- 43 -
3- Simbolul liniei de alimentare.
4- Simbolul procedeului de încălzire prevăzut.
5- Randamentul circuitului de ieşire:
- U : tensiune de ieşire.
- I2 : curent de ieşire.
- f2 : frecvenţa la ieşire.
- P2 max : putere maximă la ieşire.
6- Date caracteristice ale liniei de alimentare:
- U : tensiunea alternativă de alimentare a aparatului (limitele admise ±15%):
- P max : Putere maximă absorbită de linie.
7- Număr de serie fabricaţie. Identicarea aparatului (indispensabil pentru asistenţa
tehnică, solicitarea pieselor de schimb, identicarea originii produsului).
8- Numele maşinii.
9- Simboluri referitoare la norme de siguranţă.
Exemplul de pe placă este orientativ în ceea ce priveşte semnicaţia simbolurilor
şi a cifrelor; valorile exacte ale datelor tehnice ale aparatului dvs. trebuie să e indicate
direct pe placa aparatului respectiv.
1- Suport comandă cu pedală (pentru toate instrumentele).
2- Priză pentru conectarea diferitelor instrumente.
3- Buton multifuncţional. Selectarea modalităţii “AUTO” sau “MANUAL” valabilă
pentru toate instrumentele. Pentru a elimina/activa semnalizarea acustică ţineţi
apăsat butonul pentru 3s.
4- Potenţiometru de reglare a procentului de putere (Power %).
5- Led alarmă generală aprins. Pe ecran se aşează tipul alarmei:
Alarmă protector termic de siguranţă. Restabilirea este automată. Vă recomandăm
să duceţi aparatul într-un centru de asistenţă cât mai curând posibil.
Alarmă limitator termic. Restabilirea este automată la sfârşitul răcirii.
alarmă supratensiune. Restabilirea este automată dacă tensiunea se încadrează
în valorile admise.
Alarmă subtensiune. Restabilirea este automată dacă tensiunea se încadrează în
valorile admise.
6- Led de semnalare a puterii: arată că pe display este aşată valoarea în % (max.
100%) a puterii.
7- Display: se aşează alarmele, instrumentul folosit (la ecare aprindere a aparatului)
şi Power %.
8- Semnalizare “NO LOAD”: inductorul a fost activat în aer sau distanţa faţă de piesă
este prea mare (mai mare de 2 cm). Nu folosiţi instrumentul în aer mai ales dacă
modul AUTO nu este activ!
9- Grupul de LED de semnalare a puterii de încălzire: semnalizarea creşte odată cu
creşterea puterii care este transferată efectiv piesei.
Stabiliţi locul de instalare a încălzitorului astfel încât să nu existe vreun obstacol în faţa
deschizăturii pentru intrarea şi ieşirea aerului de răcire; în acelaşi timp, asiguraţi-vă că
nu se aspiră prafuri conductive, aburi corozivi, umiditate etc..
Lăsaţi un spaţiu liber de cel puţin 250 mm în jurul aparatului.
Avertismente
- Înainte de efectuarea oricărei legături electrice, controlaţi ca tensiunea şi frecvenţa
reţelei disponibile la locul instalării să corespundă cu datele de pe placa aparatului.
- Aparatul trebuie să e conectat numai la un sistem de alimentare cu conductor de
nul legat la pământ.
Aparatul este dotat cu un cablu de alimentare cu ştecher standard (2P + T) 16A/250V.
Poate conectat deci la o priză de reţea prevăzută cu siguranţe fuzibile sau
întrerupător automat; terminalul de împământare trebuie conectat la conductorul
de pământ (galben-verde) al liniei de alimentare. Tabelul 1 ( indică valorile
recomandate în amperi pentru siguranţele cu temporizare, alese pe baza curentului
nominal maxim debitat de încălzitor şi pe baza tensiunii nominale de alimentare.
- Introduceţi conectorul instrumentului în priza maşinii (FIG. ).
Atenţie: conectorul poate introdus în priză într-un singur mod!
- Blocaţi conexiunea cu ajutorul pârghiei.
- Conectaţi tubul de cauciuc ca în FIG.
- Apăsaţi ferm tubul pentru a asigura o conexiune bună.
Înainte de efectuarea oricărei operaţiuni cu încălzitorul, sunt necesare o serie de
vericări de efectuat cu întrerupătorul general în poziţia “O”:
1- Controlaţi ca racordarea electrică să e efectuată corect potrivit instrucţiunilor
precedente.
2- Controlaţi că încălzitorul nu este deteriorat. Vericaţi integritatea cablului şi a
ştecherului de alimentare, a cablului inductorului, a izolaţiei etc ..
3- Conectaţi instrumentul aşa cum este descris în paragraful precedent (FIG. ).
Principiul de funcţionare se bazează pe generarea unui câmp magnetic alternativ,
care este concentrat de inductor spre piesa de metal care urmează să e încălzită:
în piesă se generează curenţi “paraziţi” care o încălzesc foarte rapid. Curenţii nu
circulă în materialele izolante, aşadar acest sistem nu încălzeşte materiale, precum
sticlă, plastic, ceramică, lemn, ţesături etc. Inductorul generează curenţii paraziţi în
materiale nemagnetice, precum aluminiu, cupru, argint etc. dar, din cauza rezistivităţii
lor electrice scăzute, aceste materiale sunt încălzite puţin. Inductorul generează, în
schimb, curenţi paraziţi puternici în toate materialele feromagnetice, precum er, oţel,
fontă etc. care, din cauza rezistivităţii lor electrice ridicate sunt încălzite foarte repede.
Diferitele forme ale inductoarelor permit concentrarea uxului magnetic şi deci a
căldurii în moduri diferite, în funcţie de utilizarea pentru care au fost proiectate. uxul
generat este în măsură să încălzească metalele la o distanţă de 2÷2,5 cm faţă de
instrument, iar puterea de încălzire este cu atât mai mare, cu cât inductorul se aă
mai aproape de piesă.
- AUTO (reglare automată): Se poate transfera întotdeauna aceeaşi putere de
încălzire piesei, indiferent de distanţa faţă de piesă (în raza de acţiune de 2 ÷ 2,5
cm a instrumentului). Această funcţie de control este foarte importantă mai ales la
încălzirea tablei vopsite în care temperatura nu trebuie să crească prea repede,
pentru a nu arde piesa.
În modul AUTO este întotdeauna activă funcţia de siguranţă care activează
inductorul numai atunci când piesa se aă în raza de acţiune a instrumentului. În
acest mod, potenţiometrul () este dezactivat, deoarece aparatul setează
automat reglarea în funcţie de distanţa faţă de tablă: Pe display se aşează ultima
valoare în % folosită de aparat pentru a menţine constantă puterea de încălzire
transferată efectiv.
- MANUAL (reglare manuală): Se poate seta puterea (în %) care poate debitată de
aparat cu potenţiometrul (); pe ecran se şează valoarea selectată.
Puterea de încălzire este cu atât mai mare, cu cât tabla se aă mai aproape de
inductor şi poate depăşi în mod considerabil valoarea implicită a modului AUTO.
Ledurile din gura B-9 indică puterea de încălzire transmisă efectiv piesei (“OK” se
referă la valoarea implicită a modului AUTO).
AVERTISMENTE:
Instrumentul (poate dezlipi geamurile vehiculului încălzind marginea tablei
unde se aă adezivul care xează geamul. Adezivul este încălzit prin conducţie până
când se desprinde de tablă, eliberând geamul.
prezintă instrumentul pentru dezlipirea geamurilor şi localizarea căldurii pe
tablă: cea mai mare concentrare de căldură se obţine la centrul instrumentului.
Procedura:
1- Scoateţi garniturile vizibile, ramele din cauciuc sau metal ale geamului, pentru a
aplica penele speciale din plastic între geam şi tablă.
2- Deconectaţi antena, senzorul de ploaie, ştergătoarele şi toate accesoriile care pot
prezente în apropierea geamului.
3- Curăţaţi bine geamul de-a lungul marginilor. Dacă este necesar, protejaţi cu o
bandă părţile vizibile ale caroseriei în imediata apropiere a geamului, pentru a
evita zgârierea vopselei în timpul procesului de lucru.
4- Asiguraţi-vă că banda de protecţie aată la baza inductorului este curată şi intactă;
aplicaţi eventual o bandă nouă pentru a preveni zgârierea geamului.
5- Setaţi “AUTO” pe panoul de control al încălzitorului;
6- Aşezaţi instrumentul pe geam la o distanţă faţă de margine ca în FIG. F şi
apoi apăsaţi butonul (sau comanda cu pedală) şi apropiaţi instrumentul paralel
cu marginea. Când aparatul detectează tabla se activează şi emite un semnal
acustic, iar ledurile se aprind în ordine până la „OK” (), indicând, astfel,
zona în care poate prezent adezivul.
7- Vericaţi că poziţia adezivului este foarte apropiată de instrument (situată de
preferinţă sub instrument), cu ajutorul unei sonde ca în FIG. F. Eventual apropiaţi
instrumentul de marginea geamului până la 1-2 cm faţă de caroserie. Dacă sunteţi
obligat să lucraţi cu instrumentul prea aproape de părţile vizibile ale caroseriei,
se recomandă să răciţi vopseaua cu o cârpă umedă sau un strat subţire de apă
pulverizată.
8- Începeţi dintr-un colţ al geamului poziţionând instrumentul paralel cu marginea,
la distanţa faţă de caroserie găsită anterior, apăsaţi butonul şi mişcaţi imediat
instrumentul înainte şi înapoi pentru aproximativ douăzeci de centimetri încercând
să urmaţi poziţia adezivului ca în FIG. G.
9- Ridicaţi uşor fără a forţa colţul geamului cu ajutorul pârghiei de plastic şi împingeţi
simultan colţul cu mâna din interior. De îndată ce se ridică geamul, introduceţi
pârghia pentru a menţine poziţia. Dacă geamul nu s-a ridicat, sprijiniţi inductorul şi
încălziţi din nou zona trăgând uşor cu pârghia de plastic.
10- Continuaţi să dezlipiţi în acelaşi fel restul geamului, avansând cu mici porţiuni
drepte (aprox. 20 - 30 cm) la o viteză de 3 - 4 cm/s.
AVERTISMENTE: