1. Reglarea în poziţie superioară
Se rotește șurubul de reglare
H (pentru reglare pe pinionul
mic) astfel încât rola de
ghidare să fie aliniată cu
conturul exterior al celui mai
mic pinion, atunci când se
privește din spate.
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând din capătul
cu marcajul. Se aplică vaselină începând din capătul cu
marcajul, pentru glisarea
eficientă a cablului.
1
1 2
2
1
2
1 2
Cheie hexagonală de 5 mm
Instrucţiuni pentru service
SI-6TF0A-003
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru exterior
maxim de 36 mm.
Montarea manetei
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin
tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre
manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Pentru a schimba doar o viteză, se apasă maneta (A) în poziţia (1).
Pentru a schimba rapid două viteze, se apasă în poziţia (2).
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba pe următorul pinion
mai mic.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
2-way release
Reglarea SIS
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbător pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru
a compensa jocul și se rotește braţul pedalier.
Dacă lanţul urcă
pe al 3-lea pinion
Se strânge șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
revine pe cel de-al 2-lea
pinion. (în sensul acelor de
ceasornic)
Se slăbește șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
atinge cel de-al 3-lea pinion și
face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la
o apăsare ușoară a manetei de schimbare a
vitezelor, lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot, se
rotește ușor șurubul de reglare a cablului în sensul acelor de
ceasornic, pentru a-l strânge până când zgomotul dispare și lanţul
funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică
lipsa zgomotelor pe toate pinioanele.
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic
toate piesele sistemului de transmisie.
2. Conectarea și fi xarea cablului
Se acţionează maneta (B) de 8
sau de mai multe ori, se verifică
dacă indicatorul se află în poziţia
superioară, apoi se montează și
se reglează cablul.
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii,
capătul se rotunjește, pentru ca interiorul
găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la capătul
tăiat al cămășii.
Capac exterior
Cel mai
mare
pinion
Rolă de ghidare
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
3. Reglarea în poziţie inferioară
Se rotește șurubul de reglare L (pentru reglare pe pinionul mare)
astfel încât rola de ghidare să se alinieze cu cel mai mare pinion.
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe cel mai mare pinion și se
rotește braţul pedalier înapoi. Se rotește apoi șurubul de reglare
a tensiunii B pentru a aduce rola de ghidare cât mai aproape de
pinion, dar fără a-l atinge. Se așează lanţul pe cel mai mic
pinion și se repetă operaţiunea de mai sus astfel încât rola să nu
atingă pinionul.
1
2
1 2
2
1
Cel mai mare
pinion
Cel mai mic
pinion
Șurub de reglare
a tensiunii B
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și, după
întinderea cablului, se prinde
din nou de schimbătorul
spate, după cum se arată în
imagine.
Se
trage
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de
ghidare
Șurub de reglare
în poziţie
superioară
Manetă (B)
Canelură
Notă: Cablul trebuie să fie bine
fixat în canelură.
Șurub de
reglare
Șurub de reglare
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica
și lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca spălarea vaselinei.
• Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia
de schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un
pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului
faţă specificat.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie curăţat
periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi
substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca
accidentări grave."
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru
conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va
consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul
potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele
decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente
sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite
pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de
cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate
provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a modificării numărului de dinţi ai pinionului,
eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un
știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în
locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit.
În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-HG73 și CN-HG53. În cazul
folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbarea vitezelor pe foi sau
niturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
SI-6TF0A-003-05
Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Se recomandă ca distanţa dintre manete și ghidon cât mai
confortabilă pentru schimbarea vitezelor și frânare.
4. După ce se verifică dacă acul indicator este la marginea stîngă,
se instalează display-ul prin apăsare de sus. Se apasă display-ul
până când se aliniază cu canelura de
poziţionare.
Înlocuirea display-ului
Dezasamblarea și asamblarea se vor face numai în momentul
înlocuirii display-ului.
1. Se demontează șurubul de reglare a cursei și cele două șuruburi
opritoare ale display-ului, care fixează arcul și display-ul.
2. Se scoate display-ul conform ilustraţiei.
3. Se acţionează maneta (B) de cel puţin opt ori, pentru a ajunge în
poziţia superioară.
5. Se verifică funcţionarea display-ului. Dacă nu funcţionează
corect, se montează din nou, cu respectarea strictă a pașilor
3 și 4.
Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului,
deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea
defectuoasă a acestora.
Cuplu de strângere: 0,3 - 0,5 N•m
Șuruburi de fixare a display-ului
Manetă (B)
Canelură de poziţionare
Display
Arc
Șurub de reglare
a cursei
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește. Nu se
forţează rotirea pentru a nu deteriora
filetul șurubului.
Manetă
tragere cablu
Capac
Capac
Montarea schimbătorului spate
În momentul montării, se va avea grijă ca filetul șurubului de
reglare a tensiunii B să nu intre în contact cu urechea de
schimbător. În caz contrar, pot apărea deformări.
Cuplu de strângere ax butuc: 8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche
schimbător
Șurub de reglare a
tensiunii B
Înlocuirea casetei
După îndepărtarea axului, se scoate șurubul de fixare a casetei
(din interiorul casetei) și se înlocuiește caseta.
Observaţie:
Se interzice
dezasamblarea
casetei, deoarece
acest lucru poate
provoca o
funcţionare
defectuoasă.
Casetă
Șurub de fixare casetă
Șaibă casetă
Cheie hexagonală de
10 mm (TL-WR37)
Demontare
Montare
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
Marcaj
Lanţ
Foaia mare Foaia mare
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe
cel mai mare pinion și pe foaia
mare)
Lungime lanţ
Montarea pinioanelor
Serie Alivio
RAPIDFIRE-Plus (manetă de schimbare a vitezelor și de frână) ST-M430
Cămașă SIS-SP40
Schimbător spate RD-M430
Tip SGS
Butuc spate FH-M430 / FH-M435
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-HG61 / CS-HG50-9 / CS-HG30-9
Lanţ CN-HG53
Ghidaj cabluri SM-SP17 / SM-BT17
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 /
6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
Schimbător spate
Număr model RD-M430
Tip SGS
Viteze 9
Capacitate totală 45T
Combinaţii de pinioane indicate 11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 28T
Cel mai mic pinion 11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T
Combinaţii bloc de pinioane
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-HG50-9 /
CS-HG30-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
CS-HG61 bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28T
Butuc spate
Număr model FH-M430 / FH-M435
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32
A
: Devine mai mică
B
: Devine mai mare
6,5 mm
7,1 mm
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
17T
as
au
11T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
16T
14T
9S
9S
9S
13T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
14T
CS-HG50-9 / CS-HG30-9 (ar)
CS-HG50-9 / CS-HG30-9 (au)
CS-HG61 (bg)
Piuliţă de fixare
Piuliţă de fixare
Distanţiere pinioane
Piuliţă de fixare
În cazul fiecărui pinion, suprafaţa pe care se află marcajul
grupului trebuie să fie orientată în afară și poziţionată
astfel încât partea mai lată a fiecărui pinion și partea A
(unde lăţimea canelurii este mare) de pe casetă să fie
aliniate.
Caseta are o singură
canelură lată.
a
c
-
1
4
T
A
Parte lată
• Pentru montarea pinioanelor,
se va folosi instrumentul
special (TL-LR15/LR10) pentru
a strânge piuliţa de fixare.
• Pentru înlocuirea pinioanelor,
se foloseste instrumentul
special (TL-LR15/LR10) și
TL-SR21 pentru demontarea
piuliţei de fixare.
Cuplu de strângere:
30 - 50 N•m
Piuliţă de fixare
Cheie
(TL-SR21)
Demontare
TL-LR15/LR10