FD-M412
FD-M410
FD-M410-E
FD-M413
FD-M412
FD-M410
FD-M410-E
FD-M413
Se folosesc uneltele speciale (TL-UN74-S și TL-UN66) pentru a instala
butucul pedalier (1) și schimbătorul faţă conform imaginii.
Dacă lăţimea butucului pedalier este de 68 mm, se introduce un
distanţier (2,5 mm) la montarea schimbătorului faţă ca și în imagine.
Se instalează adaptorul (2) și se folosește o cheie hexagonală
de 8 mm pentru montarea angrenajului.
“Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de
condiţiile de mediu. Lanţul trebuie curăţat periodic folosind o
substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini
sau acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul
utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca
accidentări grave.”
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos
înainte de a alege știftul potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt
potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit
sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni
este executată în locul de îmbinare cu un știft
de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării;
în caz contrar, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab
sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și
poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Este importantă verificarea periodică a cuplurilor de strângere a braţelor pedaliere și a
pedalelor. După parcurgerea a circa 100 km, se verifică din nou cuplurile de
strângere. Dacă cuplurile de strângere sunt prea mici, braţele pedaliere sau pedalele
se pot desprinde, provocând accidente grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedalierului. Acestea nu trebuie să
prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul
poate cădea de pe bicicletă.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând
vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la
căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
• Pericol de rănire când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie din cauza dinţilor foii
mari.
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou
acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au
joc. De asemenea, se vor strânge la intervale regulate braţele pedaliere și pedalele.
• La montarea pedalelor, se va aplica o cantitate mică de vaselină pe filet pentru a
preveni înţepenirea acestora. Se va folosi o cheie dinamometrică pentru strângerea
corectă a pedalelor. Cuplu de strângere: 35 - 55 N•m Pedala dreaptă are filet pe
dreapta; pedala stângă are filet pe stânga.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se depistează joc în butucul pedalier, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor
lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui
schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. În plus,
curăţarea lanţului cu un detergent neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi o
modalitate eficientă de prelungire a duratei de
utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Există posibilitatea ca lanţul să murdărească
manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.
• Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul
utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine,
ar putea atinge foile sau schimbătorul faţă,
producând astfel zgomot. Dacă zgomotul
respectiv reprezintă o problemă, se va muta lanţul pe un pinion mai mare.
• Se aplică vaselină pe butucul pedalier înainte de montarea
acestuia.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa
exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului faţă specificat.
• Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele
triple. Nu se folosește pentru angrenajele duble, deoarece
punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un
cadru care are trei suporturi ale cămășii exterioare, conform
imaginii din dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet,
chiar și atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică
dacă maneta schimbătorului nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit
complet.
• Se lubrifiază cu vaselină cablul și partea interioară a cămășii exterioare înainte de
utilizare, pentru a se asigura alunecarea ușoară a cablului.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere
a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Sistem tracţiune faţă
Instrucţiuni pentru service SI-6KFFB-002
Pentru schimbarea de pe o foaie mare pe una mai mică
(maneta B)
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată,
are loc trecerea la următoarea foaie mai mică.
Exemplu:
de la foaia mare la foaia mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea
vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
Pentru schimbarea de pe o foaie mică pe una mai mare
(maneta A)
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată,
are loc trecerea la următoarea foaie mai mare.
Exemplu:
de la foaia mijlocie la foaia mare.
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul
pe pinionul mare și pe foaia
mare)
Pinionul
mare
Foaia
mare
Lanţ
Montarea manetei
Schimbător faţă
➀
Butuc pedalier
3
1
Cheie hexagonală de 5 mm
➁
Adaptor
Distanţier (2,5 mm)
Corpul principal Adaptor
➂
Angrenaj faţă
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere:
5 N•m
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru exterior maxim de 32 mm.
2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de cel
puţin două ori, apoi se verifică
indicatorul pentru a vedea dacă
maneta este în poziţia cea mai
joasă. Se scoate apoi capacul
orificiului intern și se conectează
cablul.
Se montează capacul orificiului intern
rotindu-l conform imaginii, până când se
oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii exterioare, capătul se
rotunjește, pentru ca interiorul găurii să aibă
un diametru uniform.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii
exterioare.
Capac exterior
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând din capătul
cu marcajul. Se aplică vaselină din capătul cu marcajul pentru
menţinerea eficienţei funcţionării
cablului.
Marcaj
Reglarea SIS
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţia inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
• Se montează maneta de
schimbare a vitezelor într-o
poziţie în care nu împiedică
acţionarea frânei și schimbarea
vitezelor.
• Nu se folosește într-o
combinaţie care împiedică
acţionarea frânei.
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Șurub de reglare
în poziţia
superioară
Lanţ
Plăcuţă
exterioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Pinionul
mare
Foaia
mică
Capac orifi ciu intern
3
1
Manetă (B)
Capac orificiu intern
Cablu
3. Reglarea în poziţia superioară
Distanţa dintre plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului și lanţ
trebuie să fie de 0 - 0,5 mm.
1
3
Bucșă de reglare cablu
5. Tabelul problemelor tehnice
După finalizarea pașilor 1 – 4, se acţionează maneta
schimbătorului pentru a verifica schimbarea vitezelor.
(Această operaţiune se efectuează și dacă schimbarea
vitezelor devine dificilă în timpul utilizării).
Secţiunea orizontală a plăcuţei
exterioare a ghidajului lanţului trebuie
să se afle exact deasupra foii mari și
să fie paralelă cu aceasta. Se strânge
folosind o cheie hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Foaie
(foaia mare)
Ghidaj lanţ
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Știft de capăt
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură
Suporturi cămașă exterioară
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Angrenaj
< FD-M410-E >
Montarea schimbătorului faţă,
butucului pedalier și angrenajului
<
FD-M413 / FD-M412 / FD-M410
>
Se montează folosind instrumentele
speciale TL-UN74-S / TL-UN66.
Se instalează întâi corpul principal,
apoi adaptorul.
Se folosește o cheie hexagonală de 8 mm pentru instalarea
angrenajului.
Strângere
Se reglează și apoi se montează schimbătorul faţă conform imaginii.
Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Cuplul de strângere a butucului pedalier /
adaptorului: 50 - 70 N•m
Cuplul de strângere a angrenajului:
35 - 50 N•m
Cuplul de strângere a butucului pedalier /
adaptorului: 50 - 70 N•m
Cuplul de strângere a angrenajului:
35 - 50 N•m
Cheie hexagonala de 8 mm
(TL-WR38)
Bloc de aliniere Pro-Set
Indicator Pro-Set
Dinţii foii trebuie să
ocupe acest spaţiu
Cu tragere de jos Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
După întinderea cablului, se fixează la loc schimbătorul
faţă, conform imaginii.
Poziţia lanţului
Pinionul
mic
Foaia
mare
4. Reglarea pe foaia de mijloc
În momentul reglării, se așază lanţul pe pinionul mare și
pe foaia mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul bucșei de
reglare a cablului, astfel încât distanţa dintre plăcuţa
interioară a ghidajului lanţului și lanţ să fie
de 0 – 0,5 mm.
Poziţia lanţului
Pinionul
mare
Foaia
mijlocie
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Bloc de aliniere
Pro-Set
Butuc pedalier
Schimbător faţă
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Unghi chainstay
ST-M410
3
1
Cheie hexagonală
de 5 mm
SL-M410
SL-M410
6.5mm
7.1mm
Argintiu
Negru
Lanţ
Știft de cuplare
întărit
Instrument pentru
lanţ
Lanţ foarte îngust cu
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu
8 / 7 / 6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Serie Alivio
Rapidfi re Plus ST-M410 / SL-M410
Cămașă exterioară OT- SP40
Schimbător faţă
FD-M413 / FD-M412 / FD-M410 / FD-M410-E
Angrenaj FC-M416 / FC-M415 / FC-M411 / FC-M410
Butuc pedalier BB-UN26 / BB-UN26-E
Lanţ CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj cablu butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
X = disponibil
Număr model
FD-M413 / FD-M412 / FD-M410
FD-M410-E
Cu tragere de jos X X
Cu tragere de sus X X
Diferenţa dintre foaia mare și cea mică 20T 20T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și cea mijlocie 10T 10T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L S, M, L
Unghi chainstay ( ) 63°- 66°, 66°- 69° 63°- 69°
Linie lanţ indicată
47,5 / 50 mm
50 mm
α
Număr model FC-M416 / FC-M415 / FC-M411 / FC-M410
Combinaţie foi 42T - 32T - 22T / 48T - 38T - 28T
Diametru gaură șurub 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm
Dimensiuni filet pedale BC 9/16" x 20 T.P.I. (Filet englezesc)
Număr model BB-UN26-E BB-UN26
Marcaj ștanţat LL123 LL113 LL123 LL113
Lungimea axului 123 mm 113 mm 123 mm 113 mm
Linie lanţ 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm
Dimensiuni filet
BC 1,37 X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de
la foaia mijlocie la foaia mare
este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de
la foaia mijlocie la foaia mică
este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare a
poziţiei inferioare, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ
și plăcuţa interioară a
schimbătorului faţă, la foaia
mare.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ
și plăcuţa exterioară a
schimbătorului faţă, la foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia
mijlocie la coborârea de pe
foaia mare.
Se slăbește bucșa de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între
lanţ și plăcuţa interioară a
schimbătorului faţă când se
face trecerea la pinionul
mare și lanţul se află pe
foaia mijlocie.
Se strânge bucșa de reglare
a cablului în sensul acelor de
ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre
butucul pedalier.
Se strânge șurubul de reglare
în poziţie inferioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/2 de tură).
SI-6KFFB -002-05
6,5 mm
7,1 mm
ATENŢIE
Foi
Pinioane
Se foloseşte o cheie hexagonală de 5 mm pentru strângerea
şurubului de fixare a cablului.
Se taie excesul de cablu şi se instalează capătul.
< FD-M412 / M410 / M410-E > < FD-M413 >
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Observaţie:
Se trage cablul conform
imaginii.