Shimano ST-M310 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Piuliţă de fixare
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche schimbător
Șurub de reglare a tensiunii B
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei
secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul
a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft
de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în
locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un
știft de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod
expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea
utilizatorului.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a
le putea consulta pe viitor.
Observaţie
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor
lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui
schimbătorul.
Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și
rolele).
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea
din spate a bicicletei. Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile manșonului
exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie
înlocuită.
Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca spălarea vaselinei.
Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus,
curăţarea lanţului cu un detergent neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate
eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie
înlocuite.
Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de
grup. Nu se folosește niciodată cu un pinion cu un marcaj de grup
diferit.
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată,
deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia de
schimbare SIS.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se
întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este rotit complet în
ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu
atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura
glisarea corectă.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a
bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Instrucţiuni pentru service
SI-6UH0A-001
Sistem tracţiune spate
Date tehnice
Schimbător spate
Combinaţii bloc de pinioane
Montarea schimbătorului spate
La instalare, se va verifica să nu apară deformări cauzate de șurubul de reglare a
tensiunii B care vine în contact cu urechea schimbătorului.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Înlocuirea casetei
După îndepărtarea axului, se
scoate șurubul de fixare a casetei
(din interiorul casetei) și se
înlocuiește caseta.
Observaţie:
Se interzice dezasamblarea
casetei, deoarece acest lucru
poate provoca o funcţionare
defectuoasă.
Casetă Șurub de fixare casetă
Șaibă casetă
Cheie hexagonală de
10 mm (TL-WR37)
Demontare
Montare
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic toate
piesele sistemului de transmisie.
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbător pentru a deplasa lanţul pe al
2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru a compensa jocul și se
rotește braţul pedalier.
Dacă lanţul urcă
pe al 3-lea pinion
Se strânge șurubul de reglare a
cablului până când lanţul revine
pe cel de-al 2-lea pinion. (în
sensul acelor de ceasornic)
Se slăbește bucșa de reglare a
manșonului exterior până când
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion
și face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Șurub reglare
cablu
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o apăsare
ușoară a manetei de schimbare a vitezelor, lanţul atinge cel
de-al 3-lea pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot, se rotește ușor șurubul de reglare a cablului în
sensul acelor de ceasornic, pentru a-l strânge până când zgomotul
dispare și lanţul funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică lipsa
zgomotelor pe toate pinioanele.
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
Canelură
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și, după
întinderea cablului, se
prinde din nou de
schimbătorul spate, după
cum se arată în imagine.
Se trage
Notă: Se verifică amplasarea
cablului în canelură.
Cuplu de strângere cu cheia
hexagonală: 6 - 8 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Se folosește un manșon pentru ghidon cu
diametru exterior maxim de 36 mm.
Montarea manetei
1
2
1 2
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de ghidare
Șurub de reglare în
poziţie superioară
1. Reglarea în poziţie superioară
Se rotește șurubul de reglare H (pentru
reglare pe pinionul mic) astfel încât rola
de ghidare să fie aliniată cu conturul
exterior al celui mai mic pinion, atunci
când se privește din spate.
Reglarea SIS
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul
opus capătului marcat. După tăierea cămășii, capătul se
rotunjește, pentru ca interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Se atașează același capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând din capătul cu marcajul.
Se aplică vaselină începând din capătul cu
marcajul, pentru glisarea eficientă a cablului.
Marcaj
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe cel mai mare
pinion și se rotește braţul pedalier înapoi.
Se rotește apoi șurubul de reglare a
tensiunii B pentru a aduce rola de ghidare
cât mai aproape de pinion, dar fără a-l
atinge. Se așează lanţul pe cel mai mic
pinion și se repetă operaţiunea de mai
sus astfel încât rola să nu atingă pinionul.
1
2
1 2
2
1
Cel mai mare pinion
Cel mai mic pinion
Lanţ
Foaia mare Foaia mare
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după
schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit
simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion
mic pe unul mai mare (maneta A)
Pentru a schimba doar o viteză, se
apasă maneta (A) în poziţia (1). Pentru a
schimba rapid două viteze, se apasă în
poziţia (2).
Poziţia iniţială a manetei (A)
Pentru schimbarea de pe un
pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a
schimba pe următorul pinion mai mic.
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai mare
pinion și pe foaia mare)
Lungime lanţ
3. Reglarea în poziţie inferioară
Se rotește șurubul de reglare L
(pentru reglare pe pinionul mare)
astfel încât rola de ghidare să se
alinieze cu cel mai mare pinion.
1
1 2
2
Cel mai mare
pinion
Rolă de ghidare
Reglarea în poziţie
inferioară
șurub
Șurub de reglare a
tensiunii B
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Șurub reglare
cablu
SI-6UH0A-001-05
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile
de mediu. Lanţul trebuie curăţat periodic folosind o substanţă de
curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar
fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi,
lanţul se poate rupe şi provoca accidentări grave."
Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite,
se pot desprinde și pot provoca accidentări grave.
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de
a alege știftul potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în
cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru
tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce
poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
Se montează capacul rotindu-l conform imaginii,
până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu deteriora filetul
șurubului.
Manetă (B)
Cablu
Capac
Capac
2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de cel puţin 7 ori, apoi
se verifică dacă display-ul indică poziţia
superioară. Se scoate apoi capacul și se
conectează cablul.
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să
fie orientată în afară și
poziţionată astfel încât
marcajul triunghiular ( ) de
pe fiecare pinion și partea A
(unde lăţimea canelurii este
mare) de pe casetă să fie
aliniate.
Pentru a monta pinioanele HG, se va folosi
instrumentul special (TL-LR15/LR10) pentru a
strânge piuliţa
de fixare.
Pentru a înlocui pinioanele HG, se vor folosi
instrumentul
special (TL-
LR15/LR10) și
TL-SR21 pentru
a desface
piuliţa de fixare.
Caseta are o
singură
canelură lată.
a
c
-
1
4
T
marcaj
Cuplu de strângere: 30 - 50 N•m
Piuliţă de
fixare
Cheie
(TL-SR21)
Demontare
TL-LR15/LR10
Montarea pinioanelor
Manetă (B)
Reglarea distanţei dintre manetă și
ghidon
Se recomandă ca distanţa dintre manete și
ghidon cât mai confortabilă pentru
schimbarea vitezelor și frânare.
A
: Distanţa scade
B
: Distanţa crește
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei
combinaţii.
Rapidfire Plus ST-M310-8R
Cămașă SP40
Schimbător spate RD-M310
Tip Smart Cage
Butuc spate FH-RM30-8
Viteze 8
Bloc de pinioane CS-HG31-8
Lanţ CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj cabluri SM-SP18 / SM-BT18
Număr model
RD-M310
Tip
Smart Cage
Capacitate totală
43T
Cel mai mare pinion
34T
Cel mai mic pinion
11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică
20T
Angrenaj indicat
(confi guraţie dinţi angrenaj)
FC-M361/M311 (48-38-28T/42-32-22T)
FC-M361-8/M311-8 (42-32-22T)
Număr model Pinioane Denumire
grup
Combinaţie de dinţi
CS-HG31-8
8 an 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
8 aw 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
8 ao 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
6.5mm
7.1mm
Lanţ
Știft de cuplare
întărit
Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
A
  • Page 1 1

Shimano ST-M310 Service Instructions

Tip
Service Instructions