Shimano SL-M530 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Pentru a trece de la o foaie mică la una mai mare
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea la următoarea foaie mai mare.
Exemplu:
de la foaia mijlocie la foaia
mare.
Pentru a trece de la o foaie mare la una mai mică
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea la următoarea foaie mai
mică.
Exemplu:
de la foaia mare la foaia
mijlocie.
Manetă (B)
2-way release
Poziţia iniţială a manetei (A)
Cu colier Cu prindere pe butuc
< FC-M532 / FC-M542 > < FC-M533-K / FC-M543-K >
Cu colier
Pt. chaincase (apărătoare lanţ)
Cu prindere pe butuc
Instrucţiuni pentru service
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
folosește un adaptor cu un diametru de
28,6 mm, 31,8 mm și se montează pe
colierul de 34,9 mm.
Unghi chainstay
Angrenaj
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Se reglează și apoi se montează schimbătorul faţă conform imaginii.
Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinţii foii trebuie
să ocupe acest
spaţiu
Indicator Pro-Set
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Cu tragere de jos Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
Lanţ
Plăcuţă
exterioară
ghidaj lanţ
Șurub de reglare în
poziţia superioară
A
B
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
A
B
Șurub de reglare cămașă exterioară
Poziţia lanţului
Pinionul mic Foaia mare
Poziţia lanţului
Pinionul mare Foaia mijlocie
3. Reglarea în poziţia
superioară
Distanţa dintre plăcuţa
exterioară a ghidajului lanţului
și lanţ trebuie să fie de
0 - 0,5 mm.
4. Reglarea pe foaia de mijloc
În momentul reglării, se așază lanţul
pe pinionul mare și pe foaia mijlocie.
Reglarea se face cu ajutorul bucșei de
reglare a cablului, astfel încât distanţa
dintre plăcuţa interioară a ghidajului
lanţului și lanţ să fie de 0 – 0,5 mm.
Bloc de aliniere Pro-Set
Șurub
Cuvetă Cuvetă
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
68 mm
2,5 mm 1,8 mm 0,7 mm
Distanţier
68 mm
Schimbător
E-type
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Schimbător
cu prindere pe
butuc
73 mm 73 mm
68 mm
Schimbător
E-type
73 mm
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-way release, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin tragerea
manetei. Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării
uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
5. Tabelul problemelor tehnice
După finalizarea pașilor 1 – 4, se acţionează maneta
schimbătorului pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această
operaţiune se efectuează și dacă schimbarea vitezelor devine
dificilă în timpul utilizării).
Montarea angrenajului și a schimbătorului faţă
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se utilizează instrumentul special TL-FC32 pentru a monta
cuvetă din dreapta (filet pe stânga) și cuveta din stânga (filet pe
dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m.
3 Se introduce ansamblul braţului pedalier dreapta.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului
pedalier dreapta, în punctul în care canelura este largă.
5 Se folosește unealta TL-FC16 pentru strângerea capacului.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m.
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului și se verifică dacă știftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge șurubul
braţului pedalier stânga.
Notă: Fiecare șurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu de
12 - 15 N•m.
* Consultaţi instrucţiunile de service separate pentru detalii despre montarea FC-M521/BB-ES25-AK.
5
6
2
4
(A)
1
3
Zona canelurii largi
TL-FC16
TL-FC32
Metoda de instalare a distanţierelor
(1) Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului
pedalier este de 68 mm sau de 73 mm.
(2) După aceea, se montează adaptorul, conform
figurilor de mai jos.
Plăcuţă opritor
Știft
plăcuţă
Ridicare
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se
fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
Schimbător faţă
X = disponibil
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii
exterioare.
Capac exterior
Secţiunea orizontală a plăcuţei
exterioare a ghidajului lanţului trebuie
să se afle exact deasupra foii mari și
să fie paralelă cu aceasta. Se strânge
folosind o cheie hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Foaie (foaia mare)
Ghidaj lanţ
Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/
sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
• Se montează maneta de schimbare a vitezelor într-o poziţie în
care nu împiedică acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Reglarea SIS
Montarea manetei
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe
pinionul mare și pe foaia mare)
Pinionul mare Foaia mare
Lanţ
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţia inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Lanţ
Bloc de aliniere
Pro-Set
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Pinionul mare Foaia mică
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru exterior
maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 N•m
Cheie hexagonală
de 5 mm
Tăierea cămășii exterioare
După tăierea cămășii exterioare, capătul se rotunjește, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
2. Conectarea și fixarea cablului
Se apasă maneta (B) de 2 sau
mai multe ori, pentru a o aduce
în poziţia cea mai de jos, apoi se
fixează cablul.
În timp ce se trage ferm de cablu,
se fixează prin strângere șurubul
de fixare cu o cheie hexagonală de
5 mm.
Manetă (B)
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Se montează capacul orificiului
intern rotindu-l conform imaginii,
până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
În plus, în cazul în care capacul se
îndoaie, poate atinge maneta de
acumulare a cablului, împiedicând
deplasarea acesteia.
Dacă maneta de tragere a cablului nu revine în poziţia iniţială,
deșurubaţi puţin capacul orificiului, apoi verificaţi dacă maneta
revine corect în poziţia iniţială.
Capac
Capac orificiu intern
Manetă de
tragere a
cablului
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
Se taie excesul de cablu și se instalează capacul cablului.
< Cu tragere de jos >
• FD-M530
< Cu tragere de sus >
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
< Cu tragere de jos >
• FD-M531
< Cu tragere de sus >
Cheie hexagonală de 5 mm
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului
de tracţiune spate pentru informaţii despre înlocuirea și
montarea display-ului.
Angrenaj Butuc pedalier
Informaţii generale privind siguranţa
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceștia pot duce la defectarea și / sau deteriorarea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul potrivit.
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare
întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ
utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie modificată ca urmare
a schimbării combinaţiei de pinioane, eliminarea unei
secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care
lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau
cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni
este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul
se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz
contrar, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și CN-HG73.
În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe
foaia faţă sau știfturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Cele două șuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin, nu separat și până la capăt. Se
folosește o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de strângere final este de 12 - 15 N•m.
În plus, după parcurgerea a circa 100 km, se verifică din nou cuplul de strângere folosind o cheie dinamometrică.
Este de asemenea important să se verifice periodic cuplurile de strângere.
Dacă acestea sunt prea mici sau dacă șuruburile de prindere nu sunt strânse alternativ câte puţin, braţul pedalier stânga se
poate desprinde, iar utilizatorul poate cădea și suferi vătămări grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedalierului. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor
fisuri, braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• În cazul în care capacul intern nu este montat corect, axul poate rugini și se poate deteriora, putând determina căzături
soldate cu vătămări grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
determina căderea utilizatorului bicicletei soldată cu vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a
pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul
se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările sunt slăbite sau dacă au joc. De asemenea, se va strânge, la
intervale regulate, șurubul de fixare a braţului pedalierului. (BB-FC, FC-PD)
• Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier și conectorul braţului pedalier, se aplică vaselină pe conector, apoi se
strânge la cuplul specificat.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un detergent neutru și
se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să cadă de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile faţă sau schimbătorul faţă, producând astfel zgomot.
Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va muta lanţul pe un pinion mai mare.
• Se va aplica vaselină pe adaptoarele din stânga și dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu
al butucului pedalier specificat.
• Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele cu trei foi. Nu se folosește
pentru angrenajele cu două foi, deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se
potrivesc.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi
ale cămășii exterioare, conform imaginii din dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar
și atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului
nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește o vaselină specială pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi
vaselină DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cu vaselină cablul și partea interioară a cămășii exterioare înainte de utilizare, pentru a se
asigura alunecarea ușoară a cablului.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei
schimbătorului, acestea se pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit pentru frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic, însă aceste
piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă demontarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
Suporturi cămașă exterioară
Foi
Pinioane
Capac intern
Lanţ Știft de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, cum ar fi
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, cum ar fi
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Argintiu
Negru
AVERTISMENT
SI-6N1FA-003
Serie Deore
Rapidfire M9 (manetă schimbător) SL-M530
Cămașă exterioară SIS-SP41
Schimbător faţă FD-M530 / FD-M531
Angrenaj FC-M532 / FC-M533-K, FC-M542 / FC-M543-K FC-M521
Butuc pedalier –– BB-ES25-AK
Lanţ CN-HG53
Ghidaj cablu butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
A B C
Pentru schimbător
E-type
Se instalează după cum
se arată în imagine.
A A
A
A
A
A A
A
A A
A
A A A
C
C
C B
Număr model FD-M530 / FD-M531
Valabil atât pentru modelul cu tragere de jos, cât și cu tragere de sus X
Diferenţa dintre foaia mare și cea mică 22T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și cea mijlocie 12T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L
Unghi chainstay (
a
)
63° - 66°, 66° - 69°
Linie lanţ indicată 50 mm
Număr model FC-M532 / FC-M533-K FC-M542 FC-M543-K
Combinaţie dinţi foaie 44-32-22T / 48-36-26T 44-32-22T 44-32-22T / 48-36-26T
Diametru gaură șurub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Linie lanţ 50 mm 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Număr model FC-M521
Combinaţie dinţi foaie 44-32-22T / 48-36-26T
Diametru gaură șurub 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm
Dimensiuni filet pedale BC 9/16" x 20 T.P.I.
Butuc pedalier compatibil BB-ES25-AK
Număr model BB-ES25-AK
Lungimea axului 121 mm
Linie lanţ 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68 mm
Dimensiuni filet BC1.37 (68 mm)
Grosime protecţie lanţ 1,8 mm
Dacă lanţul cade spre braţul pedalier. Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
mijlocie la foaia mare este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
mijlocie la foaia mică este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare a
poziţiei inferioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox. un
1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, la foaia mare.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, la foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie
la coborârea de pe foaia mare.
Se slăbește bucșa de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers acelor
de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea la pinionul
mare și lanţul se află pe foaia mijlocie.
Se strânge bucșa de reglare a cablului
în sensul acelor de ceasornic (1 sau
2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în momentul
trecerii de la foaia mijlocie la foaia
mare
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/4 de tură).
6.5mm
7.1mm
rom_280739_6N1FA_003.indd 1rom_280739_6N1FA_003.indd 1 30/07/08 10:42:21 AM30/07/08 10:42:21 AM
  • Page 1 1

Shimano SL-M530 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru