Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Tip
Dealer's Manual

Acest manual este potrivit și pentru

(Romanian)
DM-BR0007-04
BR-TX805
BR-M375
Manual pentru dealeri
ŞOSEA MTB Trekking
Bicicletă urbană Touring/
Comfort
URBAN SPOR
T E-BIKE
Frâne mecanice pe disc
2
CUPRINS
NOTIFICARE IMPORTANTĂ ....................................................................................3
ÎN INTERESUL SIGURANŢEI ...................................................................................4
LISTA UNELTELOR DE UTILIZAT .............................................................................8
MONTAREA ..........................................................................................................10
Montarea etrierelor ...................................................................................................................................10
REGLARE ..............................................................................................................14
Reglarea pentru compensarea uzurii plăcuţelor de frână ......................................................................14
Verificarea distanţei plăcuţei de frână şi a frecvenţei de înlocuire ........................................................15
ÎNTREŢINERE ........................................................................................................ 17
Înlocuirea plăcuţelor de frână ................................................................................................................... 17
NOTIFICARE IMPORTANTĂ
3
NOTIFICARE IMPORTANTĂ
Acest manual pentru dealeri este destinat în principal mecanicilor de biciclete profesionişti.
Utilizatorii necalificaţi în asamblarea bicicletelor nu trebuie să încerce să monteze pe cont propriu componentele folosind manualele pentru dealeri.
Dacă există nelămuriri cu privire la orice informaţie din manual, nu se va instala componenta. Se va apela pentru asistenţă la magazinul de la care a fost
cumpărat produsul sau la un dealer de biciclete local.
Se vor citi toate manualele de instrucţiuni furnizate cu produsul.
Nu se va dezasambla sau modifica produsul în alt mod decât conform informaţiilor din acest manual pentru dealeri.
Toate manualele pentru dealeri şi manualele de instrucţiuni pot fi vizualizate online pe site-ul nostru web (http://si.shimano.com).
Clienții care nu folosesc internetul trebuie să contacteze magazinul de unde au făcut achiziția pentru a primi un manual de utilizare tipărit.
Puteți tipări un manual de utilizare pentru a-l oferi clienților sau puteți contacta cel mai apropiat birou de vânzări SHIMANO pentru un manual de
utilizare tipărit.
Se vor respecta regulile şi reglementările în vigoare din ţara, statul sau regiunea de desfăşurare a activităţii de dealer.
În interesul siguranţei, acest manual pentru dealeri trebuie citit în întregime înainte de utilizare, iar instrucţiunile trebuie
respectate pentru o utilizare corectă.
Instrucţiunile următoare trebuie respectate cu stricteţe pentru a preveni vătămarea corporală şi deteriorarea echipamentelor şi bunurilor
materiale.
Instrucţiunile sunt clasificate în funcţie de gradul de periculozitate sau de gravitatea daunelor rezultate în urma utilizării incorecte a produsului.
PERICOL
Nerespectarea instrucţiunilor va provoca decesul sau vătămarea gravă.
AVERTISMENT
Nerespectarea instrucţiunilor poate provoca moartea sau rănirea gravă.
ATENŢIE
Nerespectarea instrucţiunilor poate provoca vătămarea corporală sau deteriorarea echipamentului şi obiectelor din jur.
ÎN INTERESUL SIGURANŢEI
4
ÎN INTERESUL SIGURANŢEI
AVERTISMENT
La montarea produsului, se vor respecta instrucţiunile din manuale.
Se recomandă utilizarea exclusivă a pieselor Shimano originale. În cazul slăbirii sau deteriorării pieselor, precum şuruburie şi piuliţe, bicicleta poate
ceda brusc, putând provoca rănirea gravă.
De asemenea, în cazul efectuării incorecte a reglajelor, pot să apară probleme, iar bicicleta poate ceda brusc, putând provoca rănirea gravă.
Se vor purta ochelari de protecţie în timpul operaţiilor de întreţinere, cum ar fi schimbarea pieselor.
După citirea integrală a manualului pentru dealeri, acesta trebuie păstrat într-un loc sigur pentru a putea fi consultat ulterior.
Informaţi utilizatorii cu privire la următoarele:
Se vor feri degetele de discul de frână în mişcare. Discul de frână este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni
grave dacă degetele sunt prinse în orificiile discului în mişcare.
