Shimano ST-M390 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
SI-6UAFA-003-05
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie curăţat
periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi
substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca
accidentări grave."
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va
consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul
potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele
decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente
sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite
pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de
cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate
provoca ruperea sau căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau
cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare
întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz contrar, utilizatorul se poate accidenta.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar,
lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Este importantă verificarea periodică a cuplurilor de strângere a braţelor pedaliere și a pedalelor. După parcurgerea a circa 100 km, se
verifică din nou cuplurile de strângere. Dacă cuplurile de strângere sunt prea mici, braţele pedaliere sau pedalele se pot desprinde,
provocând accidente grave.
Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, braţul pedalier
se poate rupe și utilizatorul se poate accidenta.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca
accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul poate sări,
ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari.
Observaţie
În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la intervale regulate
braţele pedaliere și pedalele.
La montarea pedalelor, se va aplica o cantitate mică de vaselină pe filet pentru a preveni înţepenirea acestora. Se va folosi o cheie
dinamometrică pentru strângerea corectă a pedalelor. Cuplu de strângere: 35 - 55 N•m Pedala dreaptă are filet pe dreapta; pedala stângă
are filet pe stânga.
Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
În cazul în care se depistează joc în butucul pedalier, se va înlocui butucul pedalier.
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și lubrifierea
acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a
lanţului.
Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.
Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul faţă, producând
astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va muta lanţul pe un pinion mai
mare.
Se aplică vaselină pe butucul pedalier înainte de montarea acestuia.
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al
schimbătorului faţă specificat.
Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple. Nu se folosește pentru angrenajele duble, deoarece
punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămașă, conform
imaginii din dreapta.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este
rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când
ghidonul este rotit complet.
Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
6.5mm
7.1mm
Suporturi cămașă exterioară
Știft de capăt Știft de legătură
Știft de cuplare întărit
ATENŢIE
Foi
Pinioane
Pentru schimbarea de pe o foaie mică pe una mai
mare (maneta A)
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mică pe o foaie mai mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe
foaia mare.
Pentru schimbarea de pe o foaie mare pe una mai
mică (maneta B)
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mare pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe
foaia mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
Montarea schimbătorului faţă, butucului pedalier și angrenajului
Angrenaj (foaia
mare)
Ghidaj lanţ
Se folosesc uneltele speciale (TL-UN66 și TL-UN74-S) pentru
a instala butucul pedalier 1 și schimbătorul faţă conform
imaginii. Se montează adaptorul 2 , apoi se folosește
instrumentul special (TL-FC10) pentru montarea angrenajului
pedalier.
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate
blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Secţiunea orizontală a plăcuţei
exterioare a ghidajului lanţului
trebuie să se afle exact deasupra
foii mari și să fie paralelă cu
aceasta. Se strânge folosind o
cheie hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere adaptor/butuc pedalier:
50 - 70 N•m
Cuplu de strângere a foii: 35 - 50 N•m
1 mm
3 mm
Dinţii foii trebuie
să ocupe acest
spaţiu
Indicator Pro-Set
Bloc de aliniere Pro-Set
1 Butuc pedalier 2 Adaptor
Schimbător faţă
3 Angrenaj pedalier
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
Lungime lanţ
Cel mai mare pinion Foaia mare
Lanţ
*
t = Grosime apărătoare lanţ (1,5 - 2,1 mm)
Reglarea SIS
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
Bloc de aliniere Pro-Set
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mică
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
Lanţ
Plăcuţă
exterioară ghidaj
lanţ
Șurub de reglare în
poziţie superioară
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
Instrucţiuni pentru service SI-6UAFA-003
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Diametre colier: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (pentru dimensiunile S și M se folosește adaptorul.)
Schimbător faţă
X = disponibil
Unghi chainstay
Angrenaj
Butuc pedalier
Montarea manetei
Cheie hexagonală de 5 mm
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere: 5 N•m
Se va folosi un manșon pentru ghidon, cu un diametru
exterior maxim de 36 mm (M390) / 32 mm (EF65).
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
ST-M390 / ST-EF65
Cheie hexagonală de 5 mm
SL-M390
2. Conectarea și fixarea cablului
<ST-M390 / SL-M390>
Se acţionează maneta (B) de două
sau mai multe ori și se verifică
dacă display-ul indică poziţia
inferioară. Se scoate apoi capacul
și se conectează cablul.
