Shimano SL-MC40 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Se folosesc uneltele speciale (TL-UN74-S și TL-UN66) pentru a instala
butucul pedalier (1) și schimbătorul faţă conform imaginii. Dacă lăţimea
butucului pedalier este de 68 mm, se introduce un distanţier (2,5 mm)
la montarea schimbătorului faţă ca și în imagine.
Se instalează adaptorul (2) și se folosește o cheie hexagonală de 8 mm
pentru montarea angrenajului.
Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi,
cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece aceștia pot duce la defectarea și /
sau deteriorarea lanţului.
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos
înainte de a alege știftul potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt
potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit
sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni
este executată în locul de îmbinare cu un știft de
cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va
deteriora.
Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în
caz contrar, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab
sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și
poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedalierului. Acestea nu trebuie să
prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul
poate cădea de pe bicicletă.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Componentele slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea utilizatorului. Se
recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la
căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
Observaţie
În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou
acest aspect.
Înainte de folosirea bicicletei se verifică să nu existe jocuri în îmbinări sau conexiuni.
(BB-FC, FC-PD)
Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
În cazul în care se depistează joc în butucul pedalier, se va înlocui butucul pedalier.
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor
lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui
schimbătorul.
Se aplică vaselină pe butucul pedalier înainte de montarea acestuia.
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de
cablu al butucului pedalier specificat.
Foile trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. În plus, curăţarea
lanţului cu un detergent neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate
eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
Dacă lanţul continuă să iasă de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul
și foile.
Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele
triple. Nu se folosește pentru angrenajele duble, deoarece
punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un
cadru care are trei suporturi ale cămășii exterioare, conform
imaginii din dreapta.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a
nu se întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este rotit
complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se lubrifiază cu vaselină cablul și partea interioară a cămășii exterioare înainte de
utilizare, pentru a se asigura alunecarea ușoară a cablului.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale
a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a
bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Sistem tracţiune faţă
Instrucţiuni pentru service SI-6BLFA-001
Pentru schimbarea de pe o foaie mare pe una mai
mică (maneta B)
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea la următoarea foaie mai mică.
Exemplu:
de la foaia mare la foaia mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
Pentru schimbarea de pe o foaie mică pe una mai
mare (maneta A)
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea la următoarea foaie mai mare.
Exemplu:
de la foaia mijlocie la foaia mare.
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe
pinionul mare și pe foaia mare)
Pinionul mare Foaia mare
Lanţ
Schimbător faţă
Butuc pedalier
Adaptor
Distanţier (2,5 mm)
Corpul principal Adaptor
Angrenaj pedalier
2. Conectarea și fixarea cablului
Se apasă maneta (B) de 2 sau mai multe ori, se verifică
pe display dacă poziţia inferioară este corectă, apoi se
fixează cablul.
În timp ce se trage ferm de cablu, se fixează prin strângere
șurubul de fixare cu o cheie hexagonală de 5 mm.
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii exterioare, capătul
se rotunjește, pentru ca interiorul
găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al
cămășii exterioare.
Capac exterior
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând
din capătul cu marcajul. Se aplică vaselină din capătul
cu marcajul pentru
menţinerea eficienţei
funcţionării cablului.
Marcaj
Reglarea SIS
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţia inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Pinionul mare Foaia mică
1
2
3
Manetă (B)
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Bucșă de reglare cablu
5. Tabelul problemelor tehnice
După finalizarea pașilor 1 – 4, se acţionează maneta schimbătorului
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se
efectuează și dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul utilizării).
Secţiunea orizontală a plăcuţei exterioare
a ghidajului lanţului trebuie să se afle
exact deasupra foii mari și să fie paralelă
cu aceasta. Se strânge folosind o cheie
hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Foaie (foaia mare)
Ghidaj lanţ
Știft de capăt
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură
Suporturi cămașă exterioară
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Schimbător faţă
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Unghi chainstay
X = disponibil
Angrenaj
Butuc pedalier
<FD-M330-E>
Montarea schimbătorului faţă,
butucului pedalier și angrenajului
<FD-M410 / FD-M411>
Se montează folosind instrumentele
speciale TL-UN74-S / TL-UN66.
Se instalează întâi corpul principal,
apoi adaptorul.
Se folosește o cheie hexagonală de 8 mm pentru instalarea angrenajului.
Strângere
Se reglează și apoi se montează schimbătorul faţă conform imaginii.
Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Cuplul de strângere a butucului pedalier / adaptorului
50 -70 N•m
Cuplul de strângere a angrenajului:
35 - 50 N•m
Cuplul de strângere a butucului pedalier / adaptorului
50 - 70 N•m
Cuplul de strângere a angrenajului:
35 - 50 N•m
3 mm
1 mm
Cheie hexagonală de 8 mm
(TL-WR38)
Bloc de aliniere Pro-Set
Indicator Pro-Set
Dinţii roţii trebuie să
ocupe acest spaţiu
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Se taie excesul de cablu și se instalează capătul.
Cu tragere de sus Cu tragere de jos
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de fixare
a cablului
Cheie hexagonală de
5 mm
Cu tragere de jos Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
După întinderea cablului, se fixează la loc schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Șurub de
reglare în poziţia
superioară
Lanţ
Plăcuţă exterioară
ghidaj lanţ
3. Reglarea în poziţia superioară
Distanţa dintre plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului și lanţ trebuie
să fie de 0 - 0,5 mm.
Poziţia lanţului
Pinionul mic Foaia mare
4. Reglarea pe foaia de mijloc
În momentul reglării, se așază lanţul pe pinionul mare și, în faţă,
pe foaia mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul bucșei de reglare a
cablului, astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a ghidajului
lanţului și lanţ să fie de 0 – 0,5 mm.
Poziţia lanţului
Pinionul mare Foaia mijlocie
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Bloc de aliniere
Pro-Set
Instalarea manetei de schimbător
Cheie hexagonală de 5 mm
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 32 mm.
Se montează maneta de schimbare a vitezelor într-o poziţie în
care nu împiedică acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Lanţ Știft de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9 viteze,
ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN23
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6 viteze,
ca de exemplu
CN-HG50 / CN-IG51
Negru
TL-CN32 / TL-CN23
Serie Altus
Rapidfire Plus SL-MC40
Cămașă exterioară SP40
Schimbător faţă FD-M411 / FD-M410 / FD-M330-E
Angrenaj FC-M341 / FC-M341-8
Butuc pedalier BB-UN26 / BB-UN26-E / BB-ES25
Lanţ CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj cablu butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Număr model FD-M410 / FD-M411 FD-M330-E
Cu tragere de jos X X
Cu tragere de sus X X
Diferenţa dintre foaia mare și cea mică 20T 20T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și cea mijlocie 10T 10T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L
Unghi chainstay ( α )
63°- 66°, 66°- 69° 66°- 69°
Linie lanţ indicată 50,0 mm
Număr model FC-M341-8 FC-M341 FC-M341
Combinaţie dinţi foaie 42 - 32 - 24T 48 - 38 - 28T
Diametru șurub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Butuc pedalier indicat BB-ES25 BB-UN26 BB-UN26 (-K)
Schimbător faţă indicat FD-M411 / FD-M410 / FD-M330-E FD-M410 / FD-M411
Dimensiuni filet pedale BC 9/16" x 20 T.P.I. (Filet englezesc) BC 9/16" x 20 T.P.I. (Filet englezesc)
Număr model BB-UN26-E BB-UN26
Marcaj ștanţat LL123 LL113 LL123 LL113
Lungimea axului 123 mm 113 mm 123 mm 113 mm
Linie lanţ 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm
Angrenaj indicat FC-M411 FC-M410 FC-M411 FC-M410
Dimensiuni filet
BC 1,37 X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (73 m)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
Număr model BB-ES25 BB-ES25-E BB-UN26 (-K)
Marcaj ștanţat 118 118 LL123
Lungimea axului 118 mm 118 mm 123 mm
Linie lanţ 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm
Angrenaj indicat FC-M410-8 FC-M410-8 FC-M411
Dimensiuni filet
BC 1,37 X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37 X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37 X 24 T.P.I.
(68 mm)
Dacă lanţul cade spre braţul pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
mijlocie la foaia mare este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
mijlocie la foaia mică este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare a
poziţiei inferioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox. un
1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, la foaia mare.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, la foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie
la coborârea de pe foaia mare.
Se slăbește bucșa de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea la pinionul
mare și lanţul se află pe foaia mijlocie.
Se strânge bucșa de reglare
a cablului în sensul acelor de
ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
6,5 mm
7,1 mm
SI-6BLFA-001-05
  • Page 1 1

Shimano SL-MC40 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru