
<SM-RT62>
Montarea manetei de frână
Montarea etrierelor
Se folosește un manșon pentru
ghidon cu diametru exterior maxim
de 32 mm.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
1. Se montează roata bicicletei.
Se desfac șuruburile de fixare a
etrierelor și se montează etrierele
pe cadru astfel încât să miște
stâga/dreapta.
Șurub de fixare adaptor
Șuruburi de fixare etrier
2. Următoarea operaţiune necesită purtarea de mănuși; se rotește adaptorul în
sens antiorar, strângând simultan șurubul de fixare a etrierului.
3. Fixarea cablului
Se trece cablul prin șurubul de
reglare a cablului, apoi se strânge
șurubul de fixare a cablului
6. Se apasă maneta de frână de aproximativ 10 ori până când atinge ghidonul,
apoi se verifică dacă toate componentele funcţionează corect și dacă
plăcuţele nu ating discul în timp ce roata se rotește.
7. Se rotește șurubul de reglare a cablului pentru a întinde
cablul.
Șurub de fixare adaptor
Adaptor
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
4. Se apasă maneta de frână; simultan, se amplasează etrierul în poziţia corectă,
apoi se strâng șuruburile de fixare a etrierului.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Șurub de fixare a cablului
Cablu
Se apasă de
aproximativ 10 ori
Se apasă de
aproximativ 10 ori
Se fixează capace pe cele trei șuruburi conform ilustraţiei pentru a preveni
desfacerea acestora.
Capace
< Faţă > < Spate >
Tip post-mount
Capace
Reglarea pentru compensarea uzurii plăcuţelor
Se folosește o cheie hexagonală de 3 mm pentru a strânge șurubul de reglare
a plăcuţei de pe etrier astfel încât distanţele (A) și (B) să fie cuprinse între
0,2 - 0,4 mm.
Dacă grosimea plăcuţelor de frână scade sub 0,5 mm, acestea trebuie înlocuite.
Înlocuirea plăcuţelor de frână
1. Se demontează roata de pe cadru, apoi se scot plăcuţele de frână conform
ilustraţiei.
2. Se desface șurubul de reglare a
plăcuţei și se rotesc în sens orar
șuruburile de reglare a cablului de
pe etrier.
Șurub de reglare a cablului
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările
va avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare.
Discul este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă
degetele persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile
acestuia.
Se reglează cablul astfel încât porţiunea care iese în exterior să nu
depășească 20 mm. Dacă lungimea este mai mare, capătul cablului
poate intra în disc, ceea ce poate provoca blocarea roţii și
accidentarea gravă a utilizatorului.
Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin
urmare, nu se vor atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după
utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile. Înainte de reglarea frânelor,
se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt suficient
de reci.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a
frânelor faţă și spate.
Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor,
care trebuie să fie de minim 0,5 mm.
Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă
pe disc sau pe plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele
să nu funcţioneze corect.
Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie înlocuite. Dacă pe
disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat. În caz contrar, este posibil ca
frânele să nu funcţioneze corect.
Se verifică cablul pentru a detecta eventualele urme de rugină sau uzură și se
înlocuiește imediat dacă sunt detectate astfel de probleme. În caz contrar, este posibil
ca frânele să nu funcţioneze corect.
Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.
Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de
cădere. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Se va verifica dacă maneta de eliberare rapidă se află în dreapta (în partea opusă
discului). Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul
să îl atingă; se va verifica dacă cele două componente nu se ating.
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare al
bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate avea ca
rezultat pierderea controlului sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate
reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de
frânare (inclusiv cu presarea manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest lucru
poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și a manualului de utilizare a
bicicletei și prin testarea deplasării și frânării.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se
poate răsturna în faţă, provocând răni grave.
