Shimano SL-M430 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Instrucţiuni pentru service
SI-6TE0A-003
Sistem tracţiune faţă
Date tehnice
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
folosește un colier cu un diametru de
28,6 mm, 31,8 mm și se montează pe un
adaptor de dimensiune L.
Unghi chainstay
Schimbător faţă
X = disponibil
Secţiunea orizontală a plăcuţei
exterioare a ghidajului lanţului trebuie
să se afle exact deasupra foii mari și
să fie paralelă cu aceasta. Se strânge
folosind o cheie hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
Angrenaj
(foaia mare)
Ghidaj lanţ
Montarea manetei
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Foaia mare
Lanţ
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru exterior
maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 N•m
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii,
capătul se rotunjește, pentru ca interiorul
găurii să aibă un diametru uniform.
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Normal Cu tragere de sus
Se
trage
Se trage
FD-M430
FD-M431
Lanţ
Plăcuţă
exterioară ghidaj
lanţ
Șurub de reglare în
poziţie superioară
A
B
Lanţ
Plăcuţă
interioară
ghidaj lanţ
Șurub reglare cablu
Poziţia lanţului
Cel mai mic
pinion
Foaia mare
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mijlocie
3. Reglarea în poziţie
superioară
Distanţa dintre plăcuţa
exterioară a ghidajului
lanţului și lanţ trebuie să fie
de 0 - 0,5 mm.
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se așază lanţul pe
cel mai mare pinion și, în faţă, pe foaia
mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
șurubului de reglare a cablului, astfel
încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului și lanţ să fie de
0 - 0,5 mm.
5. Tabelul problemelor tehnice
După efectuarea pașilor 1 - 4, se acţionează maneta de
schimbător pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această
operaţiune se efectuează și dacă schimbarea vitezelor devine
dificilă în timpul utilizării).
Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului
de tracţiune spate pentru informaţii despre înlocuirea și
montarea indicatorului.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie curăţat
periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi
substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca
accidentări grave."
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va
consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul
potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât
cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau
știfturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru
tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare
rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca
ruperea sau căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât
cel în care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt.
Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit
sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz
contrar, utilizatorul se poate accidenta.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-HG73 și CN-HG53. În cazul
folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbarea vitezelor pe foi sau
niturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
Este importantă verificarea periodică a cuplurilor de strângere a braţelor pedaliere și a pedalelor. După parcurgerea a circa 100
km, se verifică din nou cuplurile de strângere. Dacă cuplurile de strângere sunt prea mici, braţele pedaliere sau pedalele se pot
desprinde, provocând accidente grave.
Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri,
braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul se poate accidenta.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
•Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari.
Observaţie
În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la
intervale regulate braţele pedaliere și pedalele.
La montarea pedalelor, se va aplica o cantitate mică de vaselină pe filet pentru a preveni înţepenirea acestora. Se va folosi o
cheie dinamometrică pentru strângerea corectă a pedalelor. Cuplu de strângere: 35 - 55 N·m Pedala dreaptă are filet pe
dreapta; pedala stângă are filet pe stânga.
Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un
detergent neutru și se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.
Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul
faţă, producând astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va
muta lanţul pe un pinion mai mare.
Se va aplica lubrifiant pe cuvetele din stânga și dreapta înainte de a le monta.
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu
al schimbătorului faţă specificat.
Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple. Nu se folosește
pentru angrenajele duble, deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei
suporturi pentru cămașă, conform imaginii din dreapta.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca
deteriorarea sau funcţionarea defectuoasă a acestora.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul
se va adresa unui dealer autorizat.
Suporturi cămașă exterioară
SI-6TE0A-003-05
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate
blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinţii foii trebuie
să ocupe acest
spaţiu
Indicator Pro-Set
Bloc de aliniere Pro-Set
Montarea schimbătorului faţă, butucului pedalier și angrenajului
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Pentru a trece pe o foaie mai mare
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mică pe o foaie mai mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe foaia mare.
Pentru a trece pe o foaie mai mică
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mare pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe foaia mijlocie.
Manetă (B)
2-way release
Poziţia iniţială a
manetei (A)
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin
tragerea manetei. Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul
acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Se folosește o cheie hexagonală de 8 mm pentru instalarea
angrenajului.
Se montează folosind instrumentele speciale TL-UN74-S / TL-UN66.
Se instalează întâi corpul principal, apoi adaptorul stânga.
Corpul principal
Cuvetă
Cuplu de strângere cuvetă/butuc pedalier:
50 - 70 N•m
Aluminiu sau oţel
Plastic
Cuplu de strângere angrenaj pedalier:
35 - 50 N•m
Cheie hexagonală de
8 mm
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând din capătul
cu marcajul. Se aplică vaselină începând din capătul cu marcajul,
pentru glisarea eficientă a
cablului.
Marcaj
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Reglarea SIS
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
FD-M431
FD-M430
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Lanţ
Bloc de aliniere
Pro-Set
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mică
Cheie hexagonală de 5 mm
2. Conectarea și fi xarea cablului
Se apasă maneta (B) de 2 sau
mai multe ori, se verifică pe
display dacă poziţia inferioară
este corectă, apoi se fixează
cablul.
Manetă (B)
Se taie excesul de cablu și se instalează capătul.
În timp ce se trage ferm de cablu, se fixează prin strângere șurubul
de fixare cu o cheie hexagonală de 5 mm.
< Cu tragere de jos >
• FD-M430
< Cu tragere de sus >
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
< Cu tragere de jos >
• FD-M431
< Cu tragere de sus >
Cheie hexagonală de 5 mm
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
Se montează capacul rotindu-l
conform imaginii, până când se
oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
Capac
Capac
Manetă tragere
cablu
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic (aprox.
1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la
foaia mijlocie la foaia mică este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a
schimbătorului faţă, atunci când
lanţul este pe foaia mare.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a
schimbătorului faţă, atunci când
lanţul este pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia
mijlocie la coborârea de pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a
schimbătorului faţă când se face
trecerea pe pinionul mare și
lanţul se află pe foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de
ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic (aprox.
1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în
momentul trecerii de pe foaia
mijlocie pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 /
6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
Serie Alivio
RAPIDFIRE-Plus SL-M430
Cămașă OT -SP40
Schimbător faţă FD-M430 / FD-M431
Angrenaj pedalier FC-M430 / FC-M430-8 / FC-M430-8-1A / FC-M431 / FC-M431-8
Butuc pedalier BB-UN26 (-E) / BB-UN26-K / BB-ES25 (-E) / BB-ES25-K
Lanţ CN-HG53
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP17 / SM-BT17
Număr model FD-M430 / FD-M431
Valabil atât pentru modelul cu tragere de jos, cât și cu tragere de sus X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia mijlocie 12T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L
Unghi chainstay (
)
63° - 66°, 66° - 69°
Linie lanţ indicată 50 mm
Angrenaj pedalier
Număr model FC-M430 FC-M430-8 FC-M430-8-1A FC-M431 FC-M431-8
Pinioane 9
Combinaţie dinţi angrenaj 44 - 32 - 22 T 44 - 32 - 22 T 48 - 36 - 26 T 44 - 32 - 22 T 48 - 36 - 26 T
Diametru cerc șuruburi 104 / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 / 175 mm
Dimensiuni filet pedale B.C. 9/16" x 20T.P.I. (filet englezesc)
Lanţ compatibil CN-HG53
Butuc pedalier compatibil BB-UN26 (-E) BB-ES25 (-E) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Schimbător faţă indicat FD-M430 / M431
Butuc pedalier
Număr model BB-UN26 (-E) BB-ES25 (-E) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Lungimea axului LL113 118 LL123 126
Linie lanţ 50 mm
Lăţime carcasă (Dimensiuni filet) 68 / 73 mm (1,37 X 24 T.P.I.)
6,5 mm
7,1 mm
ATENŢIE
Foi
Pinioane
  • Page 1 1

Shimano SL-M430 Service Instructions

Tip
Service Instructions