Informaţii generale privind siguranţa
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
SI-6NMFA-004-05
Sistem tracţiune faţă
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie
curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini
sau acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi,
lanţul se poate rupe şi provoca accidentări grave."
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.•
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul potrivit. •
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de
cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Pentru schimbarea de pe o foaie mică pe una mai
mare (Maneta A)
În momentul în care
maneta (A) este apăsată
o dată, are loc trecerea
de pe o foaie mai mică
pe o foaie mai mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe
foaia mare.
Pentru schimbarea de pe o foaie mare pe una mai
mică (maneta B)
În momentul în care
maneta (B) este apăsată
o dată, are loc trecerea
de pe o foaie mai mare
pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe
foaia mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care
sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan
și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
Montarea schimbătorului faţă,
butucului pedalier și angrenajului
Angrenaj (foaia
mare)
Ghidaj lanţ
Se folosesc uneltele speciale (TL-UN65 și TL-UN74-S) pentru
a instala butucul pedalier 1 și schimbătorul faţă conform
imaginii. Se montează adaptorul 2 , apoi se folosește
instrumentul special (TL-FC10) pentru montarea angrenajului
pedalier.
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate
blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Secţiunea orizontală a plăcuţei
exterioare a ghidajului lanţului
trebuie să se afle exact deasupra
foii mari și să fie paralelă cu
aceasta. Se strânge folosind
o cheie hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere cuvetă/butuc pedalier:
50 - 70 N•m
Cuplu de strângere angrenaj pedalier:
35 - 50 N•m
Negru TL-CN32 / TL-CN27
Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a modificării numărului de dinţi ai •
pinionului, eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul
a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea
unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu
un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; •
în caz contrar, utilizatorul se poate accidenta.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat, va trebui •
înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Este importantă verificarea periodică a cuplurilor de strângere a braţelor pedaliere și a pedalelor. După parcurgerea •
a circa 100 km, se verifică din nou cuplurile de strângere. Dacă cuplurile de strângere sunt prea mici, braţele pedaliere
sau pedalele se pot desprinde, provocând accidente grave.
Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei •
unor fisuri, braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul se poate accidenta.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate
pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor. •
Știft de capăt Știft de legătură
Știft de cuplare întărit
ATENŢIE
Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari. •
Observaţie
În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.•
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge •
la intervale regulate braţele pedaliere și pedalele.
La montarea pedalelor, se va aplica o cantitate mică de vaselină pe filet pentru a preveni înţepenirea acestora. Se va •
folosi o cheie dinamometrică pentru strângerea corectă a pedalelor. Cuplu de strângere: 35 - 55 N•m. Pedala dreaptă
are filet pe dreapta; pedala stângă are filet pe stânga.
Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.•
În cazul în care se depistează joc în butucul pedalier, se va înlocui butucul pedalier.•
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.•
Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent •
neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și
a lanţului.
Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.•
Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.•
Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau •
schimbătorul faţă, producând astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă
o problemă, se va muta lanţul pe un pinion mai mare.
Se aplică vaselină pe butucul pedalier înainte de montarea acestuia.•
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul •
de cablu al schimbătorului faţă specificat.
Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple. Nu se folosește •
pentru angrenajele duble, deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se
potrivesc.
La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămașă, conform imaginii •
din dreapta.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și •
atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de
schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea •
corectă.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.•
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a •
pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va •
adresa unui dealer autorizat.
Suporturi cămașă
exterioară
Foi
Pinioane
Instrucţiuni pentru service
SI-6 NMFA-004
Serie Altus
Viteze
Dreapta SIS 8 viteze SIS 7 viteze
Stânga SIS 3 viteze SIS 3 viteze
Rapidfire Plus ST-EF60-L / ST-EF50-L
Cămașă OT-SP40
Schimbător faţă FD-M311 / FD-M310 / FD-M190-3 / FD-M190A / FD-M191
Angrenaj pedalier FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M191 / FC-M151
Butuc pedalier BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Lanţ CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Număr model FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 FD-M190A
Normal X X X X
Cu tragere de sus X X X X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 20T 20T 18T 18T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia mijlocie 10T 10T 8T 8T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L S, M, L S, M, L S, M, L
Unghi chainstay (
a
)
63° - 66° / 66° - 69° 63° - 66° 66° - 69°
Linie lanţ indicată 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm
Diametre colier: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (pentru dimensiunile S și M se folosește adaptorul.)
Număr model FC-M311 FC-M311-8 FC-M191 / FC-M151 FC-M191 / FC-M151
Combinaţie dinţi angrenaj
42T - 32T - 22T
48T - 38T - 28T
42T - 32T - 22T 48T - 38T - 28T 42T - 34T - 24T
Diametru cerc șuruburi — — — —
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm 170 mm 170 mm
Dimensiuni filet pedale BC 9/16" x 20 T.P.I. (Filet englezesc)
Schimbător faţă indicat FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 / FD-M190A
Linie lanţ indicată 50 mm 47,5 mm / 47,5 mm + t *
Butuc pedalier compatibil BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)
Număr model BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Lungimea axului 123 mm 122,5 mm 126 mm
Linie lanţ 47,5 mm — D-NL —
Linie lanţ 50 mm LL123 (K) — 126 (K)
Linie lanţ 47,5 mm + t * — D-NL K —
Dimensiuni filet BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
* t = Grosime apărătoare lanţ (1,5 - 2,1 mm)
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mică este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox. un
1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox. 1/8
de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie
la coborârea de pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea pe
pinionul mare și lanţul se află pe
foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
6,5 mm
7,1 mm