Etrierul şi discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; nu se vor atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei. În caz
contrar, există pericol de arsuri.
Plăcuţele de frână şi discul de frână nu trebuie să intre în contact cu uleiul sau cu vaselina. În caz contrar, frânele pot să funcţioneze incorect.
Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau unsoare, se va lua legătura cu un dealer sau un reprezentant. În caz contrar, frânele pot să funcţioneze
incorect.
Dacă la frânare se produce zgomot, este posibil ca plăcuţele de frână să fie uzate excesiv. După ce se verifică
dacă sistemul de frânare s-a răcit suficient, se verifică dacă ambele plăcuţe sunt mai groase de 0,5 mm. Ca
alternativă, se va lua legătura cu un dealer sau reprezentant.
2,0mm 0,5mm
Limită utilă
atinsă
Condiţie în stare
nouă
Dacă plăcuţele de frână sunt uzate, se va consulta secţiunea Reglarea pentru compensarea uzurii plăcuţelor de frână la REGLAREA şi se va ajusta
distanţa dintre plăcuţele de frână. Utilizarea în continuare a bicicletei, fără a fi reglată, este periculoasă, deoarece frânele pot înceta să mai
funcţioneze.
Dacă discul de frână este crăpat sau deformat, se va înceta imediat folosirea frânelor şi se va lua legătura cu un dealer sau un reprezentant.
Dacă discul de frână se uzează până la grosimea de 1,5 mm sau mai puţin, sau dacă suprafaţa din aluminiu devine vizibilă, se va înceta imediat
folosirea frânelor şi se va lua legătura cu un dealer sau un reprezentant.
Se verifică dacă pe cablul de frână nu există rugină, zone roase şi crăpături; dacă există astfel de probleme, se va lua legătura cu magazinul sau cu
dealerul de biciclete. În caz contrar, frânele pot să funcţioneze incorect.
Comportamentul poate să varieze uşor de la o bicicletă la alta, în funcţie de model. Prin urmare, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu
tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu forţa de apăsare a manetei de frână şi cu caracteristicile de conducere) şi de utilizare a bicicletei.
Folosirea incorectă a sistemului de frânare al bicicletei poate avea ca rezultat pierderea controlului sau căderea şi accidentarea gravă.
Pentru informaţii despre utilizarea corectă, se va consulta dealerul profesionist de biciclete sau manualul de utilizare a bicicletei. Este de asemenea
importantă exersarea deplasării şi frânării etc.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate răsturna în faţă, provocând rănirea gravă.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă şi spate.
Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza şi se va frâna uşor, din timp.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai uşor. Deraparea anvelopelor poate duce la căzături; pentru a evita acest lucru, se va
reduce viteza şi se va frâna uşor şi din timp.
ÎN INTERESUL SIGURANŢEI
5
Pentru montarea pe bicicletă şi întreţinere:
La montarea etrierului pe cadru, se poziţionează discul de frână în centrul fantei etrierului.
Se reglează distanţele stânga şi dreapta dintre discul de frână şi plăcuţele de frână astfel încât să fie egale. Când
plăcuţele se uzează, distanţele de pe partea interioară şi cea exterioară trebuie reglate simultan în mod egal, pentru
a preveni atingerea discului de frână de către o singură plăcuţă.
(Partea interioară: Şurub de reglare plăcuţă; Partea exterioară: Şuruburi de reglare a cablului)
Dacă se reglează doar o singură distanţă (stânga sau dreapta), distanţele vor deveni inegale, iar frâna poate să
înceteze să funcţioneze înainte ca plăcuţele să fie uzate la grosimea minimă (0,5 mm).
Parte
interioară
Parte
exterioară
Fantă pentru disc
Se amplasează cablul astfel încât în afară să rămână maxim 20mm. Dacă lungimea este mai mare, capătul cablului
poate intra în discul de frână, ceea ce poate provoca blocarea roţii şi accidentarea gravă a utilizatorului.
Maxim 20 mm
Frânele pe disc sunt proiectate pentru a oferi performanţe optime în combinaţiile din tabelele cu recomandări. Se vor consulta tabelele cu
recomandări. Manetele pentru 2 degete se combină cu etrierii de frână. Dacă se folosesc în combinaţie cu manete pentru 4 degete, forţa de frânare va
fi mai mare. În consecinţă, anumite poziţii de deplasare, greutăţi totale şi alţi factori pot duce la cădere şi rănire.
BR-TX805/BR-M375
Manetă pentru ghidoane drepte
ST-M4000/TX800/M410/M390/M370/M360-2A/M310-2A/EF51-2A/EF41/EF40/EF65-2A/EF51-2A
BL-T4000/M421/T610/MX70/F800
ST-R240*/ST-R243*
BL-4600*/3500*/2400*/R780*
*
Manete de frână cu comutarea modului. Se va consulta secţiunea referitoare la manetele de frână cu comutarea modului.
Dacă maneta quick release a butucului se află pe aceeaşi parte cu discul de frână, este posibil să îl atingă, ceea ce este periculos; se verifică dacă cele
două componente nu se ating.
ÎN INTERESUL SIGURANŢEI
6
Manete de frână cu comutarea modului
Manetele de frână sunt echipate cu un mecanism ce permite comutarea între modul compatibil cu frânele cantilever, cu frânele roller sau cu frânele
V-BRAKE cu modulator de putere.
Se va folosi modul C/R pentru frâne mecanice pe disc pentru ŞOSEA; se va folosi modul V pentru frâne mecanice pe disc pentru MTB.
Dacă se selectează un mod incorect, se poate obţine o forţă de frânare fie excesivă, fie insuficientă, fapt ce poate fi extrem de periculos.
Se va selecta modul corect, conform ilustraţiilor.
Selectarea modului Frâne compatibile
C: Mod compatibil cu frâne cantilever
R: Mod compatibil cu frâne mecanice pe disc adaptate pentru ŞOSEA
Poziţia C/R
Frâne mecanice pe disc pentru ŞOSEA
V: Mod compatibil cu frâne V-BRAKE
Poziţia V
Frână mecanică pe disc pentru MTB
*
Se foloseşte BR-TX805/M375 pentru acest mod.
ATENŢIE
Informaţi utilizatorii cu privire la următoarele:
Perioada de rodaj
Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare va spori treptat pe parcursul acestei perioade; se va ţine cont de faptul că forţa de frânare
sporeşte pe parcursul perioadei de rodaj. Acelaşi fenomen are loc şi după înlocuirea plăcuţelor sau a discului de frână.
NOTĂ
Informaţi utilizatorii cu privire la următoarele:
Produsele nu sunt garantate împotriva uzurii normale şi împotriva deteriorării produse de utilizarea normală şi învechire.
Pentru montarea pe bicicletă şi întreţinere:
Dacă bosajul etrierului şi urechea nu au o dimensiune standard, discul de frână şi etrierul se pot atinge.
Discurile cu descrierea NUMAI PENTRU PLĂCUŢE RESIN trebuie folosite numai în combinaţie cu plăcuţe resin. Dacă sunt combinate cu plăcuţe
metalice, se vor uza rapid.
Produsul real poate să difere faţă de ilustraţie, acest manual având ca scop principal explicarea procedurilor de utilizare a
produsului.
LISTA UNELTELOR DE UTILIZAT
LISTA UNELTELOR DE UTILIZAT
8
LISTA UNELTELOR DE UTILIZAT
Următoarele unelte sunt necesare în scopul montării, reglării şi întreţinerii.
Unealtă Unealtă Unealtă
Cheie hexagonală de 5mm Cheie fixă de 10mm Cleşte cu fălci lungi
MONTAREA
10
Continuă pe pagina următoare
MONTAREA
Montarea etrierelor
MONTAREA
Montarea etrierelor
1
(Z)
(Y)
Se strâng şuruburile de fixare a
etrierului A.
Se strâng apoi temporar şuruburile de
fixare a etrierului B, lăsând puţin joc în
etrier.
(Y) Şurub de fixare a etrierului de
frână A
(Z) Şurub de fixare a etrierului de
frână B
Cuplu de strângere
6 - 8N·m
2
Se trece cablul, apoi, cu braţul în poziţia iniţială, se strânge şurubul de fixare a cablului.
(X) Cablu
(Y) Şurub de fixare a cablului
(Z) Braţ
Cuplu de strângere
6 - 8N·m
(Y)
(X)
(Z)
(X)
11
Continuă pe pagina următoare
MONTAREA
Montarea etrierelor
3
Se fixează etrierul pe cadru.
