• Cuvetă dreapta
5
2
4
(A)
1
3
Zona canelurii largi
Tub intern
6
Filet pe dreapta pentru butucii
pedalieri de 70 mm [M36]
2. Conectarea și fixarea cablului
Se apasă maneta (B) de 2 sau mai
multe ori, se verifică pe display dacă
poziţia inferioară este corectă, apoi se
fixează cablul.
În timp ce se trage ferm de cablu, se
fixează prin strângere șurubul de fixare
cu o cheie hexagonală de 5 mm.
Șuruburi de fixare a capacului
Display
Manetă (B)
Înlocuirea display-ului
1. Se scot cele două șuruburi
ale capacului care fixează
display-ul.
2. Se scoate display-ul conform
ilustraţiei.
Dezasamblarea și asamblarea se vor face numai în momentul
înlocuirii display-ului.
Montarea manetei de schimbător
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru exterior maxim de
32 mm.
Cheie hexagonală de 5 mm
Cuplu de strângere: 5 N•m
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
3. Se acţionează maneta (B) de două sau mai multe ori, pentru a o
aduce în poziţia cea mai de jos.
4. După ce se verifică dacă acul indicator este la marginea din
dreapta, se instalează display-ul prin apăsare de sus.
5. Se verifică funcţionarea display-ului. Dacă nu funcţionează corect,
se reia montarea respectând cu stricteţe pașii 3 și 4.
Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului,
deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea
defectuoasă a acestora.
Cuplu de strângere: 0,3 - 0,5 N•m
“Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de
condiţiile de mediu. Lanţul trebuie curăţat periodic folosind
o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi
alcalini sau acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În
cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca
accidentări grave.”
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz
contrar, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Cele două șuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin,
nu separat și până la capăt. Se va folosi o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplurile
de strângere finale se situează în intervalul 12 - 14 N•m.
De asemenea, după parcurgerea a circa 100 km, se va folosi o cheie dinamometrică pentru a
verifica din nou cuplurile de strângere.
Dacă acestea sunt prea mici sau dacă șuruburile de prindere nu sunt strânse alternativ câte
puţin, braţul pedalier stânga se poate desprinde, putând determina căzături soldate cu vătămări
grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte
fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul poate cădea de
pe bicicletă.
• În cazul în care protecţia internă nu este montată corect, axul poate rugini și se poate deteriora,
provocând accidente grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând vătămări
grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano
originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea
utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le
putea consulta pe viitor.
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest
aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De
asemenea, se va strânge la intervale regulate șurubul de fixare a braţului pedalierului.
• Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier și de la punctul de conectare a braţului
stânga, se aplică vaselină pe conector, apoi se strânge la cuplul specificat.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia
toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea,
lanţul se va curăţa cu un detergent neutru și se va lubrifia; această metodă este utilă pentru
prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să cadă de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
• Se va aplica lubrifiant pe cuvetele din stânga și dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară
și ghidajul de cablu al schimbătorului faţă specificat.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru
care are trei suporturi pentru cămașă, conform imaginii din dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se
întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este rotit complet în
ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu
atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător
(SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta
schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea
corectă.
• Lanţul și butucul pedalier trebuie să fie compatibile.
• Configuraţia foilor trebuie să respecte configuraţia dinţilor angrenajului din tabelul cu
specificaţiile produsului. Dacă sunt folosite alte combinaţii, distanţa dintre foi va fi incorectă, iar
lanţul ar putea sări și s-ar putea prinde între foi.
• În cazul în care carcasa butucului pedalier nu este paralelă, calitatea schimbării vitezelor va
avea de suferit.
• Pentru o funcţionare optimă, se va folosi exclusiv tipul de lanţ specificat. Tipul de lanţ lat nu
poate fi folosit.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei,
utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
AVERTISMENT
Informaţii generale privind siguranţa
Suporturi cămașă exterioară
Se montează capacul tubului rotindu-l
conform imaginii, până când se
oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
În plus, în cazul în care capacul se
îndoaie, poate atinge maneta de tragere
a cablului, împiedicând deplasarea
acesteia.
Dacă maneta de tragere a cablului nu revine în poziţia iniţială, deșurubaţi
puţin capacul orificiului, apoi verificaţi dacă maneta de acumulare revine
corect în poziţia iniţială.
Capac
Capac tub
Manetă
tragere
cablu
Manetă (B)
Capac tub
Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Montarea angrenajului pedalier
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se utilizează instrumentul special TL-FC32/36 pentru a monta cuveta din dreapta (filet pe stânga) și
cuveta din stânga (filet pe dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
3 Se introduce partea din dreapta a angrenajului.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului pedalier dreapta, în punctul în care
canelura este largă.
5 Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16/18.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului și se verifică dacă știftul plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se
strânge șurubul braţului pedalier stânga. (cheie hexagonală de 5mm)
Notă: Fiecare șurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu de 12 - 14 N•m.
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se fixează în poziţia
corectă, conform imaginii.
TL-FC16
TL-FC32
Carcasă butuc pedalier
Plăcuţă opritor
Știft
plăcuţă
Se ridică
Date tehnice
Unghi chainstay
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
Montarea foilor
Schimbarea vitezelor se va realiza cu dificultate în cazul montării incorecte a foilor; din acest motiv, foile trebuie
montate în poziţia corectă.
Exterior
Braţ pedalier
Știft de prevenire a căderii
lanţului
Interior
Braţ pedalier
Marcaj
o
Marcaj
Cu suprafaţa inscripţionată a foii mari orientată spre
exterior, se fixează foaia mare astfel încât știftul de
prevenire a căderii lanţului să fie în dreptul braţului
pedalier.
Cu suprafaţa inscripţionată a foii mici orientate în sens
opus faţă de braţul pedalier, se fixează foaia astfel
încât marcajul
o
să fie aliniat cu braţul pedalier. În
cazul foilor fără marcaj, se aliniază proeminenţa din
interiorul acestora.
2. Secţiunea orizontală a plăcuţei exterioare a ghidajului lanţului trebuie să se
afle exact deasupra foii mari și să fie paralelă cu aceasta.
3. Se strânge folosind o cheie hexagonală
de 5 mm.
Angrenaj (foaia mare)
Ghidaj lanţ
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
1. Distanţa dintre plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului și foaia mare trebuie
să fie de 1 - 3 mm.
Montarea schimbătorului faţă
Distanţă: 1 - 3 mm
Plăcuţă exterioară ghidaj lanţ
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii, capătul se rotunjește,
pentru ca interiorul găurii să aibă un
diametru uniform.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Pentru a fixa cablul, se trage de acesta și se strânge simultan
șurubul de fixare a cablului cu o cheie hexagonală de 5 mm.
Se trage
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
După întinderea cablului, se fixează la
loc în schimbătorul faţă, conform
imaginii.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care
sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan
și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe foaia mică pe foaia mare
(maneta A)
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea de la foaia mică la foaia mare.
Schimbătorul faţă
Poziţia iniţială a manetei (A)
Pentru schimbarea de pe foaia mare pe foaia mică
(maneta B)
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe foaia mare pe foaia mică.
Manetă (B)
(1) Utilizarea șurubului de reglare a cursei
Se folosește șurubul de reglare în poziţie superioară pentru a
regla poziţia plăcuţei de ghidare a lanţului (astfel încât spaţiile
din stânga și din dreapta lanţului să fie egale).
Șurub de reglare în
poziţie superioară
Plăcuţă ghidaj lanţ
Lanţ
SL-S500 (-L)
Instrucţiuni pentru service SI-6MM0B-002
Reglarea SIS
1. Reglarea în poziţie inferioară
Distanţa dintre plăcuţa interioară a ghidajului lanţului și lanţ trebuie să fie
de 0 - 0,5 mm.
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Plăcuţă interioară ghidaj
lanţ
Lanţ
Foaia mică
CS-S500
(18T sau 20T)
3. Reglarea în poziţia superioară
Se pune lanţul pe pinionul CS-S500 (pinion cu protecţie lanţ), apoi
se schimbă pe foaia mare.
Foaia mare
CS-S500
(18T sau 20T)
Lungime lanţ
Cu lanţul pe foaia mare, se adaugă două
zale la lanţ.
Foaia mare
CS-S500
(18T sau 20T)
Lanţ
Șurub de reglare
(2) Reglarea întinderii cablului
Se rotește șurubul de reglare de pe maneta de schimbător
pentru a regla întinderea cablului.
* În cazul în care cablul este prea întins, maneta va fi greu de
acţionat.
SI-6MM0B-002-05
Serie
ALFINE
Manetă de schimbător RAPIDFIRE
SL-S500 (-L)
Cămașă
SIS-SP41
Schimbător faţă
FD-R440
Angrenaj pedalier
FC-4550-S
Lanţ
CN-HG53 / CN-HG73
Ghidaj cablu schimbător faţă
SM-SP17 / SM-BT17
Tip Cu colier / Cu prindere directă
Diametru colier schimbător faţă S (28,6 mm), M (31,8 mm)
Unghi chainstay
(
C
)
61° - 66°
Linie lanţ 43,5 mm
Număr model FC-4550-S
Combinaţie dinţi angrenaj 50 - 34T
Diametrul șurubului 110 mm
Lungime braţ pedalier 165, 170, 175 mm
Filetul pedalelor B.C. 9/16” x 20 T.P.I. (filet englezesc)
Lanţ compatibil CN-HG53 / CN-HG73
Linie lanţ 43,5 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier
(dimensiuni filet)
68 mm (1,37 X 24 T.P.I.)
70 mm (M36 X 24 T.P.I.)