Aplicație EOBD
11
Aplicație EOBD
Ce este EOBD?
American Environmental Protection Agency (Agenția Americană pentru Protecție a
Mediului Înconjurător) și guvernele europene au stabilit obiective pentru reducerea
nivelului de poluare produs de vehiculele de pasageri și de cele comerciale. Pentru
a se asigura că îndeplinesc aceste obiective, producătorii trebuie să construiască
noi vehicule care să respecte normele de poluare din ce in ce mai stricte.
Producătorii trebuie să se asigure că vehiculul respectă aceste standarde de emisii
pe toată durata de utilizare a vehiculului. Pentru a îndeplini și menține aceste
standarde, vehiculele sunt dotate cu sisteme On-Board Diagnostic (Diagnoză
Integrată) care monitorizează integritatea și eficiența tuturor componentelor care
influențează emisiile poluante.
Pe măsură ce vehiculele devin din ce în ce mai complexe, multe din sistemele cu
care sunt dotate sunt controlate de module electronice de control. Majoritatea
vehiculelor au acum mai multe module de control (ex. Motor, Transmisie,
Caroserie, Suspensie etc.) aflate în diverse părți ale vehiculului. Sistemele On-
Board Diagnostic (Diagnoză Integrată) sunt integrate în modulele de control ale
vehiculului.
Datorită diversității de producători de vehicule și de piese, era necesară o interfață
comună pentru a comunică cu aceste module de control. În 1998, organizația SAE
(Societatea Inginerilor din domeniul Auto) a creat un standard care definește
conectorul standard de diagnoză (J1962) și un set de semnale de test pentru
diagnoză.
După definitivarea conectorului și a semnalelor de diagnoză, alt standard a fost
creat pentru a defini o metodă universală de verificare și diagnoză care să
garanteze faptul că vehiculul funcționează conform specificațiilor Original
Equipment Manufacturer (OEM)(Producător de Echipament Original). Acest
standard este cunoscut ca EOBD (European On-Board Diagnostics)(Diagnoză
Integrată pentru vehiculele fabricate în Europa).
Cerința fundamentală a pentru un sistem EOBD este ca în eventualitatea unui
defect al unei componente care influențează emisiile poluante, în memoria
modulului de control responsabil pentru acea componentă se va stoca un DTC
(Diagnostic Trouble Code)(Cod de Eroare) și pe tabloul de bord se va aprinde un
Malfunction Indicator (MI)(Indicator de Defect) pentru a atenționa șoferul. DTC-ul
poate fi obținut folosind echipament de diagnoză pentru a determina tipul și starea
defectului.