ATENŢIE (continuare)
■
Este interzisă intervenţia asupra părţilor componente ale sistemului air-
bag, deoarece se poate produce o declanşare a airbagurilor.
■
Sistemul airbag asigură protecţie doar pentru o singură declanşare. După
ce declanşarea s-a produs, sistemul airbag trebuie înlocuit.
Descrierea sistemului
Citiţi şi respectaţi mai întâi de pe pagina 16.
Starea de funcţionare a sistemului airbag se arată de lampa de control
din
panoul de bord » pagina 42.
Când se declanşează airbagurile, acestea se umplu cu gaz şi se umflă.
La declanşarea airbagurilor se elimină un gaz gri-alb sau roşu, inofensiv. Acest
lucru este perfect normal şi nu trebuie interpretat ca indiciu al producerii unui
incendiu în autovehicul.
Sistemul airbag constă din (în funcţie de echiparea autovehiculului) din
următoarele module.
›
Unitatea electronică de comandă.
›
Airbag frontal pentru şofer şi pasagerul faţă » pagina 18.
›
Airbag genunchi pentru şofer » pagina 19.
›
Airbagurile laterale » pagina 19.
›
Airbaguri cortină » pagina 20.
›
o lampă de control pentru airbag din tabloul de bord. » pagina 42.
›
Comutator cu cheie pentru airbagul frontal al pasagerului faţă » pagina 22.
›
Lampă de control pentru deconectarea/conectarea airbagului frontal al pasa-
gerului faţă, în centrul bordului » pagina 22.
Indicaţie
■
Sistemul airbag nu necesită întreţinere.
■
Dacă vindeţi autoturismul, vă rugăm să predaţi cumpărătorului mapa de bord
completă. Asiguraţi-vă că informaţiile pentru airbagul, eventual dezactivat,
pentru pasagerul faţă, se fală şi ele în mapă!
■
Îndepărtarea autovehiculului, sau a părţilor componente ale sistemului air-
bag, trebuie realizată cu respectarea strictă a prevederilor corespunzătoare de
siguranţă.
Declanşarea airbagului
Citiţi şi respectaţi mai întâi de pe pagina 16.
Desfacerea airbagului are loc în fracţiuni de secundă şi cu viteză foarte mare,
pentru a oferi o protecţie suplimentară în cazul unui accident.
Sistemul airbag funcţionează numai cu contactul motor pus.
În cazul accidentelor deosebite se pot declanşa mai multe airbaguri simultan.
În cazul coliziunilor frontale şi laterale uşoare, în cazul coliziunilor din spate
sau în cazul răsturnării autovehiculului, airbagurile nu se declanşează.
Factori de declanşare
Nu se poate defini un factor general de declanşare a sistemului airbag, deoare-
ce fiecare accident se produce într-un context particular. Un rol important îl au,
de exemplu factori cum sunt duritatea corpului de impact (moale/dur), unghiul
sub care se produce coliziunea, viteza autoturismului etc.
Determinant pentru declanşarea airbagului este procesul de decelerare care
are loc. Unitatea de comandă analizează desfăşurarea coliziunii şi declanşează
sistemele corespunzătoare.
Dacă decelerarea produsă şi înregistrată în timpul coliziunii se situează sub va-
lorile de referinţă indicate în unitatea de comandă, sistemul airbag nu este de-
clanşat, deşi autoturismul poate fi deformat destul de puternic în urma acci-
dentului.
În cazul coliziunilor frontale dure, se realizează declanşarea următoarelor
airbaguri.
›
Airbagul frontal pentru şofer.
›
Airbag frontal al pasagerului faţă.
›
Airbag genunchi pentru şofer.
În cazul coliziunilor laterale dure, se realizează declanşarea următoarelor
airbaguri.
›
Airbagului lateral faţă de pe partea accidentului.
›
Airbagului lateral spate de pe partea accidentului.
›
Airbagului cortină de pe partea accidentului.
La o declanşare a airbagului apar următoarele evenimente.
›
Se aprinde lampa interioară (dacă contactul se face la întrerupătorul din uşi),
›
Luminile de avarie se activează.
›
Toate uşile se vor descuia.
›
Alimentarea motorului cu combustibil se întrerupe.
17
Sistemul airbag