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii, capătul se rotunjește,
pentru ca interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând din capătul cu
marcajul. Se aplică vaselină începând din capătul cu marcajul,
pentru glisarea eficientă a cablului.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Marcaj
Manetă (B)
Capac
Cablu
Capac
<ST-EF65>
Se acţionează maneta (B) de două sau mai multe ori, pentru a o
aduce în poziţia cea mai de jos. Se demontează șurubul, apoi se
demontează capacul. Se extrage cablul conform imaginii, apoi se
montează cablul nou.
Manetă (B)
Șurub
Capac
Cablu
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
Normal Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
3. Reglarea în poziţie superioară
Distanţa dintre plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului și lanţ
trebuie să fie de 0 - 0,5 mm.
A
B
Șurub reglare cablu
5. Tabelul problemelor tehnice
După efectuarea pașilor 1 - 4, se acţionează maneta de
schimbător pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această
operaţiune se efectuează și dacă schimbarea vitezelor
devine dificilă în timpul utilizării).
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul
faţă, conform imaginii.
Poziţia lanţului
Cel mai mic pinion Foaia mare
A
B
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se așază lanţul pe cel mai mare pinion
și, în faţă, pe foaia mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
șurubului de reglare a cablului, astfel încât distanţa dintre
plăcuţa interioară a ghidajului lanţului și lanţ să fie de
0 - 0,5 mm.
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mijlocie
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul
pe cel mai mare pinion și pe
foaia mare)
Cheie hexagonală de 8
mm (FC-M391 / FC-M391-
8)
Se folosește o cheie hexagonală de 5 mm pentru strângerea
șurubului de fixare a cablului. Se taie excesul de cablu și se
instalează capătul.
< FD-M390 / M360 / M190A / M190 / M191 > < FD-M311 >
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Observaţie:
Se trage cablul conform
imaginii.
M390/M190A/M190 M311M360/M191
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Viteze
Dreapta SIS 9 viteze SIS 8 / 7 viteze
Stânga SIS 3 viteze SIS 3 viteze
Manetă de schimbător ST-M390 / SL-M390 / ST-EF65 ST-EF65
Cămașă OT-SP40
Schimbător faţă FD-M390 FD-M360 / M311 / M190A / M190 / M191
Angrenaj pedalier FC-M391 / FC-M391-8 FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M171 / FC-M131
Butuc pedalier BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Lanţ CN-HG53 CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP18 / SM-BT18 / SM-SP17 / SM-BT17
Număr model FD-M390 FD-M360 FD-M311 FD-M190A FD-M190 FD-M191
Valabil atât pentru modelul cu tragere de jos, cât și cu
tragere de sus
X X X X X X
TOP SWING X X - X X X
Angrenaj indicat
FC-M391 / M391-8
FC-M311 / FC-M311-8 FC-M171/M131
Numărul maxim de dinţi 44 / 48T 42 / 48T 42 / 48T 42T 42T 48T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T 20T 20T 18T 18T 20T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia
mijlocie
12T 10T 10T 8T 8T 10T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L
Unghi chainstay (
a
) 63°- 66° / 66°- 69° 66°- 69° 63°- 66°
63°- 66° / 66°- 69°
Butuc pedalier compatibil BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Linie lanţ indicată 50 mm 47,5 / 50 mm
Număr model FC-M391 FC-M391-8 FC-M311 FC-M311-8 FC-M171 FC-M131
Combinaţie dinţi angrenaj 44-32-22T / 48-36-26T
42-32-22T / 48-38-28T
42-32-22T 42-34-24T / 48-38-28T
Diametru cerc șuruburi 104 / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 / 175 mm 170 / 175 mm 170 / 175 mm
Dimensiuni filet pedale BC 9/16" x 20 T.P.I. (Filet englezesc)
Butuc pedalier compatibil BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K)
Număr model BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Marcaj ștanţat LL123 D-NL K D-NL 126 (-K)
Lungimea axului 122,5 mm 126 mm
Linie lanţ 50 mm 47,5 mm + t* 47,5 mm 50 mm
Dimensiuni filet BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mică este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe
foaia mare.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe
foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia
mijlocie la coborârea de pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2
ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea pe
pinionul mare și lanţul se află pe
foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de
ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în
momentul trecerii de pe foaia
mijlocie pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
  • Page 1 1

Shimano ST-M390 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru