14
împingei motoferăstrăul în mod excesiv;
simpla greutate a acestuia vă va permite să
tăiai cu efort minim.
ATENIE - Nu tăiai în condiii de vreme
rea, vizibilitate scăzută, temperaturi prea
scăzute sau prea ridicate. Asigurai-vă că nu
există ramuri uscate care ar putea cădea.
DOBORÂREA COPACILOR
La operaiile de doborâre i de tăiere profitai de
prezena cârligului, folosindu-l ca pe un pivot.
Studiai bine copacul i terenul din jur înainte de
a începe tăierea. Eliberai zona de lucru. Pregătii
un spaiu mare de retragere pentru momentul în
care copacul va începe să cadă (Fig.17). Curăai
eventualele crengi aflate în partea inferioară a
trunchiului pe o poriune de aprox. 2 metri.
Practicai o tăietură perpendiculară pe trunchi, pe
o distană egală cu 1/4 din diametrul trunchiului,
începând din partea unde prevedei că va cădea
copacul (1-Fig.18).
La aprox. 10 cm mai sus, începei a doua tăietură,
care se va uni cu prima tăietură, la capătul
acesteia. Astfel vei putea scoate o bucată
triunghiulară de lemn, care va stabili direcia în
care va cădea copacul (2-Fig.18).
După aceea, în partea opusă primei tăieturi,
practicai tăietura propriu-zisă de doborâre, care
va trebui să fie poziionată la 4-5 cm mai sus faă
de prima tăietură (3-Fig.18).
Lăsai întotdeauna un fel de "balama"
(A,Fig.19-24) care să permită controlarea
direciei de cădere. Introducei un ic în tăietura
de doborâre, înainte ca arborele să înceapă să se
mite, pentru a evita ca ina de ghidare a
motoferăstrăului să rămână blocată.
Dacă diametrul trunchiului este mai mare decât
lungimea inei, efectuai tăietura de doborâre aa
cum se indică în secvena din Fig.19.
TĂIEREA RAMURILOR
a) Pornii întotdeauna de la diametrul mai mare,
îndreptându-vă către vârf, pentru a curăa
de ramuri trunchiul sau eventualele crengi
secundare.
b) Căutai întotdeauna poziia cea mai stabilă i
sigură înainte de a accelera motoferăstrăul. La
nevoie, meninei-vă echilibrul sprijinind pe
trunchi genunchiul cel mai apropiat de acesta.
c) inei motoferăstrăul sprijinit de trunchi
pentru a nu vă obosi în mod excesiv,
deplasându-l pe latura stângă sau dreaptă, în
funcie de poziia ramurii care trebuie tăiată
(Fig. 20).
d) În cazul în care ramurile sunt sub tensiune,
căutai o poziie sigură pentru a vă proteja
de eventuala „lovitură de bici”. Începei
întotdeauna tăietura din partea opusă
îndoiturii.
e) Pentru operaiile de tăiere a ramurilor cu
diametru mare, protai de prezena barei de
protecie cu epi.
ATENIE - Nu utilizai partea superioară
a vârfului inei, mai ales pentru a curăa
ramurile, deoarece există riscul de recul.
TĂIEREA
Înainte de a începe debitarea trunchiului,
controlai în ce mod se sprijină pe sol; acest lucru
vă va permite să îl tăiai în mod corect, evitând ca
ina de ghidare să rămână blocată în mijlocul
trunchiului.
a) Începei să tăiai din partea de sus, pe o
poriune de aprox. 1/3 din diametru (1-Fig.21).
Terminai tăietura din partea inferioară
(2-Fig.21). În acest mod, tăietura va fi perfectă,
iar ina nu va rămâne blocată în trunchi.
b) Începei să tăiai din partea de jos, pe o
poriune de aprox. 1/3 din diametru
(1-Fig.22). Terminai tăietura din partea
superioară (2-Fig.22).
ATENIE - Dacă lemnul se "închide",
prinzând ferăstrăul cu lan înăuntru, în
timpul tăierii, oprii motorul, ridicai
trunchiul i schimbai-i poziia (Fig.23).
Nu încercai să eliberai lanul trăgând
de mânerul motoferăstrăului.
8. ÎNTREŢINEREA
ATENIE - În timpul operaiunilor de
întreinere, utilizai întotdeauna mănui
de protecie. Nu efectuai operaiunile de
întreinere când motorul este cald.
ASCUIREA LANULUI
Pasul lanului (Fig. 25) este de .325”sau 3/8”. Când
ascuii lanul, purtai mănui de protecie i
folosii o pilă rotundă cu Ø 4.8 mm (3/16”) sau Ø
5.5 mm (7/32”).