Se apasă maneta de frână până când plăcuţele de frână apasă ferm pe disc.
Menţinând apăsată maneta de frână, se strâng alternativ şi treptat cele două şuruburi de
fixare a etrierului B.
La final, se strâng bine şuruburile de fixare a etrierului la cuplul specificat.
(Z) Şurub de fixare a etrierului de
frână B
Cuplu de strângere
6 - 8N·m
SFATURI TEHNICE
În urma acestei operaţii, etrierul este paralel
cu discul.
Se verifică dacă discul de frână este în centrul
fantei pentru disc a etrierului.
În acest punct, există puţin spaţiu între discul
de frână şi plăcuţele de frână din partea
exterioară, însă nu şi din partea interioară.
Disc de frână
Plăcuţă de frână
Fantă pentru disc
Şurub de reglare a
plăcuţei
Parte interioară Parte exterioară
(Z)
4
(Z)
(Y)
(X)
Parte interioară Parte exterioară
Se desface şurubul de reglare a plăcuţei,
rotindu-l în sens antiorar cu unul sau
două clicuri.
Această operaţie asigură o distanţă
corespunzătoare între plăcuţa de frână şi
discul de frână de pe partea interioară.
Se verifică dacă distanţa dintre discul de
frână şi plăcuţele de frână (atât de pe
partea interioară, cât şi de pe partea
exterioară) sunt egale.
(X) Plăcuţă de frână
(Y) Şurub de reglare a plăcuţei
(Z) Disc de frână
12
MONTAREA
Montarea etrierelor
5
Se apasă maneta de frână de
aproximativ 10 ori până când atinge
ghidonul; se verifică apoi dacă toate
componentele funcţionează corect şi
dacă plăcuţele de frână nu ating discul
de frână în timp ce roata se roteşte.
6
În cazul în care cablul slăbeşte în etapa 5, se întinde folosind una din următoarele proceduri.
(X) Piuliţă de reglare a cablului
(Y) Şurub de reglare a cablului
(Z) Şurub de fixare a cablului
SFATURI TEHNICE
Dacă cursa manetei de frână este prea lungă
Dacă cursa manetei de frână este prea lungă
chiar şi după reglajul efectuat conform
etapelor din stânga, se parcurge următoarea
procedură.
Cursa corectă poate fi reglată reducând
distanţele iniţiale ale plăcuţelor.
Se roteşte în sens orar şurubul de reglare a
plăcuţei pentru a presa plăcuţele pe discul
de frână înainte de a trece la etapa 3.
Cu plăcuţele de frână presate pe discul de
frână, se roteşte şurubul de reglare a
plăcuţei în sens antiorar cu unul sau două
clicuri.
Folosind şurubul de reglare a cablului
(Y)
(X)
Se roteşte în sens antiorar şurubul de
reglare a cablului pentru a întinde
cablul, apoi se strânge manual piuliţa de
reglare a cablului, dacă există.
Folosind şurubul de fixare a cablului
(Z)
Se slăbeşte şurubul de fixare a cablului,
se întinde cablul, apoi se strânge la loc
şurubul de fixare.
7
Se fixează cele trei şuruburi cu siguranţe pentru a preveni desfacerea acestora.
(Z) Siguranţă
NOTĂ
La montarea şuruburilor de fixare a etrierului
de frână, se va ataşa şi siguranţa.
SFATURI TEHNICE
Tip post-mount
Siguranţă
Faţă
(Z)
Spate
(Z)
REGLARE
14
REGLARE
Reglarea pentru compensarea uzurii plăcuţelor de frână
REGLARE
Reglarea pentru compensarea uzurii plăcuţelor de frână
Distanţele trebuie reglate când plăcuţele de frână sunt uzate. Ambele distanţe, atât pe partea interioară cât şi pe partea exterioară, trebuie reglate
simultan.
(U)
(T)
(V)
(W)
(X)
[1] [2]
Parte interioară Parte exterioară
Se reglează distanţele dintre discurile de
frână şi plăcuţele de frână astfel încât să
fie egale şi să se situeze în intervalul de
mai jos [1] = parte exterioară [2].
Distanță plăcuță [1], [2]
0,2mm - 0,5mm
(T) Fantă pentru disc
(U) Plăcuţă de frână
(V) Şurub de reglare a plăcuţei
(W) Etrier
(X) Disc de frână
(Y) Şurub de reglare a cablului
(Z) Piuliţă de reglare a cablului
NOTĂ
Ambele distanţe, atât pe partea interioară cât
şi pe partea exterioară, trebuie reglate
simultan.
Reglarea unei singure distanţe poate provoca
următoarele probleme.
Plăcuţele pot să atingă discul de frână chiar
dacă nu se acţionează maneta de frână.
Când distanţa pe o parte devine mult mai
mare, nu se poate obţine o forţă de frânare
suficientă.
Discul de frână atinge etrierul la frânare.
SFATURI TEHNICE
Plăcuţele de frână pot fi folosite atâta timp
cât grosimea lor este de cel puţin 0,5mm.
Parte interioară
(V)
Se reglează prin rotirea şurubului de
reglare a plăcuţei.
Parte exterioară
(Y) (Z)
(Y)
Se reglează prin rotirea şuruburilor de
reglare a cablului de pe etriere şi de pe
manetele de frână.
15
REGLARE
Verificarea distanţei plăcuţei de frână şi a frecvenţei de înlocuire
Verificarea distanţei plăcuţei de frână şi a frecvenţei de înlocuire
Dacă nu se poate obţine o forţă de frânare suficientă, chiar şi atunci când manetele de frână sunt apăsate la maxim, sau distanţa de acţionare a
manetelor de frână nu se schimbă nici în cazul modificării tensiunii cablurilor de frână, se efectuează următoarele verificări.
Se verifică dacă braţul nu intră în contact cu etrierul în momentul apăsării manetei de frână.
NOTĂ
Se verifică dacă temperatura din sistemul de
frânare a scăzut suficient înainte de a efectua
operaţiile de verificare.
Braţul nu atinge etrierul
(Condiţie normală)
Braţul atinge etrierul
(Atunci când distanţa părţii interioare
trebuie reglată sau plăcuţele de frână
trebuie înlocuite)
Dacă braţul intră în contact cu etrierul, una sau mai multe din situaţiile următoare se pot ivi. Se efectuează operaţia de întreţinere corespunzătoare.
Distanţa plăcuţei în partea interioară este prea mare (şurubul de reglare a plăcuţei nu este reglat corespunzător):
Se va citi secţiunea Reglarea pentru compensarea uzurii plăcuţelor de frână din secţiunea REGLAREA şi se va ajusta distanţa plăcuţei de frână pe
partea interioară.
Plăcuţele de frână au atins o grosime de 0,5 mm:
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite. Se va citi secţiunea Înlocuirea plăcuţelor de frână din secţiunea ÎNTREŢINERE şi se vor înlocui plăcuţele de frână.
ÎNTREŢINERE
17
Continuă pe pagina următoare
ÎNTREŢINERE
Înlocuirea plăcuţelor de frână
ÎNTREŢINERE
Înlocuirea plăcuţelor de frână
1
Se scoate roata de pe cadru şi se scot plăcuţele de frână conform imaginii.
(Y) Ştift despicat
(Z) Plăcuţă de frână
(Y)
(Z)
2
(Z)(Y)
(X)
Se desface şurubul de reglare a plăcuţei,
rotindu-l în sens antiorar până la capăt.
Apoi se roteşte în sens orar şurubul de
reglare a cablului de pe maneta de
frână.
(X) Şurub de reglare a plăcuţei
(Y) Şurub de reglare a cablului
(Z) Piuliţă de reglare a cablului
3
(Z)
Se montează noile plăcuţe de frână.
Se introduce ştiftul despicat şi se îndoaie,
conform imaginii.
(Z) Ştift despicat
18
ÎNTREŢINERE
Înlocuirea plăcuţelor de frână
4
(Z)(Y)
(X)
(X)
Parte interioară Parte exterioară
Se verifică dacă distanţa dintre discul de
frână şi plăcuţele de frână, atât de pe
partea interioară, cât şi de pe partea
exterioară, sunt egale.
(X) Şurub de reglare a plăcuţei
(Y) Şurub de reglare a cablului
(Z) Piuliţă de reglare a cablului
5
Se verifică dacă plăcuţa nu atinge discul, apoi se verifică dacă nu există probleme la apăsarea
manetei de frână.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Tip
Dealer's Manual
Acest manual este potrivit și pentru