Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Instrucţiuni pentru service
SI-6UJ0A-002
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Pentru schimbarea de pe o foaie mică pe una mai
mare (maneta A)
În momentul în care
maneta (A) este apăsată
o dată, are loc trecerea
de pe o foaie mai mică
pe o foaie mai mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe
foaia mare.
Pentru schimbarea de pe o foaie mare pe una mai
mică (maneta B)
În momentul în care
maneta (B) este apăsată
o dată, are loc trecerea
de pe o foaie mai mare
pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe
foaia mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care
sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit
simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
Montarea schimbătorului faţă,
butucului pedalier și angrenajului
Angrenaj (foaia
mare)
Ghidaj lanţ
Se folosesc uneltele speciale (TL-UN65 și TL-UN74-S) pentru
a instala butucul pedalier 1 și schimbătorul faţă conform
imaginii. Se montează adaptorul 2 , apoi se folosește
instrumentul special (TL-FC10) pentru montarea angrenajului
pedalier.
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se
scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Secţiunea orizontală a plăcuţei
exterioare a ghidajului lanţului
trebuie să se afle exact deasupra
foii mari și să fie paralelă cu
aceasta. Se strânge folosind o
cheie hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere cuvetă/butuc pedalier:
50 - 70 N•m
Cuplu de strângere angrenaj pedalier:
35 - 50 N•m
Dinţii foii trebuie
să ocupe acest
spaţiu
Indicator Pro-Set
Bloc de aliniere Pro-Set
1 Butuc pedalier 2 Adaptor
Schimbător faţă
3 Angrenaj pedalier
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul
pe cel mai mare pinion și pe
foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Foaia mare
Lanţ
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii, capătul se
rotunjește, pentru ca interiorul găurii
să aibă un diametru uniform.
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând din
capătul cu marcajul. Se aplică vaselină începând din
capătul cu marcajul,
pentru glisarea eficientă
acablului.
Marcaj
Reglarea SIS
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mică
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Normal Cu tragere de
sus
Se trage
Se trage
3. Reglarea în poziţie superioară
Distanţa dintre plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului și lanţ
trebuie să fie de 0 - 0,5 mm.
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se așază lanţul pe cel mai mare pinion și, în
faţă, pe foaia mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul șurubului de
reglare a cablului, astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
A
B
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Șurub reglare cablu
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mijlocie
5. Tabelul problemelor tehnice
După efectuarea pașilor 1 - 4, se acţionează maneta de
schimbător pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această
operaţiune se efectuează și dacă schimbarea vitezelor devine
dificilă în timpul utilizării).
SI-6UJ0A-002-05
Sistem tracţiune faţă
Date tehnice
Diametre colier: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (pentru dimensiunile S și M se folosește adaptorul.)
Unghi chainstay
Angrenaj
Butuc pedalier
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul
trebuie curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi
solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării
acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca accidentări grave."
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul potrivit.
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de
cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B)
de două sau mai multe
ori și se verifică dacă
display-ul indică poziţia
inferioară. Se scoate apoi
capacul și se conectează
cablul.
Cablu
Capac
Manetă (B)
Capac
• Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a modificării numărului
de dinţi ai pinionului, eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt loc
decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu
un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul
de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul
se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în
timpul pedalării; în caz contrar, utilizatorul se poate accidenta.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat, va
trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Este importantă verificarea periodică a cuplurilor de strângere a braţelor pedaliere și a pedalelor. După
parcurgerea a circa 100 km, se verifică din nou cuplurile de strângere. Dacă cuplurile de strângere sunt prea mici,
braţele pedaliere sau pedalele se pot desprinde, provocând accidente grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul
prezenţei unor fisuri, braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul se poate accidenta.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau
deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb
Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect
efectuate, lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe
viitor.
Știft de capăt Știft de legătură
Știft de cuplare întărit
Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Se recomandă ca distanţa dintre manete și ghidon cât mai
confortabilă pentru schimbarea vitezelor și frânare.
A
: Distanţa scade
B
: Distanţa crește
Poziţia lanţului
Cel mai mic
pinion
Foaia mare
Se montează capacul rotindu-l
conform imaginii, până când se
oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
ATENŢIE
Cheie hexagonală de 5 mm
Montarea manetei
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor
strânge la intervale regulate braţele pedaliere și pedalele.
• La montarea pedalelor, se va aplica o cantitate mică de vaselină pe filet pentru a preveni înţepenirea acestora. Se
va folosi o cheie dinamometrică pentru strângerea corectă a pedalelor. Cuplu de strângere: 35 - 55 N•m Pedala
dreaptă are filet pe dreapta; pedala stângă are filet pe stânga.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se depistează joc în butucul pedalier, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. În plus, curăţarea lanţului cu un
detergent neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a
pinioanelor și a lanţului.
• Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.
• Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile
sau schimbătorul faţă, producând astfel zgomot. Dacă zgomotul
respectiv reprezintă o problemă, se va muta lanţul pe un pinion mai
mare.
• Se aplică vaselină pe butucul pedalier înainte de montarea acestuia.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară
și ghidajul de cablu al schimbătorului faţă specificat.
• Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple.
Nu se folosește pentru angrenajele duble, deoarece punctele de
schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei
suporturi pentru cămașă, conform imaginii din dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet,
chiar și atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă
maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit
complet.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura
glisarea corectă.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va
adresa unui dealer autorizat.
6.5mm
7.1mm
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru
8 / 7 / 6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mică este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe
foaia mare.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe
foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie
la coborârea de pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea pe pinionul
mare și lanţul se află pe foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de
ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sensul acelor de
ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
Viteze
Dreapta SIS 8 viteze
Stânga SIS 3 viteze
Rapidfire Plus ST-M310-L
Cămașă OT- SP40
Schimbător faţă FD-M311 / FD-M310 / FD-M190-3 / FD-M190A / FD-M191
Angrenaj pedalier FC-M361 / FC-M361-8 / FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M171 / FC-M131
Butuc pedalier BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Lanţ CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Schimbător faţă
X = disponibil
Număr model
FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 FD-M190A
Normal
X X X X
Cu tragere de sus
X X X X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică
20T 20T 18T 18T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia
mijlocie
10T 10T 8T 8T
Diametru colier schimbător faţă
S, M, L S, M, L S, M, L S, M, L
Unghi chainstay (
␣ )
63°- 66° / 66°- 69° 63°- 66° 66°- 69°
Linie lanţ indicată
47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm
Număr model
FC-M361 / FC-M311 FC-M361-8 / FC-M311-8 FC-M171 / FC-M131 FC-M171 / FC-M131
Combinaţie dinţi angrenaj
42T-32T-22T
48T-38T-28T
42T-32T-22T 48T-38T-28T 42T-34T-24T
Diametru cerc șuruburi
— — — —
Lungime braţ pedalier
170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm 170 mm 170 mm
Dimensiuni fi let pedale
BC 9/16" x 20 T.P.I. (Filet englezesc)
Schimbător faţă indicat
FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 / FD-M190A
Linie lanţ indicată
50 mm 47,5 mm / 47,5 mm + t *
Butuc pedalier compatibil
BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)
Număr model
BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Lungimea axului
123 mm 122,5 mm 126 mm
Linie lanţ 47,5 mm
— D-NL —
Linie lanţ 50 mm
LL123 (K) — 126 (K)
Linie lanţ
47,5 mm + t *
— D-NL K —
Dimensiuni fi let
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
* t = Grosime apărătoare lanţ (1,5 -- 2,1 mm)
6,5 mm
7,1 mm
Suporturi cămașă exterioară
• Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari.
Foi
Pinioane
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al
cămășii.
Capac exterior
Se folosește o cheie hexagonală de 5 mm pentru strângerea șurubului
de fixare a cablului.
Se taie excesul de cablu și se instalează capătul.
< FD-M310 / M191 / M190-3 / M190A > < FD-M311 >
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Observaţie:
Se trage cablul conform
imaginii.
M310 M191 M190-3/M190A M311
Lanţ
Plăcuţă
exterioară ghidaj
lanţ
Șurub de reglare în
poziţie superioară
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
Bloc de aliniere Pro-Set