Shimano RD-M531 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi,
cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece aceștia pot duce la deteriorarea
și / sau ruperea lanţului.
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip
îngust.
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos
înainte de a alege știftul care va fi utilizat. În cazul folosirii de știfturi de cuplare
altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare
întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de
cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea
lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare
a modificării numărului de dinţi ai pinionului,
eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt
loc decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un
știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt.
Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în
locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va
deteriora.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab
sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și
poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând
vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la
căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
Observaţie
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se
vor lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui
schimbătorul.
Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate
(mecanismul și rolele).
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu
partea din spate a bicicletei. Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile
cămășii. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta
trebuie înlocuită.
Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul
trebuie înlocuite.
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată,
deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta
funcţia de schimbare SIS.
Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași
marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un pinion cu un
marcaj de grup diferit.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a
nu se întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este rotit
complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de
schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Cablul de schimbător și cablul de frână nu trebuie să se atingă în timpul frânării. În
caz contrar, frânarea poate fi împiedicată.
Se montează cămășile astfel încât să nu fie complet întinse chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în orice direcţie.
Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător (SIS-SP41). Nu se va
folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea
vitezelor.
Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se
asigura glisarea corectă.
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de
cablu al schimbătorului faţă specificat.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere
a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Instrucţiuni pentru service SI-5W00A-002
RD-M761/RD-M581/RD-M531
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbător pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru a
compensa jocul și se rotește braţul pedalier.
Dacă lanţul urcă
pe al 3-lea pinion
Se strânge șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
revine pe al 2-lea pinion. (în
sensul acelor de ceasornic)
Se slăbește șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
atinge cel de-al 3-lea pinion și
face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o
apăsare ușoară a manetei de schimbare a vitezelor,
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot, se rotește ușor șurubul de reglare a cablului în sensul acelor
de ceasornic, pentru a-l strânge până când zgomotul dispare și lanţul
funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică
lipsa zgomotelor pe toate pinioanele.
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic
toate piesele sistemului de transmisie.
1
1 2
2
Pinionul mare
Rolă de ghidare
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
3. Reglarea în poziţie inferioară
Se rotește șurubul de reglare L (pentru reglare pe pinionul mare) astfel încât rola
de ghidare să se alinieze cu cel mai mare pinion.
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe cel mai mare pinion și se rotește braţul
pedalier înapoi. Se rotește apoi șurubul de reglare a tensiunii B pentru a aduce
rola de ghidare cât mai aproape de pinion, dar fără a-l atinge. Se așează lanţul
pe cel mai mic pinion și se repetă operaţiunea de mai sus astfel încât rola să nu
atingă pinionul.
1
2
1 2
2
1
Pinionul mare Pinionul mic
Șurub de reglare
a tensiunii B
Reglarea
1. Reglarea în poziţie superioară
Se rotește șurubul de reglare H (pentru
reglare pe pinionul mic) astfel încât rola de
ghidare să fie aliniată cu conturul exterior al
celui mai mic pinion, atunci când se privește
din spate.
1
2
1 2
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de
ghidare
Șurub de
reglare în poziţie
superioară
2. Conectarea și fixarea cablul
Se acţionează maneta (B) de cel puţin opt ori, apoi
se verifică display-ul pentru a vedea dacă maneta
este în poziţia superioară. Se scoate apoi capacul
tubului și se conectează cablul.
Manetă (B)
Se montează capacul tubului rotindu-l conform imaginii,
până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu deteriora filetul
șurubului.
Capac tub
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul
pe cel mai mare pinion și pe
foaia mare)
Pinionul
mare
Lanţ
Foaia mare
Montarea schimbătorului spate
La instalare, se va verifica să nu apară deformări cauzate
de șurubul de reglare a tensiunii B care vine în contact cu
urechea schimbătorului.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche
schimbător
Șurub de reglare a
tensiunii B
Montarea manetei
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru
exterior maxim de 32 mm.
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta
cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita
strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/sau strângerea
insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
Cuplu de strângere:
5 N•m
Cheie hexagonală de
5 mm
Schimbarea vitezelor
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul
mai mare (maneta A)
Pentru a schimba doar o viteză, se apasă maneta (A) în
poziţia (1). Pentru a schimba rapid două viteze, se apasă
în poziţia (2).
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea,
fie prin tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul
acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul
mai mic (maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba la
următorul pinion mai mic.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Maneta (B)
2-way release
Aceste instrucţiuni de service descriu modul de utilizare a unei manete RAPIDFIRE SL-M760/M580/M530 împreună
cu un schimbător spate normal RD-M761/M581/M531. Dacă se utilizează împreună cu un schimbător cu arc invers
RD-M760/M580/M530, modul de utilizare și indicaţiile display-ului vor fi inversate.
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Schimbător spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din această cauză,
dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune poate fi solicitat excesiv. Lungimea
lanţului se reglează adăugând două zale atunci când suspensia spate este în poziţia
în care dimensiunea „A” este maximă, iar lanţul se află pe cel mai mare pinion și pe
foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este amplă, este posibil ca lanţul să nu
fie bine întins când se află pe foaia mică și pe cel mai mic pinion.
Șurub de reglare Șurub de reglare
Se conectează cablul la schimbătorul spate
și, după întinderea cablului, se prinde din
nou de schimbătorul spate, după cum se arată
în imagine.
Se trage
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Canelură
Observaţie: Cablul trebuie să
fie bine fixat în
canelură.
Tăierea cămășii exterioare
După tăierea cămășii, capătul se
rotunjește, pentru ca interiorul găurii să
aibă un diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Capacul etanș cu vârf și
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar
fi în cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel din
aluminiu, livrat ca accesoriu.
Capătul cămășii prevăzut cu
capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
Capac tub
Cablu
SI-5W00A-002-05
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 /
6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
6,5 mm
7,1 mm
Serie XT LX Deore
RAPIDFIRE M9 (manetă de schimbător) SL-M760 SL-M580 SL-M530
Cămașă SIS-SP41
Schimbător spate RD-M761 RD-M581 RD-M531
Tip SGS / GS SGS
Butuc spate FH-M765 / FH-M760 FH-M585 / FH-M580 FH-M535 / FH-M530
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-M760 CS-M580 CS-HG50-9
Lanţ CN-HG93 CN-HG73 CN-HG53
Ghidaj cabluri prins sub butucul pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M761 / RD-M581 RD-M531
Tip SGS GS SGS
Viteze 9 9 9
Capacitate totală 45T 33T 45T
Pinionul mare 34T 34T 34T
Pinionul mic 11T 11T 11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T 22T 22T
rom282169_5W00A_002.indd 1rom282169_5W00A_002.indd 1 29-04-2009 13:04:3829-04-2009 13:04:38
  • Page 1 1

Shimano RD-M531 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru