Observaţie
În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.•
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la •
intervale regulate braţele pedaliere și pedalele.
Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier și de la punctul de conectare a braţului stânga, se aplică vaselină pe •
conector, apoi se strânge la cuplul specificat.
Se va folosi un detergent neutru pentru a curăţa braţul și butucul pedalier. Folosirea unui detergent alcalin sau acid poate •
provoca decolorarea.
Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.•
În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.•
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.•
Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un •
detergent neutru și se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.•
Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul faţă, •
producând astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va muta lanţul pe un
pinion mai mare.
În cazul cadrelor cu suspensie, unghiul chainstay-ului diferă când bicicleta este utilizată faţă de când •
nu este utilizată. Când bicicleta nu este utilizată și lanţul este pe foaia mare/mijlocie și pe pinionul
cel mai mic, este posibil ca plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului de la schimbătorul faţă să atingă
lanţul.
Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.•
Se va aplica lubrifiant pe cuvetele din stânga și dreapta înainte de a le monta.•
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului •
faţă specificat.
Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenaje cu două foi. Nu se folosește pentru •
angrenajele triple, deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămașă, •
conform imaginii din dreapta.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când •
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci
când ghidonul este rotit complet.
Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece •
acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.•
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.•
Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se •
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic. Uleiul mineral folosit de
frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la acestea, însă
aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
Este interzisă dezasamblarea manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea •
defectuoasă.
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service pentru sistemul de tracţiune spate și prezentele instrucţiuni (SL-M980-I).•
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.•
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui •
dealer autorizat.
Observaţie:
Convertorul modului nu poate fi comutat când maneta este în
poziţia inferioară. Acţionaţi maneta (A) o dată sau de mai multe ori
înainte de comutare. Dacă se forţează rotirea convertorului de mod,
acesta se va rupe.
Convertorul de mod
Comutator de selectare a modului
Manetă (A)
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie
curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau
acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se
poate rupe şi provoca accidentări grave."
• Pentru a îmbunătăţi schimbarea vitezelor, cele două laturi ale acestui lanţ sunt diferite şi trebuie orientate
corect la montare, conform marcajelor laterale. Pentru a obţine performanţe optime, lanţul trebuie orientat
corect la montare. În cazul în care este montat invers, lanţul poate sări, provocând accidente grave.
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.•
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare •
întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat,
este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea
lanţului.
În cazul în care lungimea lanţului trebuie ajustată ca •
urmare a unei modificări a numărului de dinţi ai
pinionului, tăierea unei secţiuni va fi executată într-un alt
loc decât locul de îmbinare a lanţului cu ajutorul unui știft
de cuplare întărit. Dacă tăierea secţiunii este executată în
locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit, lanţul se va deteriora.
Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz •
contrar, utilizatorul se poate accidenta.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă •
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
Cele două șuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin, nu separat și până la capăt. •
Se folosește o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de strângere final este de 12 - 14 N•m. În plus, după
parcurgerea a circa 100 km, se verifică din nou cuplul de strângere folosind o cheie dinamometrică. Verificarea periodică a
cuplurilor de strângere este importantă. Dacă acestea sunt prea mici sau dacă șuruburile de prindere nu sunt strânse alternativ
câte puţin, braţul pedalier stânga se poate desprinde, putând determina căzături soldate cu vătămări grave.
Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, •
braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul se poate accidenta.
În cazul în care tubul intern nu este montat corect, axul poate rugini și se poate deteriora, provocând accidente grave.•
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor. •
Suporturi cămașă exterioară
Foi
Pinioane
Instrucţiuni pentru service
SI-5M80A-002
Date tehnice
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
folosește un colier cu un diametru de
28,6 mm, 31,8 mm și se montează pe un
adaptor de dimensiune L.
Unghi chainstay
SI-5M80A-002-05
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
(1) Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului
pedalier este de 68 mm sau de 73 mm.
(2) După aceea, se montează cuvetele, conform
figurilor de mai jos.
Schimbător faţă cu colier Schimător faţă cu prindere pe butuc
68 mm
2.5 mm
Distanţier
68 mm
Suport de
prindere pe
butucul pedalier
73 mm 73 mm
A
A A A A
A
Instalarea angrenajului pedalier
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se utilizează instrumentul special TL-FC32 / 36 pentru a monta
adaptorul dreapta (filet pe stânga) și adaptorul stânga (filet pe
dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
Note: Este posibil să fie necesare distanţiere, în funcţie de
lăţimea carcasei butucului pedalier. Pentru detalii, vezi
"Metoda de instalare a distanţierelor".
3 Se introduce partea din dreapta a angrenajului.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului
pedalier dreapta, în punctul în care canelura este largă.
5 Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16/18.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului și se verifică dacă știftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge șurubul
braţului pedalier stânga. (Cheie hexagonală de 5 mm)
Note: Fiecare șurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu de
12 - 14 N•m.
Metoda de instalare a distanţierelor
6 2
1
3
Zona canelurii largi
TL-FC16
Plăcuţă opritor
Știft plăcuţă
Se ridică
5
4
(A)
TL-FC32
A
Protecţie internă
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură
Știft de legătură
* Dacă se folosește o carcasă a butucului pedalier de 68 mm de tip
colier, se poate folosi un distanţier de 1,8 mm împreună cu un
distanţier de 0,7 mm în locul unui distanţier de 2,5 mm.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii, capătul
se rotunjește, pentru ca interiorul găurii să aibă
un diametru uniform.
ATENŢIE
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Foaia mare
Lanţ
Pentru schimbarea de pe foaia mică pe foaia mare
(maneta A)
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe foaia mică pe foaia mare.
Exemplu:
De pe o foaie mai mică pe o foaie mai mare.
Pentru schimbarea de pe o foaie mai mare pe o foaie mai
mică (maneta B)
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe foaia mai mare pe foaia mai mică.
Exemplu:
De pe o foaie mai mare pe o foaie mai mică.
Schimbarea vitezelor
Mecanismul INSTANT RELEASE face posibilă eliberarea rapidă deoarece tensiunea din cablu este eliberată imediat ce maneta este
apăsată.
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin
tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.În momentul acţionării uneia dintre
manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A) Manetă (B)
• 2-WAY RELEASE
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.Nu se rotește
mai mult decât atât, pentru a nu deteriora
filetul capacului.
După amplasarea în poziţia mijlocuie, se acţionează o dată maneta
A. Se deplasează convertorul modului în poziţia 2x (mod dublu).
Capac
Cuplu de strângere: 3 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm
Se folosește un manșon pentru ghidon cu
diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei de schimbător
Cuplu de strângere: 2,5 N•m
Poziţia manetei de schimbare a vitezelor
poate fi ajustată prin deplasarea
acesteia la stânga sau la dreapta.
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu •
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea •
frânei.
Observaţie:
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
Conectarea și fixarea cablului
Se comută convertorul de mod la poziţia 3x (mod triplu), apoi se
verifică poziţia cea mai de jos. Se acţionează maneta B de două
sau mai multe ori, pentru a o aduce în poziţia cea mai de jos. Se
scoate capacul și se conectează cablul.
Capac
Cablu
Manetă (B)
Se vor consulta instrucţiunile pentru service ale FD-M985 /
M985-E / M985-E2 / M986 / M986-D (schimbător faţă) pentru
detalii despre montarea schimbătorului faţă și reglarea SIS.
Observaţie:
Nu se va forţa rotirea comutatorului de selectare a modului. Dacă
este forţat, se poate rupe.
Convertorul de mod
Comutator de selectare a modului
1. Se slăbește șurubul (piuliţa) de fixare a cablului pe schimbătorul
faţă, apoi se extrage cablul din corpul manetei în același mod ca
și la instalarea acestuia.
2. Se demontează șurubul de reglare.
3. Se demontează mai întâi șurubul de fixare a corpului.
4. Se scot cele patru șuruburi de montare a manetei, apoi se
scoate maneta conform imaginii.
5. Pentru asamblare, se aliniază maneta de schimbător și suportul,
apoi se fixează șuruburile de fixare a manetei.
6. Se amplasează șaiba pe șurub, apoi se strânge șurubul de
fixare.
7. Se montează șurubul de reglare.
Dezasamblarea și asamblarea se vor efectua numai în momentul
înlocuirii manetei.
Înlocuirea manetei
Cuplu de strângere: 2,5 N•m
Șaibă
Șurub de fixare a corpului
Cuplu de strângere: 0,08 N•m
Șuruburi de fixare a manetei (mici)
Cuplu de strângere: 0,14 N•m
Șuruburi de fixare a manetei (mari)
Șurub de reglare
Suport
Serie XTR
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M980-L / SL-M980-IL
Cămașă OT-SP41 (SIS-SP41)
Schimbător faţă FD-M985 / FD-M985-E / FD-M985-E2 / FD-M986 / FD-M986-D
Angrenaj pedalier FC-M980 / FC-M985
Lanţ CN-M980
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP17
Schimbător faţă
X = disponibil
Număr model FD-M985 FD-M985-E FD-M985-E2 FD-M986 FD-M986-D
Normal X X X X X
Cu tragere de sus X X X X X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 14, 12T 14, 12T 12T 14, 12T 14, 12T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L - - S, M, L -
Unghi chainstay (
␣
)
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 66° - 69°
Linie lanţ indicată
46,8 mm 38T - 38T 38T 38T
48,8 mm 40-44T 40-44T 40T 40-44T 40-44T
Angrenaj
Număr model FC-M980 FC-M985
Combinaţie dinţi angrenaj 38-26T 40 - 28T 42-30T 44-30T
Diametru cerc șuruburi 104 / 64 mm 88 mm
Lungime braţ pedalier 165, 170, 175, 180 mm 170, 172,5, 175, 180 mm
Linie lanţ 46,8 mm 48,8 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Butuc pedalier compatibil SM-BB90-A SM-BB90-A
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust de 10
viteze pentru MTB
cu canelură (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
cu canelură (2)
Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari. •