MÂSURI GENERALE DE PROTECÖIA MUNCII
488 – Romanian
5451868-53 Rev. 2 2008-12-19
Echipament personal de protecöia
muncii
• Cascã de protecöie omologatã
• Protecöia auzului
• Ochelari sau mascã de protecöie
• Mãnuäi cu protecöie la tãiere
• Pantaloni de protecöie pentru lucrul cu motofierãstrãul
• Cizme cu protecöie la tãiere, apãrãtor de degete din oöel äi
talpã antiderapantã
• Trusa de prim ajutor trebuie sã fie întotdeauna la îndemânã.
• Stingãtor de incendiu äi lopatã
Hainele în general trebuie sã fie mulate pe corp, fãrã sã limiteze
posibilitãöile de miäcare.
Echipamentul de siguranöã al maäinii
În aceastã secöiune sunt prezentate caracteristicile de siguranöã ale
aparatului äi funcöionarea acestora. În ceea ce priveäte verificarea äi
întreöinerea, vezi instrucöiunile din capitolul Verificarea,
întreöinerea äi service-ul echipamentelor de siguranöã ale
motofierãstrãului. Vezi instrucöiunile din capitolul ”Componente”
pentru a afla unde sunt amplasate aceste componente pe aparat.
Durata de folosire a maäinii se poate scurta iar riscul de rãniri
poate creäte dacã întreöinerea maäinii nu se efectueazã în mod
corect äi dacã service äi/sau reparaöii nu se efectueazã într-un mod
profesional. Dacã aveöi nevoie de informaöii suplimentare,
contactaöi atelierul service cel mai apropiat.
Frâna de lanö cu maneta de frânã
Motofierãstrãul este prevãzut cu o frânã a lanöului, menitã sã
opreascã lanöul în caz de recul. Frâna lanöului reduce riscul
producerii accidentelor, dar numai dumneavoastrã le puteöi preveni.
Aveöi grijã în cazul folosirii ca zona de recul a lamei sã nu atingã
vreun obiect.
• Frâna lanöului (A) se poate activa manual (cu mâna stângã)
sau prin ineröia mecanismului de eliberare.
(3)
• Activarea se produce atunci când maneta de frânã (B) este
împinsã înainte.
(3)
• Aceastã miäcare declanäeazã un mecanism cu arc care întinde
banda de frânã (C) pe axa motoare a motorului (D)
(tamburul ambreiajului).
(4)
• Maneta de frânã nu s-a conceput doar pentru activarea frânei
de lanö. O altã funcöiune foarte importantã este sã micäoreze
riscul ca lanöul sã loveascã mâna stângã, în cazul în care
scãpaöi mânerul anterior.
• Frâna lanöului trebuie activatã în momentul pornirii
motofierãstrãului pentru a împiedica miäcarea lanöului.
• Utilizaöi frâna lanöului ca pe o ”frânã de parcare” atunci când
porniöi motofierãstrãul sau îl deplasaöi pe distanöe scurte,
pentru a preveni accidentele atunci când existã riscul ca
lanöul sã loveascã accidental persoane sau obiecte aflate în
apropiere.
• Pentru eliberarea frânei de lanö, trageöi maneta de frânã
înapoi, înspre mânerul anterior.
• Reculuri pot sã fie foarte rapide äi violente. Cele mai multe
reculuri sunt mici, äi nu declanäeazã întotdeauna frâna de
lanö. În cazul unui astfel de recul, öineöi hotãrât ferãstrãul cu
motor äi nu-l scãpaöi din mânã.
• Modul de declanäare a frânei de lanö, manual sau prin foröa
de ineröie, depinde de foröa reculului, cât äi de poziöia
ferãstrãului cu motor faöã de obiectul atins de zona de recul
a lamei.
În cazul în care se produce un recul violent atunci când zona
de recul este în punctul cel mai îndepãrtat de
dumneavoastrã, frâna lanöului se activeazã prin construcöie
datoritã deplasãrii contragreutãöii (activare prin ineröie) în
direcöia reculului.
Atunci când reculul este mai puöin violent, sau în cazul unei
situaöii de lucru unde zona de recul se gãseäte mai aproape de
utilizator, frâna de lanö va fi declanäatã manual cu ajutorul
mâinii stângi.
• În poziöia de tãiere a arborelui, mâna stângã se aflã într-o
poziöie care nu permite activarea manualã a frânei lanöului.
În acest caz, când mâna stângã se aflã într-o poziöie în care nu
poate afecta deplasarea apãrãtoarei de mânã din faöã, frâna
lanöului se poate activa numai prin ineröie.
În cazul unui recul mâna mea va activa de
fiecare datã frâna lanöului?
Nu. Pentru a împinge apãrãtoarea de recul înainte, este nevoie de
o anumitã foröã. În cazul în care mâna doar atinge uäor
apãrãtoarea de recul sau trece peste ea, este posibil ca foröa sã nu
fie suficientã pentru a activa frâna lanöului. De asemenea, în
timpul lucrului trebuie sã öineöi ferm mânerul motofierãstrãului.
Dacã procedaöi astfel äi se produce recul, este posibil sã nu luaöi
mâna deloc de pe mânerul din faöã äi astfel sã nu activaöi frâna
lanöului sau este posibil ca frâna lanöului sã nu se declanäeze pânã
când fierãstrãul este proiectat destul de mult înapoi. În asemenea
situaöii este posibil ca frâna sã nu poatã opri lanöul înainte ca
acesta sã vã loveascã.
Este posibil ca în anumite poziöii de lucru mâna dumneavoastrã
sã nu ajungã la apãrãtoarea de recul pentru a activa frâna lanöului;
de exemplu atunci când motofierãstrãul este öinut în poziöia de
doborâre a arborilor.
!
AVERTISMENT! Cele mai multe accidente cu
ferãstrãul cu motor se întâmplã atunci când
lanöul loveäte utilizatorul. La orice folosire a
maäinii trebuie folosit un echipament de
protecöie personal omologat. Echipamentul de
protecöie personal nu eliminã riscul de rãnire
dar reduce efectul unei rãniri în cazul unui
accident. Cereöi ajutor la magazinul de
vânzare pentru alegerera echipamentului.
IMPORTANT! Este posibil sã sarã scântei din amortizorul de
zgomot, din äinã, din lanö sau din alte surse. Totdeauna
pãstraöi la îndemânã stingãtoarele de incendiu pentru cazuri de
nevoie. Astfel puteöi contribui la prevenirea incendiilor de
pãdure.
!
AVERTISMENT! Niciodatã nu utilizaöi un
aparat cu componentele de siguranöã
deteriorate. Echipamentul de siguranöã trebuie
verificat äi întreöinut. Vezi instrucöiunile din
capitolul Verificarea, întreöinerea äi service-ul
echipamentelor de siguranöã ale
motofierãstrãului. În cazul în care aparatul
dumneavoastrã nu trece toate testele, duceöi-l
la un atelier de service pentru reparaöii.