* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie curăţat periodic folosind
o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a
ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca accidentări grave."
• Pentru a îmbunătăţi schimbarea vitezelor, cele două laturi ale acestui lanţ sunt diferite şi trebuie orientate corect la montare,
conform marcajelor laterale. Pentru a obţine performanţe optime, lanţul trebuie orientat corect la montare. În cazul în care este
montat invers, lanţul poate sări, provocând accidente grave.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în
cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite care nu
sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de
cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea
sau căderea lanţului.
• În cazul în care lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a unei
modificări a numărului de dinţi ai pinionului, tăierea unei secţiuni va fi
executată într-un alt loc decât locul de îmbinare a lanţului cu ajutorul
unui știft de cuplare întărit. Dacă tăierea secţiunii este executată în
locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit, lanţul se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării;
în caz contrar, utilizatorul se poate accidenta.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat, va
trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Cele două șuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin, nu separat și până la
capăt. Se folosește o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de strângere final este de 12 - 14 N•m. În plus, după parcurgerea a circa 100 km,
se verifică din nou cuplul de strângere folosind o cheie dinamometrică. Verificarea periodică a cuplurilor de strângere este importantă. Dacă acestea sunt
prea mici sau dacă șuruburile de prindere nu sunt strânse alternativ câte puţin, braţul pedalier stânga se poate desprinde, putând determina căzături soldate
cu vătămări grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, braţul pedalier se poate rupe
și utilizatorul se poate accidenta.
• În cazul în care tubul intern nu este montat corect, axul poate rugini și se poate deteriora, provocând accidente grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se
recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul poate sări, ceea ce duce la
accidentarea utilizatorului.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
• Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari.
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la intervale regulate braţele pedaliere
și pedalele.
• La montarea pedalelor, se va aplica o cantitate mică de vaselină pe filet pentru a preveni înţepenirea acestora. Se va folosi o cheie dinamometrică pentru
strângerea corectă a pedalelor. Cuplu de strângere: 35 - 55 N•m Pedala dreaptă are filet pe dreapta; pedala stângă are filet pe stânga.
• Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier și de la punctul de conectare a braţului stânga, se aplică vaselină pe conector, apoi se strânge la
cuplul specificat.
• Se va folosi un detergent neutru pentru a curăţa braţul și butucul pedalier. Folosirea unui detergent alcalin sau acid poate provoca decolorarea.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul
se va curăţa cu un detergent neutru și se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea
duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul faţă,
producând astfel zgomot. Dacă se produce zgomot în timp ce lanţul este în poziţia din Figura 1, se
mută lanţul cu un pinion sau două mai sus; dacă lanţul este în poziţia din Figura 2, se mută lanţul
cu un pinion sau două mai jos.
• În cazul cadrelor cu suspensie, unghiul chainstay-ului diferă când bicicleta este utilizată faţă de
când nu este utilizată. Când bicicleta nu este utilizată și lanţul este pe foaia mare/mijlocie și pe pinionul cel mai mic, este posibil
ca plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului de la schimbătorul faţă să atingă lanţul.
• Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.
• Se va aplica lubrifiant pe adaptoarele din stânga și dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului faţă specificat.
• Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple. Nu se folosește pentru angrenajele duble, deoarece punctele
de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămașă, conform imaginii din
dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus,
se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea
vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se pot fisura sau decolora. De
aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic. Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau
decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea
particulelor străine.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea defectuoasă a
acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Schimbător faţă
Instrucţiuni pentru service SI-5NB0A-001
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Normal Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
FD-M590-10
FD-M591-10
Lanţ
Plăcuţă
exterioară
ghidaj lanţ
Șurub de reglare în
poziţie superioară
A
B
Lanţ
Plăcuţă
interioară
ghidaj lanţ
A
B
Șurub reglare cablu
Poziţia lanţului
Cel mai mic
pinion
Foaia mare
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mijlocie
3. Reglarea în poziţie
superioară
Distanţa dintre plăcuţa
exterioară a ghidajului lanţului
și lanţ trebuie să fie de 0 - 0,5
mm.
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se așază lanţul pe
cel mai mare pinion și, în faţă, pe foaia
mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
șurubului de reglare a cablului, astfel
încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5
mm.
Pentru a trece pe o foaie mai mare
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mică pe o foaie mai mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe foaia mare.
Pentru a trece pe o foaie mai mică
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mare pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe foaia
mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin tragerea
manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A) Manetă (B)
2-way release
Date tehnice
X = disponibil
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
folosește un colier cu un diametru de 28,6
mm, 31,8 mm și se montează pe un
adaptor de dimensiune L.
Unghi chainstay
Angrenaj
■ Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului
de tracţiune spate pentru informaţii despre înlocuirea și
montarea indicatorului.
Cuplu de strângere:
6 - 7 N•m
• FD-M591-10
Secţiunea orizontală a plăcuţei exterioare
a ghidajului lanţului trebuie să se afle
exact deasupra foii mari și să fie paralelă
cu aceasta. Se strânge folosind o cheie
hexagonală de 5 mm.
