Instrucţiuni pentru service SI-8JW0A-001
Sistem de frână pe disc
(pentru cross-country)
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
■ Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu discul), precum
și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform figurii 2 de mai jos partea
dreaptă a roţii faţă.
■ Montarea discului de frână
< Cu 6 șuruburi >
Se montează discul de frână și placa de
strângere a discului pe butuc, iar apoi se
montează și se strâng șuruburile conform
Fig. 1.
■ Montarea manetei de frână
■ Montarea etrierelor
Se folosește o șurubelniţă cu
vârf plat sau o unealtă similară
pentru a îndoi marginile plăcii
de strângere peste capetele
șuruburilor, conform Fig. 3.
Fig. 1
Placa de strângere
Disc
Butuc
Șuruburi de fixare a
discului (#T25 torx)
Fig. 2 Fig. 3
Placa de strângere
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 32 mm.
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
1. Se montează roata bicicletei. Se desfac
șuruburile de fixare a etrierelor și se
montează etrierele pe cadru astfel încât
să se miște stânga/dreapta.
Șurub de fixare adaptor
Cheie hexagonală de 5 mm
Șuruburi de fixare adaptor
2. Următoarea operaţiune necesită purtarea de mănuși; se rotește adaptorul în sens antiorar,
strângând simultan șuruburile de fixare a etrierului.
1. Se trece cablul prin șurubul de reglare a
cablului, apoi, cu braţul în poziţia iniţială, se
strânge șurubul de fixare a cablului.
4. Se apasă maneta de frână de
aproximativ 10 ori până când atinge
ghidonul, apoi se verifică dacă toate
componentele funcţionează corect și
dacă plăcuţele nu ating discul în timp ce
roata se rotește.
5. Se rotește șurubul de reglare a cablului pentru a
întinde cablul.
Șuruburi de fixare etrier
Adaptor
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Șurub de reglare a
cablului
Șurub de fixare a
cablului
Cheie hexagonală
de 5 mm
Cablu
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Se fixează cele trei șuruburi prin montarea unor capace conform ilustraţiei pentru a
preveni desfacerea acestora.
Capace
< Faţă > < Spate >
■ Tip post-mount
Capace
■ Reglarea pentru compensarea uzurii plăcuţelor
Pentru reglarea distanţei plăcuţelor se folosește șurubul de reglare a cablului de la maneta
de frână, șurubul de reglare a cablului de la etrier și șuruburile de reglare a plăcuţelor.
Plăcuţele pot fi utilizate atâta timp cât grosimea acestora este mai mare de 0,5 mm.
• La reglarea plăcuţelor pentru compensarea uzurii se folosește atât șurubul de reglare a
cablului, cât și șurubul de reglare a plăcuţei. Dacă se folosește doar șurubul de reglare a
cablului, plăcuţa va trebui înlocuită înainte de a ajunge la grosimea minimă de 0,5 mm. În
plus, este posibil ca plăcuţa să atingă discul fără ca frâna să fie acţionată.
Dacă grosimea plăcuţelor de frână scade sub 0,5 mm, acestea trebuie înlocuite.
Se reglează astfel încât distanţele A și B să fie cuprinse între 0,2 -- 0,5 mm.
Șurub de reglare a
plăcuţei
Șurub de reglare a cablului
Pad adjusting screw
< Latura B >
Se strânge șurubul de reglare a plăcuţei
pentru modificarea distanţei.
< Latura A >
Pentru reglarea distanţei se folosește
șurubul de reglare a cablului de la maneta
de frână sau șurubul de reglare a cablului
de la etrier.
Înlocuirea plăcuţelor de frână
2. Se desface șurubul de reglare a plăcuţei și
se rotesc în sens orar șuruburile de reglare a
cablului de pe maneta de frână și de pe etrier.
3. Se montează noile plăcuţe de frână. Se
deschide apoi știftul despicat. Se strânge
șurubul de reglare a plăcuţei astfel încât
distanţa dintre plăcuţă și disc să fie de
0,2 -- 0,5 mm.
4. Se verifică dacă plăcuţa nu atinge discul, apoi
se verifică dacă nu există probleme la apăsarea
manetei de frână.
Plăcuţă de frână
Șurub de reglare a cablului
Șurub de reglare a
plăcuţei
Știft despicat
Știft despicat
< Center lock >
Piuliţă de fixare a discului
TL-LR15
Cuplu de strângere: 40 - 50 N•m
■ Fixarea cablului
Șurub de reglare a cablului
2. Se apasă maneta de frână; simultan, se amplasează
etrierul în poziţia corectă, apoi se strâng alternativ și treptat
cele două șuruburi de fixare a etrierului.
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
3. Se desface cu două sau trei clicuri șurubul
de reglare a plăcuţei.
Plăcuţe
Disc
Șurub de reglare a plăcuţei
Cheie hexagonală de 5 mm
Următoarea operaţiune necesită purtarea
de mănuși. Se rotește discul în sens orar
conform Fig. 2. Simultan, se strâng
șuruburile de fixare a discului în ordinea
indicată în ilustraţie.
Cuplu de strângere: 2 - 4 N•m
Montarea
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
* TORX este marcă înregistrată a Camcar LLC.
1. Se demontează roata de pe cadru, apoi se scot plăcuţele de frână conform ilustraţiei.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările va
avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare. Discul
este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele
persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile acestuia.
• Se reglează cablul astfel încât porţiunea care iese în exterior să nu
depășească 20 mm. Dacă lungimea este mai mare, capătul cablului poate
intra în disc, ceea ce poate provoca blocarea roţii și accidentarea gravă a
utilizatorului.
• Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare,
nu se vor atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea
bicicletei, pentru a evita arsurile. Înainte de reglarea frânelor, se va verifica
dacă piesele componente ale acestora sunt suficient de reci.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor
faţă și spate.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care
trebuie să fie de minim 0,5 mm.
• Dacă la frânare se produce zgomot, este posibil ca plăcuţele să fie prea
uzate. După răcirea sistemului de frânare, se verifică grosimea plăcuţelor.
• Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă indicatorul de uzură al acestora
este vizibil.
Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe
disc sau pe plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu
funcţioneze corect.
• Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie înlocuite.
Dacă pe disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat. În caz
contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Se verifică cablul pentru a detecta eventualele urme de rugină sau uzură și se înlocuiește
imediat dacă sunt detectate astfel de probleme. În caz contrar, este posibil ca frânele să nu
funcţioneze corect.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.
Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de
cădere. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl atingă; se
va verifica dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare a
bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare a bicicletei dumneavoastră poate avea
ca rezultat pierderea controlului sau producerea de accidentări grave. Dat fiind că fiecare
bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica
adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest
lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și a manualului de utilizare a
bicicletei, precum și prin testarea deplasării și frânării.
• În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate
răsturna în faţă, provocând răni grave.
• Frânele pe disc M375 sunt proiectate pentru a oferi performanţe optime când
sunt utilizate împreună cu etrierierele BR-M375, cu manetele de frână ST-M410/
M360/BL-M421, cu discurile ST-M410/M360/BL-M421 și cu plăcuţele Shimano
(B01S). Se vor folosi manete de frână V-brake pentru două degete, cum ar fi
ST-M410/M360/BL-M421. Dacă se folosesc manete pentru 4 degete, cum ar fi
ST-T300/T400, forţa de frânare va fi mai mare. Ca urmare, în anumite
circumstanţe, există pericolul de cădere și accidentare dacă bicicleta nu este manevrată cu
prudenţă.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres
utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le
putea consulta pe viitor.
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în această perioadă.
La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în considerare faptul că
forţa de frânare se intensifică. Același fenomen are loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână
sau a discului.
Observaţie
• Discul SM-RT30/53/51 trebuie folosit cu plăcuţe Resin. Dacă este folosit cu plăcuţe Metal,
acestea se vor uza foarte rapid.
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul și etrierul se
pot atinge.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
Indicatoare
de uzură a
plăcuţei
ATENŢIE
Sub
20 mm
SI-8JW0A-001-05
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate Dreapta faţă
Fig. 1 Fig. 2
2 mm 0,5 mm
Etrier BR-M375
Manetă de frână ST-M410 / ST-M360 / BL-M421
Disc SM-RT30 / SM-RT53 / SM-RT51
Plăcuţă de frână (Resin) B01S
Cablu de frână
Locul de folosire Instrument
Șurub de fixare a discului (SM-RT51) # T25 TORX
®
*
Placa de strângere (SM-RT51) Șurubelniţă cu vârf plat
Inel de fixare a discului (SM-RT30/53) TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare a cablului
Cheie fixă de 10 mm /
cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de reglare a plăcuţei Cheie hexagonală de 5 mm
Știft despicat Clește plat