Frânele pe disc R505 sunt proiectate pentru a oferi performanţe optime când sunt
utilizate împreună cu etrierele BR-R505, cu manetele de frână BL-R770/ST-6600,
cu discurile SM-RT61, SM-RT62 și cu plăcuţele Shimano (M06). Se folosesc manete
de frână pentru 2,5 degete pentru frâne cantilever, cum ar fi BL-R770, sau manete
STI pentru biciclete de șosea, cum ar fi ST-6600. Se interzice folosirea cu manete
pentru frâne V-BRAKE. În cazul folosirii cu manete pentru frâne V-BRAKE, este posibil
ca forţa de frânare să fie insuficientă. Dacă se folosesc manete pentru 4 degete,
cum ar fi BL-T400/ST-T400, forţa de frânare va fi mai mare. Ca urmare, în anumite
circumstanţe, există pericolul de cădere și accidentare dacă bicicleta nu este manevrată
cu prudenţă.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând
vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb
Shimano originale.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în această
perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în
considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen are loc și după
înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
Observaţie
Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul și etrierul
se pot atinge.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
ATENŢIE
Instrucţiuni pentru service SI-8E80A-0023
Sistem de frână pe disc
(pentru biciclete de șosea)
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Sub 20 mm
4. Se verifică dacă plăcuţa nu atinge
discul, apoi se verifică dacă nu există
probleme la apăsarea manetei de
frână.
A
A
B
B
A
A
B
B
Șurub de reglare a plăcuţei
Șurub de reglare a
cablului
Șurub de reglare a plăcuţei
(0,2 - 0,4 mm) (0,2 - 0,4 mm)
3. Se montează noile plăcuţe de frână.
În această etapă trebuie montată și
siguranţa.
Cuplu de strângere:
2 - 4 N•m
Șurub de reglare
a cablului
Montarea
Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
Montarea discului de frână
<SM-RT61>
Se montează discul de frână și placa de
strângere a discului pe butuc, iar apoi se
montează și se strâng șuruburile conform
Fig. 1.
Folosind mănuși, se încearcă rotirea
discului în sens orar, conform fig. 2.
Simultan, se strâng șuruburile de fixare a
discului în ordinea indicată în imagine.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o
unealtă similară pentru a îndoi marginile plăcii
de strângere peste capetele șuruburilor,
conform Fig. 3.
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Dreapta
faţă
Fig. 1 Fig. 2
Fig. 1
Placa de strângere
Disc
Butuc
Șuruburi de
fixare a discului
(#T25 torx)
Cuplu de strângere:
2 - 4 N•m
Fig. 2 Fig. 3
Placa de strângere
<BL-R770>
Montarea se realizează cu o cheie
hexagonală de 5 mm.
<BL-R770> <ST-6600 / ST-5600>
Piuliţă de fixare a discului
TL-LR15
Cuplu de strângere:
40 - 50 N•m
<ST-6600 / ST-5600>
Se fixează ansamblul folosind piuliţa
de montare de pe exteriorul suportului.
Se trage înapoi manșonul și se
folosește o cheie hexagonală de 5 mm
pentru strângerea șurubului.
Cheie hexagonală de 5 mm
Cheie hexagonală
de 5 mm
piuliţă de montare
capac suport
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specifi caţiile pot fi modifi cate fără notifi care. (Romanian)
Plăcuţă de frână Siguranţă Cheie hexagonală
de 3 mm
5. Se desface cu două clicuri șurubul de reglare
a plăcuţei.
Plăcuţe
Disc
Șurub de reglare a plăcuţei
SI-8E80A-002-05
Se strânge șurubul de reglare a
plăcuţei astfel încât distanţa dintre
plăcuţă și disc să fie de 0,2 - 0,4 mm.
Etrier BR-R505
Manetă de frână BL-R770 / ST-6600 / ST-5600
Disc SM-RT61, SM-RT62
Plăcuţă de frână (metalică) M06
Cablu de frână
2 mm
0,5 mm
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta cuplul
de strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita strângerea
excesivă, care poate deteriora carbonul și/sau strângerea insuficientă, care poate
afecta fixarea componentelor.
  • Page 1 1

Shimano BR-R505 Service Instructions

Tip
Service Instructions