Reglarea SIS
Montarea manetei
Angrenaj (foaia
mare)
Ghidaj lanţ
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Foaia mare
Lanţ
A
B
B
A
FD-M591-10
FD-M590-10
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Lanţ
Bloc de aliniere Pro-Set
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mică
2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de două
sau mai multe ori și se verifică dacă
display-ul indică poziţia inferioară. Se
scoate apoi capacul și se conectează
cablul.
Capac
Manetă (B)
Cablu
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu deteriora
filetul șurubului.
Capac
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm
•
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
•
Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
■ Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/
sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
SI-5NB0A-001-05
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
(1) Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului
pedalier este de 68 mm sau de 73 mm.
(2) După aceea, se montează cuvetele,
conform figurilor de mai jos.
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate
blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinţii foii trebuie
să ocupe acest
spaţiu
Indicator Pro-Set
Bloc de aliniere Pro-Set
Șurub
Adaptor Adaptor
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
68 mm
2.5 mm
Distanţier
68 mm
Suport de
prindere pe
butucul
pedalier
73 mm 73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Montarea foii de angrenaj faţă și a deraiorului faţă
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se utilizează instrumentul special TL-FC32 / 36 pentru a monta
adaptorul dreapta (filet pe stânga) și adaptorul stânga (filet pe
dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
Notă: Este posibil să fie necesare distanţiere, în funcţie de
lăţimea carcasei butucului pedalier. Pentru detalii, vezi "Metoda
de instalare a distanţierelor".
3 Se introduce partea din dreapta a angrenajului.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului
pedalier dreapta, în punctul în care canelura este largă.
5 Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16/18.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului și se verifică dacă știftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge șurubul
braţului pedalier stânga. (Cheie hexagonală de 5 mm)
Notă: Fiecare șurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu de
12 - 14 N•m.
■ Metoda de instalare a distanţierelor
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se
fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
6
2
1
3
Zona canelurii largi
TL-FC16
Plăcuţă opritor
Știft
plăcuţă
Se ridică
5
4
TL-FC32
F
A
Protecţie internă
1 , 2 Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
3 Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură Știft de legătură
* Dacă se folosește o carcasă a butucului pedalier de 68 mm de tip colier, se poate folosi un distanţier de 1,8 mm împreună cu un distanţier de 0,7 mm în locul unui distanţier de 2,5 mm.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii,
capătul se rotunjește, pentru ca interiorul
găurii să aibă un diametru uniform.
ATENŢIE
Observaţie:
Se trage cablul conform
imaginii.
Șurub de fixare a cablului
(Cheie hexagonală de 5 mm)
Suporturi cămașă exterioară
Foi
Fig.1 Fig.2
Pinioane
Se urmează ordinea de mai jos.
* Dacă bicicleta are suspensie spate, se verifică mai întâi poziţia
recomandată în manualul de utilizare a bicicletei. Folosind o chingă
sau un obiect similar, se fixează suspensia spate la cursa
recomandată, apoi se reglează schimbătorul faţă.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
5. Tabelul problemelor tehnice
După finalizarea pașilor 1 - 4, se acţionează maneta schimbătorului,
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se efectuează
și dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul utilizării).
< Cu tragere de jos >
• FD-M590-10
< Cu tragere de sus >
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
Se folosește o cheie de 8 mm sau o cheie hexagonală
de 5 mm pentru a strânge șurubul de fixare a cablului.
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust
de 10 viteze
pentru MTB
cu canelură (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
cu canelură (2)
Serie Deore
Manetă de schimbător SL-M591
Cămașă OT-SP41
Schimbător faţă FD-M590-10 / FD-M591-10
Angrenaj pedalier FC-M590-10
Lanţ CN-HG54
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP17 / SM-BT17
Număr model FD-M590-10 FD-M591-10
Normal X
Cu tragere de sus X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 18T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia mijlocie 10T
Diametru colier schimbător faţă S, M, L
Unghi chainstay ( α )
66° - 69°
Linie lanţ indicată 50 mm
Angrenaj indicat 42T
Număr model FC-M590-10
Combinaţie dinţi angrenaj 42-32-24T
Diametru cerc șuruburi 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm
Linie lanţ 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1.37 (68, 73 mm)
Butuc pedalier compatibil SM-BB51
2,5 mm
Pentru schimbător cu
prindere pe butuc
Se instalează după cum
se arată în imagine.
Schimbător faţă cu colier Schimător faţă cu prindere pe butuc
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mică este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă lanţul nu trece ușor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare,
chiar dacă șurubul de reglare în
poziţie superioară a fost reglat.
Se rotește șurubul de reglare a
cablului cu 1/4 de tură în sens
invers acelor de ceasornic.
Dacă lanţul nu trece ușor de pe
foaia mijlocie pe foaia mică, chiar
dacă șurubul de reglare în poziţie
inferioară a fost reglat.
Se rotește șurubul de reglare a
cablului cu 1/4 de tură în sensul
acelor de ceasornic.
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a
schimbătorului faţă, atunci când
lanţul este pe foaia mare.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a
schimbătorului faţă, atunci când
lanţul este pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia
mijlocie la coborârea de pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2
ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a
schimbătorului faţă când se face
trecerea pe pinionul mare și
lanţul se află pe foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de
ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în
momentul trecerii de la foaia
mijlocie la foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).