Cheie hexagonală de 4 mm
Serie Deore
RAPIDFIRE-Plus (manetă de schimbare a vitezelor și de frână) ST-M590
Cămașă SIS-SP41
Schimbător spate RD-M591
Tip SGS
Butuc spate FH-M529 / FH-M590 / FH-M595 / FH-M629
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-HG61
Lanţ CN-HG53
Ghidaj cabluri SM-SP17 / SM-BT17
Instrucţiuni pentru service SI-6S90A-001
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Montarea schimbătorului spate
Schimbător spate
Combinaţii bloc de pinioane Butuc spate
În momentul montării, se va avea grijă ca filetul șurubului de reglare a
tensiunii B să nu intre în contact cu urechea de schimbător. În caz contrar,
pot apărea deformări.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche
schimbător
Șurub de reglare a
tensiunii B
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate.
Din această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de
tracţiune poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează
adăugând două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în
care dimensiunea “A” este maximă, iar lanţul se află pe cel mai
mare pinion și pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate
este amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află
pe foaia mică și pe cel mai mic pinion.
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul
pe cel mai mare pinion și pe
foaia mare)
Cel mai
mare pinion
Lanţ
Foaia
mare
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru exterior
maxim de 36 mm.
Montarea manetei
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin tragerea
manetei. Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia
dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Pentru a schimba doar o viteză, se apasă maneta (A) în poziţia (1).
Pentru a schimba rapid două viteze, se apasă în poziţia (2).
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba pe următorul pinion
mai mic.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
2-way release
Reglarea SIS
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbător pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru a
compensa jocul și se rotește braţul pedalier.
Dacă lanţul urcă
pe al 3-lea pinion
Se strânge șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
revine pe cel de-al 2-lea
pinion. (în sensul acelor de
ceasornic)
Se slăbește șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
atinge cel de-al 3-lea pinion și
face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o
apăsare ușoară a manetei de schimbare a vitezelor,
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot, se rotește ușor șurubul de reglare a cablului în sensul acelor
de ceasornic, pentru a-l strânge până când zgomotul dispare și lanţul
funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică
lipsa zgomotelor pe toate pinioanele.
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic
toate piesele sistemului de transmisie.
2. Conectarea și fixarea cablul
Se acţionează maneta (B) de
8 sau de mai multe ori, se verifică
dacă indicatorul se află în poziţia
superioară, apoi se montează și
se reglează cablul.
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii
exterioare, capătul se rotunjește, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Capacul etanș cu vârf și
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din
cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea
capacului cu cel din aluminiu,
livrat ca accesoriu.
Capătul cămășii prevăzut cu
capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
1
1 2
2
Cel mai mare pinion
Rolă de ghidare
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
3. Reglarea în poziţie inferioară
Se rotește șurubul de reglare L (pentru reglare pe pinionul mare)
astfel încât rola de ghidare să se alinieze cu cel mai mare pinion.
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe cel mai mare pinion și se
rotește braţul pedalier înapoi. Se rotește apoi șurubul de
reglare a tensiunii B pentru a aduce rola de ghidare cât mai
aproape de pinion, dar fără a-l atinge. Se așează lanţul pe cel
mai mic pinion și se repetă operaţiunea de mai sus astfel încât
rola să nu atingă pinionul.
1
2
1 2
2
1
Cel mai mare pinion Cel mai mic pinion
Șurub de reglare
a tensiunii B
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și, după
întinderea cablului, se prinde
din nou de schimbătorul
spate, după cum se arată în
imagine.
Se trage
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
1. Reglarea în poziţie superioară
Se rotește șurubul de reglare
H (pentru reglare pe pinionul
mic) astfel încât rola de
ghidare să fie aliniată cu
conturul exterior al celui mai
mic pinion, atunci când se
privește din spate.
1
2
1 2
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de
ghidare
Șurub de reglare
în poziţie
superioară
Manetă (B)
Canelură
Observaţie: Cablul trebuie să
fie bine fixat în
canelură.
■ Aceste instrucţiuni pentru service trebuie citite înainte
de utilizare împreună cu instrucţiunile pentru service ale
FH-M529 / FH-M590 / FH-M595 / FH-M629, CS-HG61.
Șurub de
reglare
Șurub de reglare
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica și
lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
• Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia de
schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un
pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul
bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant
DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului
faţă specificat.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceștia pot duce la deteriorarea și / sau ruperea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul care va fi utilizat.
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea
unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de
capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și
CN-HG73. În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbatul
vitezelor pe foi sau niturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul
se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
SI-6S90A-001-05
Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Se recomandă ca distanţa dintre manete și ghidon cât mai
confortabilă pentru schimbarea vitezelor și frânare.
A
: Devine mai mică
B
: Devine mai mare
4. După ce se verifică dacă acul indicator este la marginea stîngă,
se instalează display-ul prin apăsare de sus. Se apasă display-ul
până când se aliniază cu canelura de poziţionare.
Înlocuirea display-ului
Dezasamblarea și asamblarea se vor face numai în momentul
înlocuirii display-ului.
1. Se demontează șurubul de reglare a cursei și cele trei șuruburi
opritoare ale display-ului, care fixează arcul și display-ul.
2. Se scoate display-ul conform ilustraţiei.
3. Se acţionează maneta (B) de cel puţin opt ori, pentru a ajunge în
poziţia superioară.
5. Se verifică funcţionarea display-ului. Dacă nu funcţionează
corect, se montează din nou, cu respectarea strictă a pașilor
3 și 4.
Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului,
deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea
defectuoasă a acestora.
Cuplu de strângere: 0,3 - 0,5 N•m
Șuruburi de fixare a display-ului
Manetă (B)
Canelură de poziţionare
Display
Arc
Șurub de reglare a
cursei
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește. Nu se
forţează rotirea pentru a nu deteriora
filetul șurubului.
Manetă
acumulare
cablu
Capac
Capac
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 /
6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Număr model RD-M591
Tip SGS
Viteze 9
Capacitate totală 45T
Combinaţii de pinioane indicate 11 - 28T, 11 - 32T, 11 - 34T
Cel mai mic pinion 11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-HG61
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28T
Număr model
FH-M529 / FH-M590 /
FH-M595 / FH-M629
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32