Renault Laguna Workshop Manual

  • Bună! Sunt un chatbot AI antrenat să vă ajut cu Renault Laguna Workshop Manual. Am citit deja documentul și sunt gata să vă ofer răspunsuri clare și simple.
Motor şi periferice
INJECŢIE DIESEL
INJECŢIE BENZINĂ
"Metodele de Reparaţie prescrise de către constructor, în prezentul document, sunt
stabilite în funcţie de specificaţiile tehnice în vigoare la data redactării documentului.
Ele sunt susceptibile de a fi modificate în cazul schimbărilor aduse de constructor în
fabricarea diferitelor organe şi accesorii ale vehiculelor mărcii sale".
IULIE 2005
Toate drepturile de autor sunt proprietatea Renault s.a.s.
EDITION ROUMAINE
Reproducerea sau traducerea chiar şi parţială a prezentului document precum şi
utilizarea sistemului de numerotare de referinţă a pieselor de schimb sunt interzise fără
autorizaţia scrisă şi prealabilă din partea Renault s.a.s.
© Renault s.a.s. 2005
Motor şi
Periferice
Cuprins
Pagina
13B INJECŢIE DIESEL
Injecţie EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Prefaţă 13B-1
Fişă de diagnosticare 13B-6
Instrucţiuni de curăţenie 13B-8
Funcţionare sistem 13B-10
Alocare pini calculator 13B-17
Înlocuire organe 13B-20
Configurări şi programări 13B-23
Tabel recapitulativ defecte 13B-25
Interpretare defecte 13B-28
Control conformitate 13B-120
Tabel recapitulativ stări 13B-154
Interpretare stări 13B-155
Tabel recapitulativ parametri 13B-172
Interpretare parametri 13B-174
Tabel recapitulativ comenzi 13B-177
Interpretare comenzi 13B-178
Efecte client 13B-195
Diagramă arbore de localizare pene 13B-196
Test 13B-210
Injecţie EDC16
Nr. program: C1
Nr. Vdiag: 08, 10, 14
Prefaţă 13B-1
Fişă de diagnosticare 13B-6
Instrucţiuni de curăţenie 13B-8
Funcţionare sistem 13B-10
Alocare pini calculator 13B-18
Înlocuire organe 13B-20
Tabel recapitulativ defecte 13B-23
Interpretare defecte 13B-27
Control conformitate 13B-129
Tabel recapitulativ stări 13B-173
Interpretare stări 13B-174
Tabel recapitulativ parametri 13B-199
Tabel recapitulativ comenzi 13B-202
Interpretare comenzi 13B-204
Efecte client 13B-225
Diagramă arbore de localizare pene 13B-226
Test 13B-234
Pagina
INJECŢIE DIESEL
Injecţie EDC16CP33
Nr. program: C4
Nr. Vdiag: 04
Prefaţă 13B-1
Fişă de diagnosticare 13B-6
Instrucţiuni de curăţenie 13B-8
Funcţionare sistem 13B-10
Alocare pini calculator 13B-18
Înlocuire organe 13B-21
Configurări şi programări 13B-24
Tabel recapitulativ defecte 13B-25
Interpretare defecte 13B-29
Control conformitate 13B-160
Tabel recapitulativ stări 13B-204
Interpretare stări 13B-205
Tabel recapitulativ parametri 13B-224
Interpretare parametri 13B-226
Tabel recapitulativ comenzi 13B-234
Interpretare comenzi 13B-235
Efecte client 13B-265
Diagramă arbore de localizare pene 13B-266
Test 13B-278
Glosar 13B-291
Motor şi
Periferice
Cuprins
Pagina
17B INJECŢIE BENZINĂ
Injecţie Sagem 3000
Nr. program: AC52
Nr. Vdiag: 08
Prefaţă 17B-1
Fişă de diagnosticare 17B-6
Funcţionare sistem 17B-8
Alocare pini calculator 17B-22
Înlocuire organe 17B-25
Configurări şi programări 17B-27
Tabel recapitulativ defecte 17B-29
Interpretare defecte 17B-34
Control conformitate 17B-105
Tabel recapitulativ stări 17B-143
Interpretare stări 17B-145
Tabel recapitulativ parametri 17B-163
Interpretare parametri 17B-165
Tabel recapitulativ comenzi 17B-173
Interpretare comenzi 17B-174
Efecte client 17B-180
Diagramă arbore de localizare pene 17B-181
Injecţie MOTRONIC ME7 4.6
Nr. program: 13
Nr. Vdiag: 04
Prefaţă 17B-1
Fişă de diagnosticare 17B-6
Funcţionare sistem 17B-8
Alocare pini calculator 17B-11
Înlocuire organe 17B-14
Configurări şi programări 17B-15
Tabel recapitulativ defecte 17B-16
Interpretare defecte 17B-19
Control conformitate 17B-87
Tabel recapitulativ stări 17B-113
Interpretare stări 17B-115
Tabel recapitulativ parametri 17B-123
Interpretare parametri 17B-125
Tabel recapitulativ comenzi 17B-128
Interpretare comenzi 17B-129
Efecte client 17B-135
Diagramă arbore de localizare pene 17B-136
ABREVIERIABREVIERI
ABREVIERI TITLU ABREVIERE
ABS Antiblocare roţi
ALP Diagramă arbore de localizare pene
DC După contact
ÎC Înainte de contact
CVA Cutie de viteze automată
CVM Cutie de viteze mecanică
CVS Cutie de viteze secvenţială
CAN Reţea zonală de control
AC Aer condiţionat
CD Compact disc
DA Direcţie asistată (hidraulică)
DAE Direcţie asistată electrică
DVD Disc video digital
DTC Diagnosticare trouble cod
EGR Recirculare gaze de eşapament (exhaust gaz recycling)
ESP Control dinamic traiectorie (Electronic stability program)
GMV Grup motoventilator
GNU Gaz natural urban
GPL Gaz petrol lichefiat
ÎLE Înaltă limită elastică
MAG Metal activ gaz (pentru sudare pe oţel)
MIG Metal inert gaz (pentru sudare pe aluminiu)
MR Manual de reparaţie
NT Notă tehnică
OBD Diagnosticare la bord
SER Sudură electrică de rezistenţă
SSPP Sistem de supraveghere presiune pneuri
FÎLE Foarte înaltă limită elastică
TM Timp de manoperă
UCH Unitate centrală habitaclu
UPC Unitate de protecţie şi de comutaţie
UCT/P Unitate de control trapă/pavilion
UÎLE Ultra înaltă limită elastică
VIN Număr identificare vehicul
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Prefaţă
13B
13B-EDC15-1
113B
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Prefaţă
1. APLICABILITATE DOCUMENT
Acest document prezintă diagnosticarea aplicabilă pentru toate calculatoarele corespunzătoare următoarelor
caracteristici:
2. ELEMENTE INDISPENSABILE LA DIAGNOSTICARE
Tip documentaţie
Metode de diagnosticare (prezentul document):
Diagnosticare asistată (integrată în testerul de diagnosticare), Dialogys.
Scheme Electrice:
Visu-Schemă (CD-ROM), hârtie.
Tip testere de diagnosticare
CLIP + sondă CAN
Tip scule şi dispozitive indispensabile
3. REAMINTIRI
Demers
Pentru a economisi energia, UCH vehicul întrerupe alimentarea + DC după 3 min.
Pentru a diagnostica un calculator, este posibil să impuneţi + DC timp de 1 h aplicând următoarea procedură:
apăsaţi pe tasta de deblocare a cartelei,
introduceţi cartela în cititorul de cartelă,
apăsaţi pe butonul de pornire (întrerupere a modului "+ DC temporizat"),
apăsaţi mai mult de 5 s pe butonul de pornire până la clipirea rapidă a martorului luminos antidemaraj (4 Hz).
Acest mod "+ DC impus" este activ pe o durată de 1 h.
O apăsare pe butonul de pornire sau scoaterea cartelei din cititorul de cartelă întrerupe alimentarea + DC impus dar
nu întrerupe temporizarea modului "+ DC impus". Atât timp cât ora nu s-a scurs, punerea + DC relansează
alimentarea + DC impus pentru timpul rămas.
Vehicul: LAGUNA II faza 2
Funcţie aferentă: Injecţie diesel
Nume calculator: BOSCH EDC15C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Scule şi dispozitive specializate indispensabile
Multimetru
Elé. 1674 Clip + sondă CAN
Elé. 1590 Bornier legătură calculator
Elé. 1681 Bornier universal
Notă:
Calculatoarele dreapta şi stânga ale becurilor cu xenon sunt alimentate în momentul aprinderii luminilor de
întâlnire. Diagnosticarea lor nu este deci posibilă decât după punerea contactului în mod diagnosticare (+ după
contact impus) şi aprinderea luminilor de întâlnire.
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Prefaţă
13B
13B-EDC15-2
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Defecte
Defectele sunt declarate prezente sau memorate (apărute în funcţie de un anumit context şi care apoi dispar sau
prezente permanent dar nediagnosticate în funcţie de contextul actual).
Starea prezent sau memorat a defectelor trebuie considerată la punerea în funcţiune a testerului de diagnosticare
ca urmare a punerii + după contact (fără acţiune asupra elementelor sistemului).
Pentru un defect prezent, aplicaţi demersul indicat în partea Interpretare defecte.
Pentru un defect memorat, notaţi defectele afişate şi aplicaţi partea Instrucţiuni.
Dacă defectul este confirmat aplicând instrucţiunile, pana este prezentă. Trataţi defectul.
Dacă defectul nu este confirmat, verificaţi:
liniile electrice care corespund defectului,
conectorii acestor linii (oxidare, pini îndoiţi etc..),
rezistenţa elementului detectat defect,
igiena firelor (izolare topită sau tăiată, frecări).
Control conformitate
Controlul conformităţii are ca obiectiv să verificaţi stările şi parametrii care nu afişează defecte pe testerul de
diagnosticare, atunci când nu sunt coerente. Această etapă permite prin urmare:
să diagnosticaţi penele fără afişarea defectului care pot corespunde unei reclamaţii a clientului,
să verificaţi funcţionarea corespunzătoare a sistemului şi să se asigure că nu există riscul apariţiei unei noi
pene după reparaţie.
În acest capitol figurează o diagnosticare a stărilor şi parametrilor, în condiţiile controlului lor.
Dacă o stare nu funcţionează normal sau dacă un parametru este în afara toleranţei, consultaţi pagina de
diagnosticare corespondentă.
Efecte client - Diagramă arbore de localizare pene
Dacă, controlul cu ajutorul testerului de diagnosticare este corect dar reclamaţia clientului este în continuare
prezentă, trataţi problema prin efecte client.
Un rezumat al demersului global de urmat este disponibil sub formă de schemă logică pe
pagina următoare
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Prefaţă
13B
13B-EDC15-3
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
4. DEMERS DE DIAGNOSTICARE
Realizaţi o prediagnosticare a
sistemului*
Imprimaţi fişa de diagnosticare a
sistemului (disponibilă pe CLIP şi în
Manualul de Reparaţie sau Nota
Tehnică)
Branşaţi CLIP
nu
Dialog cu
calculatorul?
da
Citire defecte
nu
Existenţă defecte
da
Tratare defecte prezente
Tratare defecte memorate
nu
Simptomul
persistă
Pană
rezolvată
da
* Verificaţi încărcarea bateriei, starea
corespunzătoare a siguranţelor şi nivelul în
rezervor.
Consultaţi ALP nr. 1
Control conformitate
nu
Simptomul
persistă
Pană
rezolvată
da
Utilizaţi ALP-urile (Diagrame arbore
de localizare pene)
nu
Simptomul
persistă
Pană
rezolvată
da
Contactaţi Techline cu Fişa de
diagnosticare completată
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Prefaţă
13B
13B-EDC15-4
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
4. DEMERS DE DIAGNOSTICARE (continuare)
Control cablaje
Dificultăţi de diagnosticare
Debranşarea conectorilor şi/sau manipularea cablajului pot să suprime, pentru un moment, originea unei defecţiuni.
Măsurările electrice ale tensiunilor, ale rezistenţelor şi ale izolărilor sunt în general corecte, mai ales atunci când
defectul nu este prezent în momentul analizei (defect memorat).
Control vizual
Căutaţi agresiuni, sub capotă motor şi în habitaclu.
Efectuaţi un control minuţios al protecţiilor, al izolanţilor şi al traseului corespunzător al cablajelor.
Căutaţi urme de oxidare.
Control tactil
În timpul manipulării cablajelor, utilizaţi testerul de diagnosticare astfel încât să reperaţi o schimbare a stării
defectelor, de la "memorat" spre "prezent".
Asiguraţi-vă ca, conectorii să fie corect blocaţi.
Exercitaţi constrângeri uşoare asupra conectorilor.
Răsuciţi fasciculul de cabluri.
Dacă intervine o schimbare de stare, încercaţi să localizaţi originea incidentului.
Examinare a fiecărui element
Debranşaţi conectorii şi controlaţi aspectul clipsurilor şi langhetelor precum şi sertizarea lor (absenţa sertizării în
partea izolantă).
Verificaţi ca clipsurile şi langhetele să fie bine blocate în alveole.
Asiguraţi-vă să nu existe respingere a clipsurilor sau langhetelor în momentul branşării.
Controlaţi presiunea de contact a clipsurilor utilizând o langhetă de model potrivit.
Control rezistenţă
Controlaţi continuitatea liniilor complete, apoi secţiune cu secţiune.
Căutaţi un scurtcircuit la masă, la + 12 V sau cu un alt fir.
Dacă un defect este detectat, realizaţi reparaţia sau înlocuirea cablajului.
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Prefaţă
13B
13B-EDC15-5
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
5. FIŞĂ DE DIAGNOSTICARE
Această fişă este solicitată sistematic:
la solicitările de asistenţă tehnică la techline,
pentru solicitările de aprobare, la înlocuirea pieselor cu aprobare obligatorie,
pentru a o adăuga la piesele "sub supraveghere" solicitate în schimb. Ea condiţionează deci rambursarea
garanţiei, şi participă la o mai bună analiză a pieselor demontate.
6. INSTRUCŢIUNI DE SECURITATE
Orice operaţie asupra unui element necesită respectarea regulilor de securitate pentru a evita orice pagube
materiale sau umane:
verificaţi încărcarea corespunzătoare a bateriei pentru a evita orice degradare a calculatoarelor în caz de sarcină
redusă,
utilizaţi testerele adecvate.
7. INSTRUCŢIUNI DE CURĂŢENIE DE RESPECTAT OBLIGATORIU ÎN MOMENTUL UNEI INTERVENŢII
ASUPRA SISTEMULUI DE INJECŢIE DIRECTĂ DE ÎNALTĂ PRESIUNE
Riscuri legate de poluare
Sistemul este foarte sensibil la poluare. Riscurile induse prin introducerea poluării sunt:
deteriorarea sau distrugerea sistemului de injecţie de înaltă presiune şi a motorului,
griparea sau neetanşeitatea unui element.
Toate intervenţiile service trebuie realizate în condiţii foarte bune de curăţenie. A avea realizată o operaţie în condiţii
foarte bune de curăţenie înseamnă că nici o impuritate (particule de câţiva microni) nu a pătruns în sistem în cursul
demontării acestuia sau în circuite prin racordurile de carburant.
Principiile de curăţenie trebuie să se aplice de la filtru şi până la injectoare.
ATENŢIE!
ATENŢIE
Toate incidentele dintr-un sistem complex trebuie să facă obiectul unei diagnosticări complete cu
testere adaptate. FIŞA DE DIAGNOSTICARE, care trebuie documentată în cursul diagnosticării,
permite deţinerea şi păstrarea unui model al diagnosticării efectuate. Ea constituie un element
esenţial al dialogului cu constructorul.
ESTE DECI OBLIGATORIU SĂ COMPLETAŢI O FIŞĂ DE DIAGNOSTICARE DE FIECARE DATĂ CÂND O
DIAGNOSTICARE ESTE EFECTUATĂ
Listă piese sub supraveghere: Calculator
FIŞĂ DE DIAGNOSTICARE
Sistem: Injecţie
Pagina 1 / 2
Identificare administrativă
Data 2 0
Fişă documentată de
VIN
Motor
Tester de diagnosticare CLIP
Versiune de actualizare
Resentiment client
579 Nu porneşte - pană 570 Oprire bruscă - pornire dificilă
la rece
571 Oprire bruscă - pornire
dificilă la cald
586 Pornire dificilă 572 Ralanti - turaţie instabilă 574 Întreruperi - mers bruscat
573 Lipsă de putere 520 Zgomot anormal, vibraţii 576 Fum - miros eşapament
569 Pornire dificilă
Altele
Precizările dumneavoastră:
Condiţii de apariţie a resentimentului client
001 La rece 005 În rulare 008 În decelerare
002 La cald 006 La schimbarea vitezelor 009 Pană subită
003 La oprire 007 În accelerare 010 Degradare progresivă
004 Prin intermitenţă
Altele
Precizările dumneavoastră:
Documentaţie utilizată pentru diagnosticare
Metodă de diagnosticare utilizată
Tip de manual diagnosticare:
Manual de Reparaţie Notă Tehnică Diagnosticare asistată
Nr. manual de diagnosticare:
Schemă electrică utilizată
Nr. Notă Tehnică Schemă Electrică:
Alte documentaţii
Denumire şi / sau referinţă:
FD 01
Fişă de Diagnosticare
pagină de imprimat sau de fotocopiat - pagină de imprimat sau de fotocopiat - pagină de imprimat sau de fotocopiat
De citit cu testerul de Diagnosticare (ecran Identificare):
FIŞĂ DE DIAGNOSTICARE
Sistem: Injecţie
Pagina 2 / 2
Identificare calculator şi piese înlocuite pentru sistem
Referinţă piesă 1
Referinţă piesă 2
Referinţă piesă 3
Referinţă piesă 4
Referinţă piesă 5
Referinţă calculator
Număr furnizor
Număr program
Versiune program
Nr. calibrare
VDIAG
Defecte identificate cu testerul de diagnosticare
Nr. defect Prezent Memorat Denumire defect Caracterizare
Context defect în momentul apariţiei sale
Nr. stare sau parametru Denumire parametru Valoare Unitate
Informaţii specifice sistemului
Descriere:
Informaţii complementare
Care sunt elementele care v-au condus
să înlocuiţi calculatorul?
Ce alte piese au fost înlocuite?
Alte funcţii defectuoase?
Precizările dumneavoastră:
FD 01
Fişă de Diagnosticare
pagină de imprimat sau de fotocopiat - pagină de imprimat sau de fotocopiat - pagină de imprimat sau de fotocopiat
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Instrucţiuni de curăţenie
13B
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Diagnosticare - Instrucţiuni de curăţenie
I - RISCURI LEGATE DE POLUARE
Sistemul de injecţie directă de înaltă presiune este foarte sensibil la poluare. Riscurile induse prin introducerea
poluării sunt:
deteriorarea sau distrugerea sistemului de injecţie de înaltă presiune,
griparea unui element,
neetanşeitatea unui element.
Toate intervenţiile service trebuie realizate în condiţii foarte bune de curăţenie. A avea realizată o operaţie în bune
condiţii de curăţenie înseamnă că nici o impuritate (particulă de câţiva microni) nu a pătruns în sistem în cursul
demontării sale.
Principiile de curăţenie trebuie să se aplice de la filtru şi până la injectoare.
Care sunt elementele care poluează?
aşchiile metalice sau plastice,
vopseaua,
fibrele:
de carton,
de pensulă,
de hârtie,
de îmbrăcăminte,
de lavetă,
corpurile străine cum sunt firele de păr,
aerul ambiant
etc.
II - INSTRUCŢIUNI DE RESPECTAT ÎNAINTE DE ORICE INTERVENŢIE
Echipaţi-vă cu buşoane pentru racordurile de deschis (colecţie de buşoane vândută la Magazinul de Piese de
Schimb). Buşoanele sunt de unică folosinţă. După utilizare, buşoanele trebuie să fie aruncate (odată utilizate, ele
sunt murdărite, o curăţare nu este suficientă pentru a le face reutilizabile). Buşoanele neutilizate trebuie să fie
aruncate.
ATENŢIE
Este interzis să curăţaţi motorul cu curăţitorul de înaltă presiune existând riscul să deterioraţi conectica. În plus,
umiditatea poate stagna în conectori şi poate crea probleme de legături electrice.
ATENŢIE
Înainte de orice intervenţie asupra sistemului de injecţie de înaltă presiune, protejaţi:
curelele de accesorii şi de distribuţie,
accesoriile electrice (demaror, alternator, pompă direcţie asistată electrică),
suprafaţa volantului motor, pentru a evita orice scurgere de motorină pe discul de ambreiaj.
13B-EDC15-8
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Instrucţiuni de curăţenie
13B
13B-EDC15-9
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Echipaţi-vă cu pungi din plastic care se închid de mai multe ori ermetic, pentru stocarea pieselor care vor fi
demontate. Există riscuri mai mici ca piesele astfel stocate să fie supuse impurităţilor. Pungile sunt de unică
folosinţă; odată utilizate, ele trebuie să fie aruncate.
Echipaţi-vă cu lavete fine de curăţare care nu se scămoşează (referinţe lavete fine 77 11 211 707). Utilizarea cârpei
sau hârtiei clasice este interzisă. De fapt, acestea se scămoşează şi pot polua circuitul de carburant. Fiecare lavetă
nu poate fi utilizată decât o singură dată.
Utilizaţi produs de curăţare nou în momentul fiecărei intervenţii (un produs de curăţare uzat conţine impurităţi).
Vărsaţi-l într-un recipient care nu conţine impurităţi.
Utilizaţi în momentul fiecărei intervenţii, o pensulă curată şi în bună stare (pensula nu trebuie să-şi piardă perii).
Curăţaţi racordurile de deschis cu ajutorul pensulei şi cu produs de curăţare.
Suflaţi cu aer comprimat părţile curăţate (dispozitive, banc de montaj, precum şi piesele, racordurile şi zonele
sistemului de injecţie). Verificaţi să nu rămână peri din pensulă.
Spălaţi-vă pe mâini înainte şi pe durata intervenţiei dacă este necesar.
În momentul utilizării mănuşilor de protecţie şi pentru a evita orice poluare, acoperiţi mănuşile din piele cu mănuşi
din latex.
III - INSTRUCŢIUNI DE RESPECTAT ÎN TIMPUL INTERVENŢIEI
De îndată ce circuitul este deschis, astupaţi obligatoriu deschiderile care pot să lase să pătrundă poluarea.
Buşoanele de utilizat sunt disponibile la Magazinul de Piese de Schimb. Buşoanele nu trebuie în nici un caz să fie
reutilizate.
Închideţi punga din plastic ermetic, chiar dacă trebuie să o deschideţi la puţin timp după aceea. Aerul ambiant este
vector de poluare.
Orice element al sistemului de injecţie demontat trebuie, după ce a fost astupat, să fie depozitat într-un sac din
plastic ermetic.
După deschiderea circuitului, utilizarea pensulei, a produsului de curăţare, a dispozitivului de suflat aer comprimat, a
periei cu tijă pentru cavităţi, a cârpei clasice este strict interzisă. În fapt, aceste elemente sunt susceptibile de a
favoriza pătrunderea impurităţilor în sistem.
În caz de înlocuire a unui element cu unul nou, nu despachetaţi noul component decât în momentul montării sale pe
vehicul.
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Funcţionare sistem
13B
13B-EDC15-10
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Diagnosticare - Funcţionare sistem
Sinoptica sistemului
Sistemul de injecţie de înaltă presiune are drept scop să transmită motorului o cantitate precisă de motorină la un
moment determinat.
Este echipat cu un calculator cu 112 pini marca BOSCH şi tip EDC15C13.
Sistemul se compune din:
o pară de amorsare,
un filtru de motorină,
o pompă de înaltă presiune,
o electrovană fixată pe pompă care reglează presiunea înaltă,
o rampă de injecţie,
un senzor de presiune carburant,
patru injectoare electromagnetice,
un senzor de temperatură motorină,
un senzor de temperatură apă,
un senzor de temperatură aer amonte,
un senzor de referinţă cilindru,
un senzor de turaţie motor,
un senzor de presiune de supraalimentare,
o electrovană de reciclare gaze de eşapament,
un potenţiometru al pedalei de acceleraţie,
un senzor de presiune atmosferică integrat în calculatorul de injecţie,
un debitmetru,
o electrovană de limitare a supraalimentării,
o electrovană volet înăbuşitor.
Sistemul de injecţie directă de înaltă presiune "Common rail" funcţionează în mod secvenţial (bazat pe funcţionarea
injecţiei multipunct pentru motoarele pe benzină).
Acest sistem de injecţie permite, graţie procedeului de preinjecţie, să se reducă zgomotele de funcţionare, să se
diminueze cantitatea de particule şi de gaze poluante şi să se furnizeze de la turaţii inferioare, un cuplu motor
important.
Pompa de înaltă presiune generează presiunea înaltă pe care o dirijează către rampa de injecţie. Actuatorul situat
pe pompă controlează cantitatea de motorină furnizată în funcţie de solicitarea determinată de calculator. Rampa
alimentează fiecare injector printr-o conductă din oţel.
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Funcţionare sistem
13B
13B-EDC15-11
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
a) Calculatorul:
Determină valoarea de presiune a injecţiei necesară bunei funcţionări a motorului, apoi pilotează regulatorul de
presiune.
Verifică ca valoarea de presiune să fie corectă analizând valoarea transmisă de senzorul de presiune situat pe
rampă.
Determină timpul de injecţie necesar pentru a furniza cantitatea corespunzătoare de motorină şi momentul în care
trebuie să înceapă injecţia. Pilotează electric şi individual fiecare injector după ce a determinat aceste două valori.
Debitul injectat motorului este determinat în funcţie de:
durata pilotării injectorului,
presiunea rampei (reglată de calculator),
viteza de deschidere şi de închidere a injectorului,
cursa acului (determinată după o constantă pentru un tip de injector),
debitul hidraulic nominal al injectorului (unic pentru fiecare injector).
Calculatorul gestionează:
reglarea ralanti-ului,
debitul gazului de eşapament reinjectat admisiei,
controlul alimentării cu carburant (avans, debit şi presiune rampă),
comanda grupului motoventilator,
climatizarea (funcţia buclă rece),
funcţia regulator-limitator de viteză,
pilotarea pre-postîncălzire,
pilotarea martorilor luminoşi prin reţeaua multiplex.
Pompa de înaltă presiune este alimentată la o presiune joasă de o pompă auxiliară anti dezamorsare pompă de
alimentare integrată (pompă de transfer).
Ea alimentează rampa a cărei presiune este controlată pentru încărcare de actuatorul de debit şi pentru descărcare
de valvele injectoarelor. Căderile de presiune pot fi astfel compensate.
Actuatorul de debit permite pompei de înaltă presiune să nu furnizeze decât cantitatea de motorină necesară pentru
a menţine presiunea în rampă. Datorită acestui element, generarea de căldură este minimizată şi randamentul
motorului este ameliorat.
Pentru a descărca rampa utilizând valvele injectoarelor, valvele sunt pilotate cu mici impulsuri electrice:
suficient de mici pentru a nu deschide injectorul (trecerea prin circuitul de retur provenind din injectoare),
suficient de lungi pentru a deschide valvele şi a descărca rampa.
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Funcţionare sistem
13B
13B-EDC15-12
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
b) Legătură multiplex între diferitele calculatoare ale vehiculului.
Sistemul electronic care echipează acest vehicul este multiplex.
Acesta permite dialogul între diferitele calculatoare ale vehiculului. De aceea:
aprinderea martorilor luminoşi defecte pe tabloul de bord se face prin reţeaua multiplex,
identificarea defectelor vehiculului se face prin reţeaua multiplex,
suprimare a senzorului viteză vehicul pe cutia de viteze.
Informaţia viteză vehicul de pe tabloul de bord este transmisă de calculatorul ABS prin legătură filară, apoi emisă pe
reţeaua multiplex de tabloul de bord. Principalii utilizatori ai informaţiei viteze vehicul sunt calculatorul de injecţie şi
calculatorul airbag-ului.
Unele vehicule adoptă un senzor de detectare a apei din motorină, situat în filtru. În caz de prezenţă a apei în
motorină, martorul luminos oranj "injecţie şi pre-postîncălzire" se aprinde.
Sistemul poate injecta în motor motorina până la o presiune de 1350 bari. Verificaţi înainte de fiecare intervenţie ca
rampa de injecţie să nu mai fie sub presiune iar temperatura carburantului să nu fie prea ridicată.
În momentul fiecărei intervenţii asupra sistemului de injecţie de înaltă presiune, respectaţi instrucţiunile de curăţenie
şi securitate enunţate în acest document.
Este interzis să demontaţi interiorul pompei şi al injectoarelor. Numai actuatorul de debit, senzorul de temperatură
motorină şi venturi pot fi înlocuite.
Din motive de securitate, este strict interzis să slăbiţi un racord al conductei de înaltă presiune atunci când motorul
este pornit.
Este interzis, pentru problemele de poluare a circuitului, să demontaţi senzorul de presiune al rampei de carburant.
În caz de defecţiune a senzorului de presiune, este necesar să înlocuiţi senzorul de presiune, rampa şi conductele
de înaltă presiune.
Este strict interzis să demontaţi orice fulie a pompei de injecţie care are numărul 070 575. În caz de înlocuire a
pompei, înlocuiţi fulia.
Este interzis să alimentaţi direct la + 12 V orice component al sistemului.
Decalaminarea şi curăţarea cu ultrasunete sunt interzise.
Nu porniţi niciodată motorul fără ca bateria să fie corect rebranşată.
Deconectaţi calculatorul de injecţie în timpul sudărilor pe vehicul.
IMPORTANT
Motorul nu trebuie să funcţioneze cu:
Motorină care conţine mai mult de 10% diesteri,
Benzină chiar în cantitate infimă.
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Funcţionare sistem
13B
13B-EDC15-13
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
c) Funcţii găzduite:
Asistenţă la gestionare climatizare:
În cazul modelelor climatizate, sistemul EDC15 oferă posibilitatea să dezactivaţi aerul condiţionat prin UCH, în
anumite condiţii de utilizare:
întrerupere voluntară de către şofer,
în cursul fazelor de pornire,
în caz de supraîncălzire (pentru a reduce puterea de furnizat de către motor),
atunci când turaţia este menţinută la un nivel foarte ridicat (protecţia compresorului),
în cursul fazelor tranzitorii (cum sunt apăsările puternice pe acceleraţie pentru depăşire, protecţie împotriva
opririlor bruşte ale motorului şi pornire). Aceste condiţii nu sunt luate în calcul decât atunci când nu se produc
în mod repetat, pentru a evita instabilităţile sistemului (dezactivări accidentale),
când apar anumite erori.
Gestionare climatizare în buclă rece:
Climatizarea este de tip buclă rece, gestionarea sa este împărţită între mai multe calculatoare.
Calculatorul de injecţie este însărcinat să:
autorizeze solicitarea de aer rece în funcţie: de presiunea fluidului refrigerent, de temperatura apei motor şi
de turaţia motorului,
calculeze puterea absorbită de compresor în funcţie de presiunea fluidului refrigerent,
solicite pilotarea GMV, în funcţie de viteza vehiculului, de presiunea fluidului refrigerent şi de temperatura
apei motor.
Şoferul va solicita pornirea climatizării prin selectorul de ventilare cuplat la un întrerupător. Această solicitare de aer
rece este autorizată sau nu în funcţie de presiunea măsurată. Dacă această presiune este în afara limitelor de
funcţionare, strategia buclă rece nu este activată.
Autorizarea aerului condiţionat este dată de calculatorul de injecţie 2 până la 8 s după pornirea motorului.
Anclanşarea compresorului este interzisă în funcţie de condiţiile de mai jos.
Gestionare Termoplonjoane:
Pentru a ameliora pornirea la rece, vehiculul este echipat cu termoplonjoane. Aceste termoplonjoane sunt
gestionate şi comandate de UCH. Calculatorul de injecţie autorizează sau nu pilotarea termoplonjoanelor în funcţie
de fazele de funcţionare şi necesarul de putere a motorului.
Numărul de termoplonjoane maxim care poate fi pilotat este de trei, pilotările lor depind esenţial de temperatura apei
şi de temperatura aerului.
Turaţie motor Viteză vehicul Cutie pedală de acceleraţie
mai mică de 3000 ± 100 rot/min mai mică de 110 ± 2 km/h schimbare considerabilă de poziţie (variaţie
rapidă)
mai mică de 2250 ± 100 rot/min mai mică de 20 ± 3 km/h poziţie mai mare de 46 ± 2%
mai mică de 675 ± 50 rot/min ... ridicare picior
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Funcţionare sistem
13B
13B-EDC15-14
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Gestionare regulator/limitator de viteză:
Funcţia de reglare viteză vehicul permite atunci când este activată să se menţină viteza vehiculului la o valoare
selectată şi aceasta oricare ar fi condiţiile de rulare întâlnite.
Şoferul poate cu ajutorul butoanelor de control, să mărească sau să reducă viteza vehiculului.
Dacă şoferul doreşte să depăşească viteza prestabilită, el poate:
să apese pe pedala de acceleraţie şi să depăşească viteza prestabilită (vehiculul va relua viteza prestabilită
iniţială o dată ce şoferul eliberează pedala),
să apese pe butoanele de comandă a sistemului.
Funcţia de reglare a vitezei poate fi deselectată fie prin:
butoanele de comandă a sistemului,
dezactivarea comutatorului regulator de viteză,
detectarea de evenimente sistem ca de exemplu apăsarea pe pedala de frână sau de ambreiaj,
detectarea de erori sistem ca de exemplu viteza incoerentă a vehiculului.
Funcţia de reglare poate fi în egală măsură inhibată temporar dacă şoferul doreşte să mărească viteza printr-o
apăsare pe pedala de acceleraţie. Viteza de reglare va fi reluată atunci când şoferul va elibera pedala de
acceleraţie.
Vehiculul va încerca atunci să restabilească viteza prestabilită cu ajutorul unei rampe de viteză controlate.
Este posibil să reactivaţi controlul vitezei vehiculului şi să reluaţi ultima viteză prestabilită în urma unei dezactivări
(alimentare calculator neîntreruptă).
Funcţia de limitare viteză vehicul permite atunci când este activată (cu ajutorul comutatorului de selectare) să
limiteze viteza vehiculului la o valoare prestabilită. Şoferul controlează de obicei vehiculul cu ajutorul pedalei de
acceleraţie până la viteza prestabilită.
Dacă încearcă să depăşească această viteză, sistemul nu ţine cont de solicitarea pedalei şi controlează viteza
vehiculului aşa cum ar face-o regulatorul de viteză vehicul cu condiţia de a menţine pedala de acceleraţie suficient
apăsată.
Ca şi pentru regulatorul de viteză este posibil să modificaţi viteza prestabilită cu ajutorul butoanelor de control fie prin
apăsare impulsionată, fie prin apăsare continuă.
Din motive de securitate, este posibil să depăşiţi viteza prestabilită apăsând pe pedala de acceleraţie pentru a
depăşi o valoare limită a poziţiei pedalei. Controlul se efectuează atunci în totalitate cu ajutorul acesteia din urmă
până când viteza vehiculului coboară din nou sub viteza prestabilită, limitarea redevenind activă.
Dacă şoferul doreşte să depăşească viteza prestabilită, el poate:
să depăşească "punctul dur" al pedalei de acceleraţie,
să mărească printr-o apăsare scurtă sau lungă viteza prestabilită.
Funcţia de limitare a vitezei poate fi deselectată fie prin:
butoanele de comandă a sistemului,
dezactivarea comutatorului limitator de viteză,
detectarea de evenimente sistem ca de exemplu apăsarea pe pedala de frână sau de ambreiaj,
detectarea de erori sistem precum viteza incoerentă a vehiculului.
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Funcţionare sistem
13B
13B-EDC15-15
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Gestionare recirculare gaze de eşapament:
Sistemul de recirculare a gazelor de eşapament este compus dintr-o vană EGR.
Acest sistem integrează un potenţiometru care recopiază poziţia vanei.
Vana EGR este controlată în buclă închisă prin evoluţia debitului de aer măsurată cu debitmetrul.
Potenţiometrul este utilizat pentru diagnosticarea poziţiei vanei EGR.
Gestionare martori luminoşi:
Afişare pe tabloul de bord
Calculatorul gestionează afişarea pe tabloul de bord a anumitor informaţii cu privire la funcţionarea motorului. Aceasta
se referă la cinci funcţii:
martorul luminos pre-postîncălzire,
martorul luminos pentru temperatură apă,
martorul luminos defect gravitate 1 (defect non critic),
martorul luminos defect gravitate 2 (oprire de urgenţă),
martor luminos OBD al E.O.B.D. (Diagnosticare La Bord Europeană).
Aceste cinci funcţii sunt reprezentate prin 3 martori luminoşi şi/sau prin mesaje transmise de calculatorul de bord.
Martor luminos pre-postîncălzire / defect non critic "SERVICE" oranj (gravitate 1)
Acest martor luminos este utilizat totodată drept martor luminos de funcţionare şi indicator de defect al sistemului:
Iluminare continuă la + După contact:
Indică preîncălzirea bujiilor.
Iluminare continuă însoţită de mesajul "injecţie de controlat":
Indică un defect de gravitate 1 (Implică o funcţionare în mod degradare treptată a sistemului de injecţie).
Utilizatorul trebuie să efectueze reparaţiile cât mai repede posibil.
Martor luminos temperatură apă / oprire de urgenţă "STOP" roşu (gravitate 2)
Acest martor luminos este utilizat totodată drept martor luminos de funcţionare şi indicator de defect al sistemului.
Acesta se aprinde timp de 3 s la punerea contactului (procedură automată de test gestionată de tabloul de bord):
Iluminare continuă:
Indică o supraîncălzire a motorului (şoferul este liber să oprească sau nu vehiculul).
Iluminare continuă însoţită de mesajul "injecţie defectă":
Indică o problemă de gravitate 2 (În acest caz, injecţia este automat întreruptă după câteva secunde).
Utilizatorul trebuie să efectueze reparaţiile cât mai repede posibil.
Martor luminos "ORANJ" de exces de poluare "OBD"
Simbolizat printr-un motor, se aprinde la punerea contactului timp de aproximativ 3 s.
Acest martor luminos se va aprinde dacă sistemul prezintă unul sau mai multe defecte OBD.
Acest martor luminos este utilizat pentru a alerta şoferul asupra existenţei de defecte injecţie care antrenează o
poluare
excesivă sau dacă sistemul EOBD este dezactivat.
Calculatorul de injecţie face o solicitare de aprindere a martorului luminos OBD pentru defect prezent exclusiv după
trei cicluri de rulaj succesive.
Controlul vizual de 3 s la punerea contactului (procedură automată de test gestionată de tabloul de bord) este
efectuat de calculatorul de injecţie.
INJECŢIE DIESEL
Diagnosticare - Funcţionare sistem
13B
13B-EDC15-16
EDC15 C13
Nr. program: CB
Nr. Vdiag: 1D
Gestionare EOBD:
Sistemul OBD (Diagnosticare la Bord) permite să detectaţi pene care au impact asupra depoluării vehiculului
(depăşire a normelor de depoluare OBD EURO IV).
Acest sistem trebuie să fie activ pe durata întregii vieţi a vehiculului.
1. Condiţii de apariţie a unui defect OBD
Un defect OBD va fi detectat după 3 cicluri de rulare şi următorii parametri vor fi înregistraţi în calculator:
sarcină motor,
viteză vehicul,
temperatură aer,
temperatură apă,
presiune de supraalimentare,
presiune rampă,
debit de aer,
distanţă parcursă în Km de vehicul după activarea martorului luminos "OBD".
El va permite şoferului să ştie că vehiculul său prezintă un defect direct legat de poluare.
2. Defecte sistem identificate de OBD
Numai câteva defecte sunt identificate de sistemul OBD:
DF038 "Calculator".
DF040 "Circuit injector cilindru 1" exclusiv 2.DEF.
DF041 "Circuit injector cilindru 2" exclusiv 2.DEF.
DF042 "Circuit injector cilindru 3" exclusiv 2.DEF.
DF043 "Circuit injector cilindru 4" exclusiv 2.DEF.
DF209 "Circuit senzor poziţie vană EGR".
Anumite reparaţii necesită programări pentru a asigura funcţionarea corespunzătoare a anumitor organe
motoare.
Urmaţi procedurile de programare (consultaţi "Înlocuire organe"), în cazul unei înlocuiri a vanei de recirculare
a gazelor de eşapament sau a unui injector.
3. Condiţii de ştergere a unui defect OBD
Ştergerea unui defect OBD se efectuează în mai multe faze.
Defectul prezent pe testerul de diagnosticare nu va deveni memorat (în urma unei reparaţii) decât după 3 rulaje cu
vehiculul.
Martorul luminos OBD nu se va stinge decât după aceste 3 rulaje.
Aprinderea martorului luminos pe tabloul de bord nu semnifică în toate cazurile că sistemul prezintă un
defect.
Pentru ca defectul OBD şi ca parametrii de apariţie să fie şterşi din calculator, sistemul are nevoie de
40 cicluri de încălzire motor.
Un ciclu de încălzire motor este un ciclu de rulare în care:
temperatura apei motor atinge cel puţin 71,1°°
°°
C
temperatura apei motor a variat cu 22,2°°
°°
C în raport cu temperatura de pornire a motorului.
Dacă una din aceste condiţii nu este îndeplinită, defectul OBD va fi în continuare prezent sau memorat în
calculatorul de injecţie.
1/1,372