După demontarea display-
ului, se montează capacul
(comercializat separat)
cuplând mai întâi blocajul,
apoi se fixează strângând
șurubul de fixare (a).
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune poate fi
solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în care dimensiunea "A"
este maximă, iar lanţul se află pe cel mai mare pinion și pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este amplă, este posibil ca lanţul
să nu fie bine întins când se află pe foaia mică și pe cel mai mic pinion.
Observaţie:
Nu se va monta piuliţa invers.
Dacă este montată invers, nu va fi
posibilă fixarea manetei de frână
pe ghidon și aceasta se va
deteriora.
Instrucţiuni pentru service SI-6UU0A-002
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Schimbător spate
Combinaţii bloc de pinioane Butuc spate
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai mare
pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare pinion
Lanţ
Foaia mare
Se atașează același capac
exterior la capătul tăiat al
cămășii.
Capac exterior
Capacul etanș cu vârf și
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în cazul
bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea capacului
cu cel din aluminiu. Capătul cămășii
prevăzut cu capac din aluminiu
trebuie să se afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
SI-6UU0A-002-05
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica și
lubrifierea cablului și dimensiunile manșonului exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca spălarea vaselinei.
• Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia de
schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un
pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul
bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de
alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului
faţă specificat.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
• Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care
aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Se vor citi aceste instrucţiuni de service împreună cu instrucţiunile de service pentru FH-M785 / M788.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie
curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau
acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate
rupe şi provoca accidentări grave."
• Pentru a îmbunătăţi schimbarea vitezelor, cele două laturi ale acestui lanţ sunt diferite şi trebuie orientate
corect la montare, conform marcajelor laterale. Pentru a obţine performanţe optime, lanţul trebuie orientat
corect la montare. În cazul în care este montat invers, lanţul poate sări, provocând accidente grave.
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de
cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ
utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea
lanţului.
• În cazul în care lungimea lanţului trebuie ajustată ca
urmare a unei modificări a numărului de dinţi ai
pinionului, tăierea unei secţiuni va fi executată într-un alt loc decât locul de îmbinare a lanţului
cu ajutorul unui știft de cuplare întărit. Dacă tăierea secţiunii este executată în locul de îmbinare
cu un știft de cuplare întărit, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul
poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură Știft de legătură
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Înlocuirea și reasamblarea display-ului
Dezasamblarea și asamblarea se vor face numai în momentul
demontării sau înlocuirii display-ului.
Înlocuirea și reasamblarea manetei
Dezasamblarea și asamblarea se vor efectua numai în momentul
înlocuirii manetei.
Înlocuirea manetei de schimbător
trebuie efectuată conform
procedurilor de dezasamblare și
reasamblare din secţiunea
"Reasamblarea benzii suport".
* Dacă se folosește cu display-ul
montat, se va monta plăcuţa cu știft
în timpul reasamblării.
* La reasamblare, se introduc
proeminenţele plăcuţei cu știft în
orificiile manetei de schimbător,
conform ilustraţiei.
Reasamblarea benzii suport
(SM-SL78 comercializat separat)
<Dezasamblarea>
Schimbarea vitezelor
Mecanismul INSTANT RELEASE face posibilă eliberarea rapidă deoarece tensiunea din cablu este eliberată imediat ce maneta este
apăsată. Manetele sunt de asemenea echipate cu mecanisme de 2-WAY RELEASE și MULTI RELEASE, permiţând schimbarea a două
viteze cu o singură operaţie, atât prin apăsarea cât și prin tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre
manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru a
schimba numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o singură
viteză, se deplasează maneta în poziţia (1), iar pentru a schimba
două viteze odată, se deplasează maneta în poziţia (2). În acest
mod se pot schimba maximum două viteze odată.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru a
schimba numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o singură
viteză, se deplasează maneta în poziţia (1), iar pentru a schimba
două viteze odată, se deplasează maneta în poziţia (2). În acest
mod se pot schimba maximum două viteze odată.
<Dezasamblarea>
1. Se acţionează maneta B de cel puţin nouă ori pentru a ajunge în
poziţia superioară.
2. Se demontează șuruburile de fixare a display-ului (a) și (b), apoi
se ridică lentila display-ului pentru a elibera blocajul, conform
ilustraţiei. Se scoate apoi display-ul.
* Nu inversaţi șuruburile (a) și (b).În caz contrar, sistemul se va
deteriora.
<Asamblarea>
1. Se acţionează maneta B de cel puţin nouă ori pentru a ajunge în
poziţia superioară.
2.
Se verifică dacă acul display-ului este în capătul din stânga. (Fig. 1)
3. Se montează display-ul cuplând mai întâi blocajul, apoi se fixează
strângând șuruburile de fixare (a) și (b).
4. Se verifică funcţionarea. Dacă display-ul nu funcţionează corect,
se reasamblează, acordându-se o atenţie deosebită pașilor 1 și 2.
1. Se scoate display-ul conform procedurii de dezasamblare din
secţiunea "Înlocuirea display-ului".
2. Se demontează șurubul de reglare.
3. Se demontează șurubul de fixare.
4. Se scot cele patru șuruburi de montare a manetei, apoi se scoate
maneta conform imaginii.
* Se va avea grijă să nu se inverseze șuruburile A, B și C.
5. Se demontează plăcuţa cu știft de pe manetă.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Cuplu de strângere: 3 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru exterior
maxim de 32 mm.
Montarea manetei de schimbător (SL-M780-R)
Montarea SL-M780-I și BL-M785
■ Se vor citi aceste instrucţiuni de service împreună cu
instrucţiunile de service pentru BR-M785 (SI-8JZ0A)
■ Se vor consulta instrucţiunile pentru service ale RD-M780 sau RD-T780 (schimbător spate) pentru detalii despre
montarea pinioanelor.
■ Înlocuirea display-ului
■ Reasamblarea fără display (capac comercializat separat)
Manetă (B)
• 2-WAY RELEASE • MULTI RELEASE
Cuplu de strângere:
0,15 N•m
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Cuplu de strângere:
0,08 N•m
3. Fixarea manetei de schimbător
pe maneta de frână se face cu
o cheie hexagonală de 4 mm.
Cârlig
Șurub (M5 x 17,5 mm)
Piuliţă
1
2
Cuplu de strângere: 4 N•m
1. Se folosește o cheie hexagonală
de 2 mm pentru a deschide
colierul manetei de frână, conform
ilustraţiei.
2. Se introduce cârligul suportului
manetei de schimbător în orificiul
suportului manetei de frână, apoi
se strâng provizoriu piuliţa și
șurubul speciale pentru a le fixa pe
ghidon.
Se împinge
Colier
1
2
* Modelul RD-M780 poate fi folosit cu CS-6700 (11 - 28T).
* Modelul RD-T780 nu poate fi folosit cu CS-M771-10 (11 - 36T).
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Observaţie:
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de 9 sau mai multe ori, pentru a o aduce
în poziţia cea mai de sus. Se scoate apoi capacul și se conectează
cablul.
■ Se vor consulta instrucţiunile pentru service ale RD-M780 sau RD-T780 (schimbător spate) pentru detalii despre
montarea schimbătorului spate și reglarea SIS.
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
Capac
Capac
Manetă (B)
Cablu
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii, capătul se rotunjește,
pentru ca interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Șurub de fixare a display-ului
Blocaj
Fig. 1
a
a
b
Distanţier șurub M5
Plăcuţă cu știft
Șurub de fixare (M5 x 9,5 mm)
Șurub de reglare
C
A
A
B
C
<Asamblarea>
1. După demontarea plăcuţei cu știft, se aliniază maneta și banda
suport SM-SL78 (comercializată separat), apoi se fixează cu cele
patru șuruburi de montare furnizate cu SM-SL78.
2. Se amplasează șaiba pe șurub, apoi se strânge șurubul de fixare.
3. Se montează șurubul de reglare.
* Dacă se reasamblează pe banda suport normală de la SM-SL78,
plăcuţa cu știft trebuie montată indiferent dacă se folosește sau nu
display-ul.
Șurub de reglare
Șaibă
Cheie de 7 mm sau cheie hexagonală de 4
mm
B
A
Plăcuţă cu știft
Cuplu de strângere:
0,15 N•m
Cuplu de strângere:
0,15 N•m
SM-SL78
NOTIFICARE
Acest șurub nu
trebuie
deșurubat.
Cuplu de strângere:
0,5 N•m
B
Cuplu de strângere:
0,15 N•m
Cuplu de strângere:
0,08 N•m
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust de
10 viteze pentru MTB
cu canelură (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
cu canelură (2)
Serie XT (MTB) XT (Trekking)
Manetă de schimbător SL-M780-R / SL-M780-IR SL-M780-R / SL-M780-IR
Cămașă OT-SP41 OT-SP41
Schimbător spate RD-M780 RD-T780
Tip SGS / GS SGS
Butuc spate FH-M785 / FH-M788 FH-M785
Viteze 10 10
Bloc de pinioane CS-M771-10 CS-M771-10 / CS-6700
Lanţ CN-HG94 CN-HG94
Ghidaj cabluri SM-SP17 / SM-BT17 SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M780 RD-T780
Tip SGS GS SGS
Viteze 10 10
Capacitate totală 43T 35T 45T
Cel mai mare pinion 36T 34T
Cel mai mic pinion 11T 11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 18T 22T
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-M771-10
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36T
bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32T
CS-6700 - 10 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28T
Număr model FH-M785 / FH-M788
Viteze 10
Număr orificii spiţe 32
Manetă de schimbător
Manete de frână
SL-M780-I
BL-M985 / M988 / M785 /
T785 / T780 / M596 / M666
OK
Alte modele de manete de frână Incompatibile
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Poziţia manetei de schimbător se poate
modifica prin deplasare la stânga sau la
dreapta.
4. Se folosește o cheie de 7 mm pentru a strânge șurubul de fixare.
Șurub de fixare a manetei de
schimbător (mic)
Șurub de fixare a manetei de
schimbător (mare)
Șurub de fixare a manetei de
schimbător (mare)