Shimano ST-7970 Service Instructions

Tip
Service Instructions
INSTRUCŢIUNI PENTRU SERVICE
SI-6RX0A-005
ST-7970
MANETĂ DUAL CONTROL
SI-6RX0A-005-05
D
D
D
D
D
Romanian 3 14
INDEX
Schimbarea vitezelor •••••••••••••••••••••••••••
4
Montarea ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
5
Reglarea ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
6
Alte funcţii ale manetei ••••••••••••••••••••••••
10
Întreţinerea •••••••••••••••••••••••••••••••••••••
11
3
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
La acţionarea comutatorului de schimbare a vitezei,
motorul schimbătorului faţă va funcţiona fără a se
opri în poziţia manetei de schimbător.
Bateria trebuie demontată înainte de instalare sau
reglare, în caz contrar există pericolul de strivire a
degetelor.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite,
uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a
pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt
incorect efectuate, lanţul poate sări, ceea ce duce la
derea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea
gravă a acestuia.
Se vor folosi manetele ST-7970 cu frânele BR-7900.
Nu se vor folosi frânele BR-7900 cu modelele
anterioare de manete STI pentru șosea sau cu
manetele de frână BL-R770/BL-R550 pentru
ghidoane drepte, în caz contrar frânarea va fi mult
prea puternică.
Datorită caracteristicilor fibrei de carbon, manetele
nu trebuie modificate, în caz contrar acestea se pot
rupe, ceea ce va împiedica utilizarea frânelor.
Înainte de a folosi bicicleta, se va verifica dacă fibra
de carbon nu prezintă deteriorări, cum ar fi
crăpături sau porţiuni desprinse. Dacă se detectează
deteriorări, se vor înlocui imediat cu piese noi, fă
a se încerca repararea deteriorărilor; în caz contrar,
maneta se poate rupe, ceea ce va împiedica
utilizarea frânelor.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și
se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
Observaţie
RD-7970: Se va regla șurubul pentru
poziţia superioară și inferioară coform
instrucţiunilor pentru service. Dacă aceste
șuruburi nu sunt reglate, lanţul poate
dea între spiţe și pinionul mare,
blocând roata, sau poate cădea de pe
pinionul mic.
Manetele din fibră de carbon se pot
curăţa cu o cârpă moale umezită cu
detergent neutru; în caz contrar,
materialul se poate deteriora și își poate
pierde rezistenţa.
Se vor feri manetele din fibră de carbon
de expunerea la temperaturi ridicate. De
asemenea, se vor feri de foc.
Manetele de schimbător se vor acţiona
numai atunci când angrenajul se învârte.
Se va folosi unealta specială TL-EW01
pentru demontarea cablului.
Se va avea grijă ca apa să nu intre în
conector.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau
deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele
de montare, reglare, utilizare sau
întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va
adresa unui dealer autorizat.
Romanian
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Serie DURA-ACE
Manetă Dual control ST-7970
Cablu electric EW-7970 / 7972 / 7973 / 7975, SM-EW79A
Baterie / Încărcător de baterie SM-BTR1 / SM-BCR1
Viteze 20
Schimbător faţă FD-7970
Angrenaj pedalier FC-7900
Schimbător spate RD-7970
Butuc spate FH-7900
Bloc de pinioane CS-7900 (cu excepţia 11-28T)
Lanţ CN-7900
Clești de frână BR-7900
Schimbarea vitezelor
4
Utilizarea schimbătorului spate
< Comutator de schimbare (X) >
Lanţul trece pe un pinion mai mare la fiecare
acţionare a comutatorului.
< Comutator de schimbare (Y) >
Lanţul trece pe un pinion mai mic la fiecare
acţionare a comutatorului.
Utilizarea schimbătorului faţă
< Comutator de schimbare (X) >
Lanţul trece pe o foaie mai mare.
< Comutator de schimbare (Y) >
Lanţul trece pe o foaie mai mică.
* Pentru detalii despre metoda de selectare a comutatoarelor de schimbare, se vor consulta instrucţiunile
pentru service ale testerului.
Se poate utiliza testerul (SM-EC79) pentru a configura comutatoarele (X) și (Y).
Dacă lanţul cade în interior, se meine apăsat
comutatorul (X) pentru a deplasa complet
schimbătorul faţă spre exterior și a reamplasa
lanţul.
Comutator de
schimbare (X)
Comutator de
schimbare (X)
Comutator de
schimbare (Y)
Comutator de
schimbare (Y)
1. Se trage ușor de maneta de frână.
2.
Se introduce cablul din faţă, se
introduce capătul cablului în
locașul pentru cablu, apoi se
montează cămașa începând din
capătul opus.
Cursa manetei poate fi reglată
folosind șurubul din partea
superioară a manșonului. Se
verifică funcţionarea manetei în
timpul reglării.
5
Montarea
Montarea pe ghidon
Se ridică manșonul din faţă, apoi se foloste o cheie
hexagonală de 5 mm pentru a strânge piuliţa de
fixare a manșonului.
