UM-8AF0A-003-05
Manual de utilizare
Manetă de schimbător şi
frână hidraulică pe disc
Manualele de utilizare sunt disponibile şi în alte
limbi la: http://si.shimano.com
NOTIFICARE IMPORTANTĂ
•
Pentru informaţii despre montarea şi reglarea produselor care
nu există în manualul de utilizare, se va lua legătura cu
magazinul sau cu un dealer. Manualul pentru dealeri, destinat
mecanicilor de biciclete profesionişti şi experimentaţi, este
disponibil pe site-ul nostru web (http://si.shimano.com).
•
Nu este permisă dezasamblarea sau modificarea acestui produs.
În interesul siguranţei, acest manual pentru de
utilizare trebuie citit în întregime înainte de
utilizare, iar instrucţiunile trebuie respectate
pentru o utilizare corectă.
Informaţii importante privind siguranţa
Pentru informaţii despre înlocuire, se va lua legătura cu magazinul
de la care a fost cumpărat produsul sau cu un dealer de biciclete.
AVERTISMENT
•
Acest sistem de frânare hidraulic pe disc are caracteristici diferite
de cele ale sistemelor de frânare pe jantă. Utilizatorul trebuie să
fie suficient de familiarizat cu caracteristicile sistemului de
frânare înainte de folosire. În cazul folosirii bicicletei fără a fi
suficient de familiarizat cu caracteristicile sistemului de frânare
există pericolul de cădere, urmată de accidentarea gravă sau
deces.
•
Discurile de frână de 203 mm şi de 180 mm asigură o forţă de
frânare mai puternică decât discurile de frână de 160 mm.
Utilizatorul trebuie să cunoască perfect caracteristicile de
frânare înainte de a folosi frânele.
•
Se va avea grijă să nu se atingă cu
degetele discul de frână în mişcare.
Discul de frână este suficient de
ascuţit încât să cauzeze leziuni grave
dacă degetele persoanei care
efectuează lucrarea sunt prinse în
orificiile acestuia.
•
Etrierele şi discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor;
prin urmare, nu se vor atinge cu mâna în timpul utilizării sau
imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile.
•
Se va avea grijă ca pe discul de frână sau pe plăcuţele de frână
să nu ajungă ulei sau unsoare; în caz contrar, este posibil ca
frânele să nu funcţioneze corect.
•
Dacă pe plăcuţe ajunge ulei sau unsoare, se va lua legătura cu
un dealer sau un reprezentant. Există pericolul ca frânele să nu
funcţioneze corect.
•
Dacă la frânare se produce zgomot,
este posibil ca plăcuţele să fie excesiv
de uzate. Se verifică dacă sistemul de
frânare s-a răcit suficient, apoi se
verifică dacă grosimea fiecărei plăcuţe
depăşeşte 0,5 mm. Ca alternativă, se
va lua legătura cu un dealer sau un
reprezentant.
•
Dacă discul de frână este crăpat sau deformat, se va înceta
imediat folosirea frânelor şi se va lua legătura cu un dealer sau
un reprezentant.
•
Dacă discul de frână se uzează până la grosimea de 1,5 mm, se
va înceta imediat folosirea frânelor şi se va lua legătura cu un
dealer sau un reprezentant. Discul de frână se poate rupe,
povocând căderea de pe bicicletă. În cazul discurilor de frână
Ice-Technologies, dacă suprafaţa de aluminiu devine vizibilă, se
va înceta de asemenea imediat folosirea frânelor.
•
În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul
datorat vaporilor. Pentru a remedia această problemă, se
eliberează temporar maneta.
Blocarea datorată vaporilor are loc când uleiul din sistemul de
frânare se încălzeşte, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de
apă sau a bulelor de aer din sistemul de frânare. Acest lucru poate
avea ca rezultat o creştere bruscă a cursei manetei de frână.
•
Frâna pe disc nu este proiectată să funcţioneze în poziţie
răsturnată. Dacă bicicleta este răsturnată sau culcată, este posibil
ca frâna să nu funcţioneze corect, putând provoca accidente
grave. Înainte de folosirea bicicletei, se va acţiona de câteva ori
maneta de frână pentru a verifica dacă frâna funcţionează
normal. Dacă frânele nu funcţionează normal, se va înceta
imediat folosirea acestora şi se va lua legătura cu un dealer sau
un reprezentant.
•
Dacă maneta de frână nu opune rezistenţă la apăsare, se va
înceta imediat folosirea frânelor şi se va lua legătura cu un
dealer sau un reprezentant.
•
Dacă apar scurgeri de lichid, se va înceta imediat folosirea
frânelor şi se va lua legătura cu un dealer sau un reprezentant.
•
Este important ca utilizatorul să înţeleagă suficient de bine
funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei. Folosirea
inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate avea ca
rezultat pierderea controlului, căderea şi rănirea gravă. Dat fiind
că fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca
utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare
(inclusiv cu presiunea manetei de frână şi cu controlarea
bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer
specializat şi a manualului de utilizare a bicicletei şi prin testarea
deplasării şi frânării.
•
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate
bloca, iar bicicleta se poate răsturna în faţă, provocând rănirea
gravă.
•
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă
a frânelor faţă şi spate.
•
Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va
reduce viteza şi se va frâna uşor, din timp.
•
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai
uşor. Deraparea anvelopelor poate duce la căzături. Pentru a
evita acest lucru, se va reduce viteza şi se va frâna uşor, din timp.
•
După citirea atentă a manualului, acesta trebuie păstrat într-un
loc sigur pentru a putea fi consultat ulterior.
ATENŢIE
Atenţionări privind uleiul mineral original Shimano (ulei mineral)
•
Contactul cu ochii poate provoca iritaţii. În cazul contactului cu
ochii, se vor spăla cu apă şi se va solicita imediat asistență
medicală.
•
Contactul cu pielea poate provoca iritaţii şi disconfort. În cazul
contactului cu pielea, zona afectată trebuie spălată bine cu apă
şi săpun.
•
Inhalarea vaporilor de ulei mineral original Shimano (ulei
mineral) poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul şi gura cu o
mască de protecţie şi se va lucra într-o zonă bine aerisită. În
cazul inhalării vaporilor de ulei mineral original Shimano,
mergeţi imediat într-o zonă cu aer curat şi acoperiţi-vă cu o
pătură. Întindeţi-vă, staţi la cald şi solicitaţi asistenţă medicală
dacă este cazul.
Perioada de rodaj
•
Frânele cu disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare
creşte treptat în perioada de rodaj. La folosirea frânelor în
perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în considerare faptul
că forţa de frânare se intensifică. Acelaşi fenomen are loc şi
după înlocuirea plăcuţelor sau a discului de frână.
Observaţie:
•
Pedalierul trebuie rotit în timp ce se acţionează comutatorul de
schimbare a vitezelor.
•
Nu se vor folosi diluanţi sau substanţe similare pentru curăţarea
produselor. Aceste substanţe pot să deterioreze suprafeţele.
•
După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea
distanţierelor între plăcuţe. Când roata este scoasă, nu se va
apăsa maneta de frână. În cazul în care maneta de frână este
apăsată fără ca distanţierele dintre plăcuţe să fie montate,
pistoanele vor ieşi în afară mai mult decât este normal. În caz
contrar, se va consulta un dealer.
•
Curăţarea şi întreţinerea sistemului de frânare se face cu apă cu
săpun şi cu o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale
de curăţare a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece
acestea pot provoca deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
•
Produsele nu sunt garantate împotriva uzurii normale şi
împotriva deteriorării produse de utilizarea normală şi învechire.
Verificări periodice înainte de
utilizarea bicicletei
Înainte de utilizarea bicicletei, se vor verifica elementele
următoare. Dacă există probleme cu elementele următoare, se va
lua legătura cu magazinul sau cu dealerul de biciclete.
•
Există scurgeri de lichid de frână?
•
Frânele faţă şi spate funcţionează corect?
•
Ambele plăcuţe de frână sunt mai groase de 0,5 mm?
•
Discul de frână este crăpat sau deformat?
•
Vitezele sunt schimbate corect?
•
Manetele sunt fixate corect pe ghidon?
•
Apar zgomote anormale în timpul funcţionării?
Numele componentelor
Utilizarea
Schimbarea vitezelor
Braţele pedaliere trebuie rotite în timpul acţionării manetei de
schimbător.
< Faţă >
Maneta
A
Schimbare în sus (Pedalarea
devine mai grea.)
Maneta
B
Schimbare în jos (Pedalarea
devine mai uşoară).
* În funcţie de model, vitezele pot
fi schimbate fie prin apăsarea,
fie prin tragerea manetei.
< Spate >
Maneta
A
Schimbare în jos (Pedalarea
devine mai uşoară).
Maneta
B
Schimbare în sus (Pedalarea
devine mai grea.)
* În funcţie de model, vitezele pot
fi schimbate fie prin apăsarea,
fie prin tragerea manetei.
Acest produs este echipat cu o funcţie de reglare a distanţei manetei.
Dacă maneta de frână este prea îndepărtată şi dificil de utilizat, se va lua
legătura cu un dealer sau un reprezentant.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără
notificare. (Romanian)
Etrier
Disc de frână
Plăcuţe de frână
2 mm 0,5 mm
Maneta
B
Maneta
A
Manetă de frână
Maneta
B
Maneta
A
Manetă de frână