Montarea cablurilor de frână
Se folosesc cabluri suficient de lungi pentru a nu fi
complet întinse, chiar și atunci când ghidonul este rotit
complet spre stânga și dreapta.
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de
carbon, se va consulta cuplul de strângere
recomandat de producătorul acestora pentru a evita
strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/
sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Manșon
Cheie hexagonală de 5 mm
Locaș pentru cablu
Cămașă
Capăt cablu
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
* Pentru detalii despre conectarea și amplasarea cablurilor electrice, se vor consulta instrucţiunile pentru
service ale acestora.
Cabluri utilizate
• Cablu (cablu PTFE)
• • • • • • • • • • • • • • • • •
diam. 1,6 mm
• Cămașă exterioară SLR
• • • • • • • • • • • • •
5 mm dia.
Reglarea
6
Reglarea schimbătorului spate (RD-7970)
1.
Se montează bateria.
2.
Se deplasează schimbătorul spate pe pinionul 5.
Se apasă butonul de la îmbinarea
(A) a SM-EW79A până când LED-ul
roșu se aprinde, pentru a comuta
la modul de reglare a
schimbătorului spate.
Dacă butonul este menţinut apăsat
după aprinderea LED-ului roșu, se
va activa modul de anulare a
protecţiei.
* Pentru detalii despre funcţia de protecţie, se vor consulta
instrucţiunile pentru service ale schimbătorului spate.
3.
Dacă comutatorul de schimbare (X) este apăsat o dată, rola de
ghidare se va deplasa un pas spre interior.
Dacă comutatorul de schimbare (Y) este apăsat o dată, rola de
ghidare se va deplasa un pas spre exterior.
Rola de ghidare se poate deplasa 12 pași spre interior și 12 pași
spre exterior din poziţia iniţială, având în total 25 de poziţii.
La reglare, rola de ghidare se va deplasa ușor exagerat, apoi va reveni pentru a permite identificarea
direcţiei de reglare.
Poziţia rolei de ghidare și a pinionului trebuie verificată după oprirea rolei de ghidare.
Buton
Îmbinare (A)
roșu
7
4.
În timp ce se rotește braţul pedalier, se acţionează comutatorul de
schimbare (X) pentru a deplasa rola de ghidare spre interior, până
când lanţul atinge pinionul 4 și emite un ușor zgomot.
Se acţionează apoi comutatorul de schimbare (Y) de 4 ori pentru a
deplasa rola de ghidare spre exterior, în poziţia finală.
Se apasă butonul de la îmbinarea (A) până când LED-ul
roșu se stinge, pentru a comuta de la modul de reglare
a schimbătorului spate la modul de schimbare a
vitezelor.
Se selectea fiecare viteză și se verifică dacă lanţul nu
emite zgomot pe niciun pinion.
Dacă este necesară reglarea fină, se comută din nou la
modul de reglare și se reia reglarea schimbătorului spate.
4 pași
Se acţionează de 4 ori
Buton
Stins
8
< Reglarea în poziţie inferioară >
Se deplasează schimbătorul spate pe pinionul cel
mai mare, apoi se strânge șurubul de reglare în
poziţie inferioară până când atinge opritorul.
5.
Se ajustează apoi șurubul de reglare în poziţie
inferioară și șurubul de reglare în poziţie
superioară.
< Reglarea în poziţie superioară >
Se deplasează schimbătorul spate pe pinionul cel
mai mic, apoi se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară pâ când atinge opritorul în
poziţia în care s-a oprit schimbătorul.
Din această poziţie, se rotește o tură în sens
antiorar șurubul de reglare în poziţie superioară
pentru a permite cursa suplimentară a
schimbătorului.
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Șurub de reglare în
poziţie superioară
Cheie hexagonală de 2 mm
Cheie hexagonală de 2 mm
La schimbarea de pe pinionul cel mai mare pe
pinionul cel mai mic, schimbătorul spate va
efectua cursa suplimentară spre exterior, apoi
va reveni.
Reglarea
9
6. Ajustarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe pinionul mic și pe foaia cea mai
mare, apoi se rotește braţul pedalier înapoi.
Se rotește șurubul de reglare a tensiunii B pentru
a aduce rola de ghidare cât mai aproape de
pinion, dar fără a-l atinge.
Se așează lanţul pe cel mai mic pinion și se repetă
operaţiunea de mai sus astfel încât rola să nu
atin pinionul.
Cel mai mare pinion
Rolă de ghidare
Șurub de reglare a
tensiunii B
Cel mai mic pinion
Reglarea schimbătorului faţă (FD-7970)
< Reglarea în poziţie inferioară >
Se amplasea laul pe foaia mică și pe pinionul cel
mai mare.
Se folosește o cheie hexagonală de 2 mm pentru a roti
șurubul de reglare în poziţie inferioară astfel încât să
rămână un spaţiu de 0,5 - 1 mm între lanţ și plăcuţa
interioară a ghidajului lanţului.
Șurub de susţinere
Șurub de reglare în
poziţie superioară
0,5 - 1 mm
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
La acţionarea comutatorului de schimbare a vitezei,
motorul schimbătorului faţă va funcţiona fără a se
opri în poziţia manetei de schimbător.
Bateria trebuie demontată înainte de instalare sau
reglare, în caz contrar există pericolul de strivire a
degetelor.
Observaţie:
Șurubul de reglare în poziţie inferioară, șurubul de
reglare în poziţie superioară și șurubul de susţinere sunt
apropiate. Se va verifica dacă se folosește șurubul corect
pentru reglare.
AVERTISMENT
10
Reglarea
Alte funcţii ale manetei
< Indicatorul încărcării bateriei >
Se apasă și se menţine apăsat unul din comutatoarele de
schimbare minim 0,5 secunde.
Indicatorul din partea superioară a îmbinării (A) permite
verificarea încărcării bateriei.
100 % Verde (aprins 2 secunde)
50 % Verde intermitent (de 5 ori)
25 % Roșu (aprins 2 secunde)
0 % Roșu intermitent (de 5 ori)
Indicator baterie
* Când bateria se descarcă, schimbătorul faţă va înceta să funcţioneze, apoi schimbătorul spate va înceta să
funioneze. Când bateria este complet descărcată, schimbătoarele vor rămâne în ultima poziţie selectată.
Dacă indicatorul bateriei este roșu, se recomandă reîncărcarea cât mai rapidă a bateriei.
< Reglarea în poziţie superioară >
Se amplasea apoi lanţul pe foaia mare și pe pinionul
cel mai mic.
Se folosește o cheie hexagonală de 2 mm pentru a roti
șurubul de reglare în poziţie superioară astfel încât să
rămână un spaţiu de 0,5 - 1 mm între lanţ și plăcuţa
exterioară a ghidajului lanţului.
Se deplasează schimbătorul faţă și schimbătorul spate
în toate poziţiile și se verifică dacă ghidajul lanţului nu
atinge lanţul.
0,5 - 1 mm
11
Întreţinerea
Dezasamblarea manșonului și manetei
1.
Se folosește o cheie hexagonală de 2 mm pentru a
demonta șurubul de fixare a axului manetei din partea
inferioară a manșonului.
2.
Se extrage axul manetei folosind o cheie hexagonală
sau un instrument similar și un ciocan din plastic.
3.
Se demontează arcul de revenire.
* În ilustrie este prezentată maneta din dreapta.
Șurub de fixare a axului manetei
Axul manetei
Arc de revenire
* TORX este marcă înregistrată a
Camcar LLC.
Șuruburi de fixare a unităţii de
schimbare (TORX
®
T5*)
12
Asamblarea unităţii de schimbare
1.
Se verifică dacă butoanele sunt fixate pe arcuri, apoi se amplasează
arcurile comutatoarelor în orificiile plăcuţei manetei de schimbător.
2.
Se amplasează unitatea de schimbare pe suprafaţa plăcuţei de
montare.
4.
Se demontează cele două șuruburi de fixare a unităţii de
schimbare, apoi se demontează comutatoarele și arcurile
comutatoarelor. Manșonul și maneta pot fi apoi dezasamblate.
Se aplică vaselină
Arcuri schimbător
Vaselină DURA-
ACE (Y-04110000)
Întreţinerea
13
3.
Se apasă manual unitatea de schimbare astfel încât arcurile să intre în
canelurile din butoane, apoi se apasă complet comutatoarele de
schimbare (X și Y).
Comutatoare de schimbare (X și Y)
Ansamblu de schimbare a vitezelor
4.
Se lasă un spaţiu între unitatea de schimbare și
plăcuţa de montare, apoi se verifică dacă capătul
cauciucului unităţii de schimbare se află pe buton.
5.
Se apasă manual unitatea de schimbare pe placa
de montare, apoi se verifică din nou funcţionarea
butoanelor de schimbare (X și Y).
Se montează comutatorul folosind șuruburile de
fixare.
Cuplu de strângere:
0,18 N·m
Întreţinerea
14
Asamblarea manșonului și manetei
1.
Se asamblează manșonul și maneta, se montează arcul de
revenire, apoi se montează prin presare axul manetei orientat
în direcţia corectă. Se strânge apoi șurubul de fixare a axului
manetei.
* Se acţionează comutatoarele de schimbare (X și Y) și se verifică dacă funcţionează; se verifică dacă maneta
funcţionează corect.
Observaţie:
Șurubul de fixare a axului
manetei trebuie strâns astfel
încât să fie la același nivel cu
manșonul, conform ilustraţiei.
Se aplică vaselină
Vaselină DURA-ACE
(Y-04110000)
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http: //techd ocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Shimano ST-7970 Service Instructions

Tip
Service Instructions